Hyppää pääsisältöön

Tiesitkö tämän vitamiineista?

Vita on latinaa ja tarkoittaa elämää.
Vita on latinaa ja tarkoittaa elämää. Kuva: Yle, Anu-Maija Kärjä vitamiini

Hapankaali on oiva C-vitamiinin lähde – sen tiesi jo tutkimusmatkailija James Cook 1700-luvulla. Mustikka tekee puolestaan hyvää silmillesi: siinä oleva beta-karoteeni muuttuu elimistössä A-vitamiiniksi. Ja tiesitkö, että B-vitamiineihin kuuluvaa foolihappoa kannattaa popsia purkista, jos suunnittelet raskautta?

Niukan ja yksipuolisen ruokavalion paljasti aikoinaan vertavuotavat ikenet tai vääntyneet luut. Keripukki ja riisitauti tunnetaan vielä tänäkin päivänä, vaikka monipuolisen ravinnon nimeen vannominen pitääkin lähihistoriasta tutut puutostaudit loitolla.

Jos ravintolisiä tai monivitamiinivalmisteita päättää popsia, kannattaa pitää mielessä myös yliannostuksen riskit. Vesiliukoisen C-vitamiinin osalta reilu annos ei välttämättä ole haitaksi, mutta esimerkiksi hiustenlähtö voi kertoa rasvaliukoisen A-vitamiinin liiaallisesta saannista. VITA on muuten latinaa ja se tarkoittaa elämää. Osuva nimi, sillä vitamiinit ovat meille elintärkeitä – elämän ja terveyden edellytyksiä.

Vitamiineja on kaikkiaan 13: A-vitamiinit, C-vitamiinit, D-vitamiinit, E-vitamiinit ja K-vitamiinit sekä koko joukko B-vitamiineja. Rasvaliukoisia eli varastoituvia vitamiineja ovat A-, D-, E- ja K-vitamiinit. B-vitamiineista B₁₂-vitamiini varastoituu elimistöön rasvaliukoisten vitamiinien tavoin, vaikka se luokitellaankin virallisesti vesiliukoisten vitamiinien joukkoon.

A-vitamiini on tärkeä näkökyvylle ja välttämätön hämärässä näkemiselle. Vitamiinin puutos voi johtaa jopa sokeuteen. A-vitamiinia tarvitaan myös luuston kasvuun, mutta liikaa sitä ei kannata ottaa. Kuiva iho, hiustenlähtö ja osteoporoosi voivat olla merkkejä yliannostuksesta.

A-vitamiinia saa porkkanasta, maidosta, tummista hedelmistä, lehtivihanneksista ja maksasta. Mutta saa sitä myös mustikasta: Jo vanha kansa tiesi, että mustikka tekee hyvää silmille! Sen sisältämä beta-karoteeni muuttuu elimistössä A-vitamiiniksi.

A-vitamiini on tärkeä näkökyvylle.
A-vitamiini on tärkeä näkökyvylle. Kuva: Yle, Anu-Maija Kärjä a-vitamiini

B-vitamiinit ovat vesiliukoisia vitamiineja ja niitä on kaikkiaan kahdeksan: tiamiini, riboflaviini, niasiini, pantoteenihappo, pyridoksiini, biotiini, foolihappo, kobalamiini. Ne osallistuvat hiilihydraattien, proteiinin ja rasvojen aineenvaihduntaan.

“Kun suupielet halkeilevat, se johtuu B-vitamiinin puutteesta, ja silloin tulee syödä enemmän ruisleipää?”

Onko tämä monelle tuttu perimätieto totta vai tarua?

Totta, mutta saa B-vitamiinia paljon muustakin – kaikesta viljasta, kasviksista, lihasta ja maitovalmisteista.

B-vitamiinien puute ei ole tavallista, mutta jos olet raskaana tai suunnittelet raskautta, huolehdi B₉-vitamiinin eli foolihapon saannista. Foolihapon puute lisää sikiön hermostoputken sulkeutumishäiriön vaaraa. Foolihappoa on muuten runsaasti esimerkiksi parsassa, mutta sitä voi syödä tarvittaessa myös purkista.

B-vitamiinia saa ruisleivästä?
B-vitamiinia saa ruisleivästä? Kuva: Yle, Anu-Maija Kärjä B-vitamiini

C-vitamiini tunnetaan myös nimellä askorbiinihappo, ja sen kemiallinen kaava on C6H8O6. C-vitamiinia saa tuoreista hedelmistä ja kasviksista. Sen puutos aiheuttaa keripukkia.

