Hyppää pääsisältöön

Fagottivelho loitsii

Sebastian Fagerlundin fagottikonsertto Mana on yksi viime vuosien tehokkaimpia suomalaisia soitinkonserttoja. Vaan eihän sitä juuri konsertissa kuule, joten onneksi fagottivelho Bram van Sambeek on saanut sen levylle, ja onneksi sille on löytynyt pariksi toinen innoittunut kappale, Kalevi Ahon fagottikonsertto vuodelta 2004. Tuloksena on levyllinen vetävää pörinää.

Sambeek / Aho & Fagerlund
Sambeek / Aho & Fagerlund Uudet levyt

Manan esittelytekstissä kerrotaan, että fagotin roolina on olla yhteisön hengellinen johtaja, joka loihtii orkesterista esiin uusia maailmoja - ja siltä oikeastikin tuntuu. Fagerlund on säveltänyt teoksen täyteen intensiivistä, mystistä energiaa, ja Bram van Sambeek soittaa tilausteoksensa kuin shamaani, temmaten mukaansa toisiin ulottuvuuksiin. Soiton tarkkuus, voima ja värikkyys ovat omaa luokkaansa, ja innoittavat myös Sinfonia Lahden tiukkaan ilmaisuun.

Kalevi Ahon konsertto on reilun kymmenen vuoden takaa, ja palauttaa mieleen, miksi Aho on hyvä konserttosäveltäjä. Hänellä on kyky aidosti innostua kaikista soittimista, niiden sointiväreistä ja soittotekniikoista. Nytkin fagotin yläsävelrikkaus, laulullisuus ja eri rekisterit pääsevät mainiosti esiin, ja Aho myös tukee fagotin sävyjä hienovaraisilla soitinnustempuilla.

Esitys ei ole aivan Manan veroinen. Passacaglia-osan kohtalokas askellus kärsii epäpuhtaudesta, ja preston juoksutuksissa orkesterin ja solistin aivoitukset eivät aina kohtaa. Kokonaisuus vetoaa silti sekä tunne- että sointiaistiin, ja välittää sekä esittäjän että säveltäjien intohimon melko harvinaisen soittimen käyttöön.

Sebastian Fagerlund: Mana. Kalevi Aho: Fagottikonsertto. - Bram van Sambeek, fagotti, ja Sinfonia Lahti/Okko Kamu ja Dima Slobodeniouk. (BIS-2206)

Kuuntele Uudet levyt 18.11.2016, toimittajana Kare Eskola.

  • Säveltäjä Olli Kortekangas hurahti oopperaan – Musiikin syntymäpäiväkalenteri

    Onnittelemme syntymäpäivänä 16. toukokuuta!

    Olli Kortekankaan surrealistinen esikoisooppera Short Story vuonna 1980 oli nuoren vihaisen Korvat auki –säveltäjän vastaveto Suomen viralliselle Karvalakki-oopperakulttuurille. Short Storyn jälkeen Kortekangas on säveltänyt lukuisia oopperoita. Hän kutsuu oopperaa fantastiseksi taidemuodoksi ja nauttii oopperoista myös vapaa-ajallaan.

  • Suomen italialaisin tenori Veikko Tyrväinen – Musiikin syntymäpäiväkalenteri

    Muistamme syntymäpäivänä 16. toukokuuta.

    Toukokuun 16. päivänä syntynyt Veikko Tyrväinen (1922–1986) kuuluu Suomen unohtumattomimpiin tenoreihin. Pajatso-ooppera saatiin Tyrväisen laulamana televisioon, mutta radiolaulajaa hänestä ei tullut. Sattumusten kautta Neuvostoliiton radiosta äänitteitä löytyy kymmenittäin.