Hyppää pääsisältöön

Suomi-reggaen suuret vuodet ovat ohi – Nopsajalka: ”En voi sanoa, että musiikkini edustaa reggaeta”

Nopsajalan uusi Armada-EP soi YleX:n Viikon albumina. Se on synapop-dancehallia, artisti itse kuvailee.

Nopsajalka. // Kuva: YleX / Ilkka Uusivuori

Mikä musiikkigenre tulee ensimmäisenä mieleen, kun ajattelee Nopsajalkaa? Monelle varmaankin reggae, tai sen alalaji dancehall.

Näissä genreissä Nopsajalan juuret ovatkin, mutta viimeisen vuoden aikana hänestä on tullut myös aikamoinen elektropoppari. Nosta mua -biisin loppunostatus ammentaa dancepopista, tuore Tulta-sinkku voi hyvin soida tyylikkäiden klubien tanssilattioilla.

Artistin uusi EP Armada soi YleX:llä Viikon albumina, ja vaikka dancehall-juuret ovat toki kuultavissa, Nopsajalan soundi on myös hyvin popahtava ja modernin elektroninen.

- Jos ihmiset kysyvät ja pakottavat lokeroimaan, olen sanonut tätä synapop-dancehalliksi. Se ehkä jotenkin antaa kuvan siitä, miten on synapopin melodisuutta ja haikeaa soundimaailmaa, ja sitten rytmit taas dancehallista eteenpäin meneviä.

Onko reggae sitten enää yhtään oikea viitekehys Nopsajalalle? Tavallaan kyllä – onhan hänellä niin pitkä reggae-historia, että siitä on tullut osa hänen muusikkopersoonaansa. Nopsajalka kuitenkin kertoo, ettei hän itse varsinaisesti päättänyt ryhtyä reggae-artistiksi. Hän pikemminkin ajautui reggaen pariin vuosituhannen vaihteessa.

- Se olisi voinut olla ihan mitä tahansa mustan musiikin genreä siinä vaiheessa mun elämää. Soitin jazz-bassoa siihen aikaan, meillä oli funk-projekteja, kokeellista hiphopia, mä räppäsin ja tuotin musaa.

- Mutta se oli ehkä sattumaa, että päädyin siihen [reggaehen]. Reggae-bileet oli Stadissa vuonna 2000 se juttu. Se oli se, mikä keräsi yleisöä ja mihin mimmit tulivat tanssimaan. Se ei ollut tietoinen uravalinta, se oli se, mihin mut hyväksyttiin.

Nopsajalka ei enää ole reggae-artisti

2000-luvun alussa reggae tosiaan oli iso juttu. Suomessa yleisöä tanssittivat muun muassa Soul Captain Band ja Kapteeni Ä-ni -yhtye, joissa molemmissa Nopsajalka oli mukana. Sen jälkeen suuressa koko kansan suosiossa oli niin ikään näistä yhteistä tuttu Jukka Poika, jonka reggae vei peräti Vain elämää -ohjelmaan saakka vuonna 2013. Myös Elokuu-bändin reggaehtavaa "cityhumppaa" fiilisteltiin jokunen vuosi sitten.

Sen jälkeen reggae-rintamalla on ollut hiljaisempaa ainakin valtavirtasuosion näkökulmasta. Myös Nopsajalka kuulostaa siltä, ettei hän pidä reggaeta kaikkein ajankohtaisimpana genrenä itselleen. Yhdessä kohtaa haastattelua hän puhuu imperfektissä siitä, miten hän ”teki reggaeta”.

- Enhän mä ole täysiverinen reggae-artisti. En voi sanoa, että musiikkini edustaa reggaeta, että jos haluat kuulla reggaeta niin kuuntele Nopsajalkaa – ei se vaan ole totta.

Nopsajalka sanoo, että hänellä on ollut reggaen suhteen aktiivisia kausia, jolloin hän on jatkuvasti seurannut, millaista musiikkia Jamaikalta tulee.

- Nyt en ole vuosiin seurannut.

Jos reggae itsessään ei ole samanlaisessa nosteessa kuin 2000-luvun alussa, reggae- ja etenkin dancehall-vaikutteet ovat nousseet valtavaksi jutuksi länsimaisessa popmusiikissa. Siitä Nopsajalkakin on kiinnostunut, ja osaltaan myös Armada-EP-heijastelee tätä: dancehallia, mutta elektropop-twisteillä.

Reseptin toimivuudesta on kansainvälisen tason näyttöä.

- Isoimmat hitit Rihannalla ja Drakellakin ovat olleet ne, missä on otettu dancehall mukaan kuvioihin.

Kuuntele Nopsajalan haastattelu Ida Karimaan Uuden musiikin aamuvuorossa:

Lue myös:

Vuoden studiossa viettänyt Nopsajalka on lämmennyt elektroniselle musiikille: Aiemmin minulle tuli siitä pahoinvoiva olo

Nopsajalka: Suosittelen musadiggareita tutustumaan vanhempienkin artistien tuontantoon