Keripukin oireita ovat väsymys ja heikotus sekä verenvuoto kaikilta limakalvoilta.

Jo 1700-luvulla tutkimusmatkailija James Cook osasi suojella miehistöään keripukilta. Laivan muonavarastoon lastattiin sitrushedelmiä ja hapankaalia, jotka ovat loistavia C-vitamiinilähteitä.

C-vitamiinilisä on suosittu ravintolisä. Moni syö C-vitamiinia, sillä sen runsas nauttiminen voi ehkäistä flunssaa tai lyhentää sen kestoa. C-vitamiini tunnetaan myös antioksidanttina.

C-vitamiini tunsivat jo 1700luvun tutkimusmatkailijat
C-vitamiini tunsivat jo 1700luvun tutkimusmatkailijat Kuva: Yle, Anu-Maija Kärjä c-vitamiini

D-vitamiinia muodostuu auringonvalon vaikutuksesta iholla maaliskuun ja lokakuun välisenä aikana. Pimeän talven ajan sitä kannattaa syödä purkista, vaikka saa sitä ruuastakin.

Hyviä D-vitamiinilähteitä ovat kalat, vitaminoidut maitotuotteet sekä esimerkiksi manteli. D-vitamiini on rasvaliukoinen vitamiini ja sitä tarvitsevat erityisesti luusto ja hampaat.

D-vitamiini puutos voi johtaa riisitautiin, joka pehmentää luita. Nimi ei tule riisistä, vaan riidestä. Riittä on ennen muinoin häädetty täällä Pohjolan perukoilla myös loitsuin. Tauti saattoi olla jopa kuolemaksi.

Eloonjääneille kehittyi monesti vaikeita luuston ja raajojen vammoja. Tavallisesti tauti oli kuitenkin lievä ja se oireili talvella. Keväällä auringonvalon lisääntyessä se kuitenkin parani.

D-vitamiinia syntyy iholla auringonvalossa
D-vitamiinia syntyy iholla auringonvalossa Kuva: Yle, Anu-Maija Kärjä D-vitamiinireseptorigeeni

E-vitamiini on rasvaliukoinen vitamiini. Sen puute on harvinaista Suomessa. E-vitamiinin hyviä lähteitä ovat kasviöljyt, täysjyväviljat ja pähkinät. E-vitamiini on ANTI-OKSI-DANTTI eli ANTI-HAPETTUMIS-AINE. Rasvaliukoisista vitamiineista se on ainoa antioksidantti.

Hapettuminen on elimistölle haitaksi, joten antioksidantit ovat elimistölle hyväksi.

Itse asiassa ne ovat välttämättömiä ihmisen terveydelle. C-vitamiini on E-vitamiinin hyvä kaveri. Se tehostaa E-vitamiinin antioksidanttisia vaikutuksia.

K-vitamiini on rasvaliukoinen vitamiini. Se on välttämätön veren hyytymiselle. Hyviä lähteitä ovat parsakaali, pinaatti, lehtikaali sekä muut vihreät lehtikasvikset. K-vitamiinia saa myös maksasta ja kasviöljyistä.

Vastasyntyneen verenvuototauti voi johtua K-vitamiinin puutteesta. Ilmiö havaittiin jo 1800-luvulla. 1950-luvulla aloitettiin järjestelmälliset K-vitamiinipiikitykset. Jokainen suomalainen saa k-vitamiinipiikin heti synnyttään.

K-vitamiinia piikistä vastasyntyneille
K-vitamiinia piikistä vastasyntyneille Kuva: Yle, Anu-Maija Kärjä K-vitamiinit

Monipuolinen ravinto sekä terveelliset elämäntavat ovat perusta kaikkien vitamiinien saannille. Ravintolisiä suositellaan tietyille erityisryhmille. Jos sinulla on jokin krooninen sairaus tai muuten epäily, että kärsit vitamiinipuutoksesta, kannattaa asiasta jutella lääkärin kanssa. Päteviä neuvoja löytyy myös apteekin henkilökunnalta.

Ravitsemussuositukset kuvaavat väestöjen ja ihmisryhmien energian ja ravintoaineiden tarvetta tai suositeltavaa saantia.

Yksittäisten elintarvikkeiden vitamiinipitoisuuksia voi selvittää THL:n Finelistä.

Akuutti – elämänmakuisia tarinoita ja ajankohtaista asiaa terveydestä. Liity joukkoomme Facebookissa!