Kuuden kaupallisen radion musiikkipäällikkö Mikko Koivusipilä tietää, ettei kenelläkään ole varaa ostaa soittolistapaikkoja Suomessa.
Vain elämää -tähti Pauli Hanhiniemi jakoi hiljattain Facebook-sivullaan kuvakaappauksen käymästään viestiketjusta. Siinä tuntemattomaksi jäänyt henkilö tarjoaa listasijoitusta radion musiikkiohjelmassa rahaa vastaan.
Viestin mukaan kympin kärkeen pääsy maksaisi 12 euroa päivässä ja listaykköseksi kohoaminen onnistuisi 35 eurolla päivässä. Postaus levisi somessa nopeasti, muun muassa Soundi kirjoitti asiasta ja spekulointi jatkui.
YleX soitti Nelonen median musiikkipäällikkö Mikko Koivusipilälle, jonka vastuulla on muun muassa Radio Suomipopin musiikki.
Koivusipilä kertoo avoimesti, että tietää hyvin, mistä on kyse.
- Olen saanut jonkun verran viestejä eri artisteilta tästä asiasta. Hanhiniemi on nyt ensimmäinen, joka on kertonut siitä julkisesti, mutta kyllä me olemme tietoisia manipuloinnista äänestyslistoilla ja olemme yrittäneet reagoida niihin, Koivusipilä kommentoi YleX:lle.
Kysymys on kanavan Pop Top 10 -listasta, jossa kymmenen äänestetyintä biisiä soitetaan radiossa. Listan kappaleet valitaan soittolistan ulkopuolelta, ja kuulijat saavat äänestää suosikkejaan peukuttamalla.
Pop Top 10 -listaus ei siis ole sama kuin kanavan soittolista, mutta sen kautta saa yksittäisiä radiosoittoja. Listalta löytyy muun muassa Heikki Mäkäräisen Hintasaarnaaja Missing -kappale, joka on osa Elisan mainoskamppanjaa. Koivusipilä kuitenkin sanoo, että heille biisi on esitelty musiikkikappaleena, ei mainosbiisinä. Soittolistalla kappale ei ole.
"Katsotaan, joudutaanko lopettamaan koko lista"
Musiikkipäällikkö valittelee, että listan manipulointiin on vaikea puuttua, koska totaalisen eston rakentaminen on erittäin kallista.
- Nyt siellä on joku ihminen hoksannut, että hän pystyy yöllä ohittamaan meidän suojaukset ja naputtamaan ääniä artisteille ison kasan ja sen jälkeen, kun hän on tehnyt sen yhden kerran, niin hän ottaa artistiin yhteyttä, että haluatko huomennakin olla ykkönen. Maksa tämän verran, niin teen ensi yönä saman.
- Meillä on selvillä henkilö, mutta ei tämä ole varsinaisesti kiellettyä. Vähän aikaa poistellaan biisejä, ja katsotaan joudutaanko lopettamaan koko lista. Toivomme, että hölmöily loppuisi.
Artistit eivät ole olleet kovin innokkaita maksamaan listasijoituksista.
- Sehän on oman jalan sahaamista. Silloin siinä käy niin, että joudumme poistamaan niitä biisejä, joihin on selvästi tehty manipulaatiota.
Pop Top 10 -lista tarkoitus on Koivusipilän mukaan se, että kanava haluaa tarjota mahdollisuuden saada näkyvyyttä sellaisillekin artisteille, jotka eivät lähtökohtaisesti pääse Suomipopin päiväsoittoon eli soittolistalle.
- Äänestys ei liity millään tavalla soittolistaukseen. Tämä on meidän kädenojennus näille artisteille, jotta he voivat markkinoida itseään. Samalla me saamme jakoja.
Pääseekö Suomessa rahalla soittolistalle?
Uutisen aiheuttamassa somekeskustelussa osa lähti spekuloimaan sillä, että soittolistapaikkoja voisi ostaa Suomessa.
Onko Suomessa edes teoriassa mahdollista ostaa soittolistapaikkaa? Koivusipilän mukaan joskus aikojen saatossa on voinut käydä näin, mutta nykyään kenelläkään ei yksinkertaisesti olisi varaa sellaiseen.
