Hyppää pääsisältöön

Suomalaiset vinkkaavat: näin nukut paremmin

nuori nainen makaa sängyllä jalat seinää vasten
nuori nainen makaa sängyllä jalat seinää vasten Kuva: Pixabay / Public domain prisma studio

Prisma Studion ja Helsingin yliopiston tutkijoiden yhteiseen Väsykyselyyn on vastannut jo lähes 10 000 suomalaista. Tässä heidän vinkkejään parempaan uneen.

Terveelliset elämäntavat ja säännöllinen unirytmi ovat monen vinkki parempiin yöuniin. Joka ilta kannattaisi mennä nukkumaan ja joka aamu nousta ylös suurin piirtein samaan aikaan. Turha valvominen pitäisi jättää pois ja nukkumaan pitäisi mennä heti, kun väsyttää. Levolle ja nukkumiselle pitäisi monen mielestä antaa enemmän aikaa.

- Uni on asia, josta ei tingitä. Mikään asia ei mene unen edelle. Kokemuksesta tiedän, millaista on jatkuva väsymys, kirjoittaa yksi vastaajista.

- Aikaisin ylös, aikaisin alas, tiivistää toinen ajatuksensa hyvästä päivärytmistä.

Lämpimät jalat ja tarpeeksi raskas päivä.

Monen mielestä uni tulee, kunhan vain on tarpeeksi väsynyt. Se vaatii, että kehoon luodaan unen tarve. Siksi päivän aikana pitäisi olla paljon tekemistä ja erityisesti fyysistä rasitusta. Ulkoilma ja säännöllinen liikunta auttavat tässä. Avantouinti on monen mielestä loistava keino saada hyvin unen päästä kiinni.

Vastaajien mielestä ennen nukkumaan menoa kannattaa syödä pieni iltapala. Se ei saa olla liian raskas eikä sitä saa syödä liian myöhään. Yksittäisiä syötäviäkin suositellaan erityisen uniystävällisinä: iltapuuroa, banaania, lämmintä sipulimaitoa, teetä ja hunajaa.

Kännykän sijaan sänkykumppaniksi kirja tai toinen ihminen.

Ainakin tuntia ennen nukkumaanmenoa pitäisi laittaa mobiililaitteet pois ja vaihtaa tietokone kirjaan. Ruutuaikaa ja somettamista pitäisi ylipäätään Väsykyselyn vastaajien mielestä vähentää. Muutenkin vastaajat suosittelevat karsimaan iltaelämästä asioita, jotka turhaan kiihdyttävät hermostoa. Iltakahvit, sokeri ja alkoholi ovat useimmilla kiellettyjen listalla, jotkut kieltäytyvät myös väkivaltaisista tai muuten ahdistavista tv-ohjelmista tai elokuvista.

Ajatukset pois töistä ja mitääntekemättömyys illalla.

Vastaajien mielestä on tärkeää rauhoittaa ilta turhasta hälinästä ja antaa kehon ja mielen virittäytyä nukkumiseen. Monet harjoittelevatkin tietoisesti fyysistä ja psyykkistä rentoutumista. Jooga, meditaatio, pilates, Mindfulness ja mielikuva- ja hengitysharjoitukset ovat suosittuja.

Monet saavat apua rentoutumiseen rauhallisesta musiikista, ASMR-videoista, sudokuista tai ristisanatehtävistä.

Vähemmän stressiä ja huolia.

- Luen iltaisin jotain rauhoittavaa ja onnelliseksi tekevää. Ja rauhoittelen itseni uskomaan, että selviän seuraavasta työpäivästä kiireestä huolimatta, eräs vastaajista kertoo.

Iso haaste iltaisin on irrottaa ajatukset pois töistä. Vastaajat ehdottavat, että mieltään voi yrittää rauhoittaa iltaisin esimerkiksi muistilistoilla ja huolilappusilla. Niihin tyhjennetään pää siellä laukkaavista ajatuksista, jotka estävät unensaantia. Myös riidat kannattaisi sopia ennen nukkumaan menoa.

- Tee ennen nukkumaanmenoa ainakin yksi asia, josta pidät tosi paljon, ehdottaa yksi vastaajista.

Sänky on nukkumista varten.

Sänkyä käytetään vain kahteen asiaan: lepoon ja lemmiskelyyn. Töiden tekeminen sängyssä on ehdottomasti kielletty!

Monet vastaajista ovat sitä mieltä, että nukkuminenkin on välineurheilua. Hyvä vuode tukee oikeista paikoista ja sopiva tyyny varmistaa hyvät yöunet. Makuuhuoneen pitäisi olla viileä ja hyvin tuuletettu. Nukkumisympäristön pitäisi myös olla täysin pimeä ja hiljainen, siksi moni turvautuu korvatulppiin.

Kaikki eivät kuitenkaan kaipaa täydellistä hiljaisuutta, vaan käyttävät nukahtamiseen hiljaista taustamusiikkia, monotonista puhetta radiosta tai erinomaisen tylsiä TV-ohjelmia.

Älä ota stressiä nukahtamisesta.

Monet Väsykyselyyn vastanneista tietävät, mitä väsymys on, tai miltä tuntuu odottaa unta - turhaan. Siksi joukossa on myös niitä, jotka muistuttavat, ettei nukkumisesta kannata stressata. Mitä enemmän väsymykseen kiinnittää huomiota, sitä isommaksi möröksi se kasvaa. Stressi vain pahentaa tilannetta.

- Vein kellon pois makuuhuoneesta. En halua yöllä herätessäni tietää, mitä kello on tai paljonko minulla on vielä aikaa nukkua, kertoo yksi vastaajista.

Lähtökohtaisesti tärkeintä on asenne: huonojen öiden hyväksyminen vähentää stressiä nukahtamisesta. Itseltä ei saa vaatia liikaa sängyssäkään.

Muista, että jos pari yötä nukut huonosti, seuraavana varmasti uni maistuu.
Älä hanki lapsia. No, se oli vitsi.
Kommentit

Lue myös - yle.fi:stä poimittua

Tiede

Uusimmat sisällöt - Tiede