Hyppää pääsisältöön

Lauluja ikiaikaisesta rakkaudesta

Keskiaikaisen truveerimusiikin esittäminen nykykonstein on haastavaa: käyttääkö tuoreempia transkriptioita, joissa saatetaan hukata osa alkuperäisestä viehätyksestä tai latistaa alkujaan vapaasti virtaava musiikki kokonaan tahtiviivojen väliin; vai käydäkö tutkimustyöhön ja yrittää löytää alkuperäisen viitteellisen nuottiasun takaa tekstit ja tarinat? Paulin Bündgen ja Ensemble Céladon ryhtyivät jälkimmäiseen salaperäisen Jehan de Lescurelin rakkauslaulujen parissa ja tekivät niistä kiehtovan tulkinnan.

cd-levyn kansi
cd-levyn kansi CD-levyt

1200-luvun lopun pariisilaiselämä saattaa olla jonkin verran erilaista nykyiseen verrattuna, mutta rakkaudestahan on silloinkin laulettu. Kaupungissa vaikuttanut muusikko ja runoilija Jehan de Lescurel tunnetaan vain yhden laulusarjan kautta: vuoden 1320 tienoilla ajan tärkeimpään maallisten laulujen käsikirjoitukseen päätyneet Lescurelin laulut avaavat ikkunan kaupunkilaiselämään 700 vuoden taakse.

Kontratenori Paulin Bündgen ja Ensemble Céladon, solisteinaan sopraanot Anne Delafosse ja Clara Coutouly esittävät Jehan de Lescurelin tekstit aistikkaasti koristellen. Ilmeisesti yksi alkuperäistekstin rikkauksia onkin juuri säveltäjän käyttämä ornamentointi. Se ja tekstien väritykseksi valitut soittimet tekevät kokonaisuudesta kiehtovan ja vaihtelevan.

Osa lauluista on hovikelpoisia kertovia truveerilauluja, toiset ovat ilmiselviä tanssilauluja, ja käyttääpä Lescurel paikoin myös polyfoniaa kirjoittaen kaksiäänisiä katkelmia, jopa kerran kolmessa äänessä. Laulut ovat tunnelmapaloja, kulloinkin valittuun näkökulmaan rakkaudesta ja rakastamisesta: yhdessä nainen valittaa kohtaloaan rakastuttuaan mieheen, joka ei häntä huomaa, ja nainen pyytää amoria avukseen; toisessa kehotetaan kohtelemaan rakkautensa kohdetta ajatuksella, siitä saattaa jopa saada jotain itselleen!

“The love songs of Jehan de Lescurel”. - Ensemble Céladon, joht. Paulin Bündgen. (Ricercar, RIC 366)

Kuuntele Uudet levyt 11.11.2016, toimittajana Ville Komppa.

  • KPKO:n iskevä juhlajulkaisu osoittaa orkesterin vahvuudet

    KPKO:n iskevä juhlajulkaisu osoittaa orkesterin vahvuudet

    Äänitysprojektien toteuttaminen pandemiaolosuhteissa ei useimmiten ole ihan suoraviivainen prosessi. Tämän sai omakohtaisesti todeta myös 50-vuotisjuhlavuottaan viettävä Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri. Lykkäyksistä huolimatta saatiin ensimmäinen julkaisu uuden taiteellisen johtajan viulisti Malin Bromanin kanssa tehtyä.

  • Eero Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Säveltäjä Eero Hämeenniemen (s. 1951) itsenäisen ajattelun tulokset ovat viime vuosikymmenten aikana löytäneet muotonsa niin soivassa ja kuin kirjallisessakin muodossa. Tällä kertaa puhuu muusikko Hämeenniemi, jonka pianoimprovisaatiot heijastelevat muun muassa jazz-, gospel-, barokki- ja karnaattista musiikkia.

  • Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Säveltäjä Erkki Melartinin (1875–1937) musiikkia ei äänitteillä tai konsertiohjelmistoissa liian usein vastaan tule. Tämä on tietysti harmillista, koska Melartinin herkkävireistä äänistöä kuulisi mielellään enemmänkin. Melartin hehkui etenkin orkesterisäveltäjänä, mutta muutakin kiinnostavaa hänen tuotannostaan löytyy.

  • Seitakuoro juhlii ensitaltoinneilla

    Seitakuoro juhlistaa neljällä uudella ensitaltoinnilla

    Rovaniemellä toimiva Seitakuoro on yksi pohjoisen tärkeistä kulttuuritoimijoista ja lappilaisen identiteetin ylläpitäjistä. Kadri Joametsin johtaman kokoonpanon uusin julkaisu huipentaa kymmenen vuotta sitten alkaneen Lappi-trilogian. Edeltävillä levyillä soi pääosin vuosien varrella kuoron konserteissa tutuksi tullut ohjelmisto.