- Jos neljän minuutin kappaletta haluaisi soittaa sata kertaa, sen hinta tulisi olemaan monta sataa tuhatta euroa. Ei minkään levyn budjetti ole niin suuri Suomessa.
Radio Suomipopilla raha liikkuu mainosmyynnin kautta. Koivusipilän mukaan biisi menisi mainoskatkolle, jos joku haluaisi ostaa kappaleen radiosoittoon.
- Se on eri asia, jos ostaa viidentoista sekunnin mainoksen levylle, jossa kerrotaan, että levy on julkaistu.
Koivusipilä ei myöskään usko, että suomalaiset musiikkipäälliköt olisivat millään tavoin lahjottavissa.
- Meillä on niin ammattimaiset musiikkipäälliköt radioissa, että tuskin hekään lähtee ottamaan rahaa vastaan ja pienentämään sitä kautta kuulijakuntaa. Meidän työ kuitenkin mitataan kuulijakunnan mukaan. Sellaiset ihmiset, jotka näin puhuvat eivät tiedä, kuinka arvokas radio on.
Soittolistapaikan myyminen tulisi kalliiksi myös kaupalliselle kanavalle, jos yleisö ei pitäisi kappaleesta. Soittolistat eivät perustu millään kanavalla sattumaan. Kaupallisilla radiokanavilla musiikkia testataan säännöllisesti yleisöllä.
Esimerkiksi Suomipopilla on käytössä niin sanottu auditoriomusiikkitutkimus, joka tarkoittaa sitä, että kohdeyleisöllä tutkitaan tietty määrää biisejä muutaman kerran vuodessa. Tämän lisäksi kanava testaa uusia kappaleita viikoittain verkossa.
- Meillä katoaa kuulijat, jos rokkikanavalle laitetaan Smurffeja soimaan. En ole edes törmännyt sellaiseen, että joku yrittäisi ostaa soittoa. Eihän siitä olisi edes mitään järkeä ottaa rahaa vastaan.
Miten homma toimii YleX:ssä?
YleX:llä on myös Himotuimmat-lista, johon kuulijat voivat vaikuttaa netissä. Listalla on kuitenkin vain soittolistattuja kappaleita, joten sen avulla esimerkiksi mainosbiisi tai mikään muukaan kappale ei voi nousta soittolistalle.
YleX:ssä ei testata musiikkia yleisöllä. Kanavan musatiimiin kuuluvat musiikkipäällikko Tapio Hakasen lisäksi musiikkitoimittajat Anne Lainto ja Venla Kokkonen, tuottaja Ilkka Uusivuori ja musiikkikoordinaattori Mikko Pekkinen.
- Viikkotasolla meille tarjotaan 50–100 biisiä, mutta musatiimi kuuntelee yhteensä luokkaa 500–1000 kappaletta viikossa. Niistä 4–8 biisiä menee viikossa soittolistalle, Hakanen kertoo.
YleX:n soittolista uudistuu pääosin perjantaisin, mutta joskus listalle lisätään kappaleita myös muina päivinä. Tiistaisin isot ja pienet levy-yhtiöt käyvät toimituksessa esittelemässä kappaleitaan. Joskus myös artistit tai managerit itse tulevat esittelemään biisejään.
Keskiviikkoisin pidetään koko kanavan soittolistaraati. Siellä kuunnellaan viikoittain 10–15 biisiä. Soittolistaraadissa on edustettuna jokainen kanavan tiimi ja kaikki äänestävät omia suosikkejaan yleisön ja YleX:n brändin vinkkelistä.
- YleX:llä on tärkeä rooli uusien kotimaisten artistien tukemisessa ja breikkaamisessa. Meidän soittolistan musiikin kotimaisuusprosentti on tällä hetkellä noin 40. Sen osuuden sisällä on 16 tuoretta artistia, kuten esimerkiksi Mouhous ja Matti Tamonen.
YleX:ssä lopulliset musapäätökset tekee aina musiikkipäällikkö. Onko Hakasta joskus yritetty lahjoa soittolistauspäätöksissä?
- Ei ole. Mulla on sellainen periaate, että tyyliin kaikki joka maksaa enemmän kuin kahvikupillinen, on hyvä maksaa itse, ettei ikinä synny mitään väärää oletusarvoa.
Lisäys 11.11.2016: Myös Päivän Lehti on kirjoittanut aiheesta.