Hyppää pääsisältöön

Ylen merkitys suomalaisille entistä vahvempi

kuvakollaasi, testikuva, Ransu-koira, Lordi, Teija Sopanen
kuvakollaasi, testikuva, Ransu-koira, Lordi, Teija Sopanen Kuva: Yle yleisradio 90 vuotta

Suomalaiset kokevat Ylen entistä tärkeämmäksi yhteiskunnalle. Tämä käy ilmi Ylen arvo suomalaisille -tutkimuksesta, johon haastateltiin lokakuussa yli 1000 suomalaista. Myös Ylen merkitys henkilökohtaisessa mediakäytössä on kasvanut eri ikäryhmissä. Tutkimuksessa suomalaiset arvioivat, että Yle on hoitanut julkisen palvelun tehtävänsä kokonaisuutena hyvin.

Vuosittain tehtävä tutkimus kartoittaa käsityksiä Ylen toiminnasta useilla eri mittareilla. Yle saa suomalaisilta yhteiskunnallisesta tärkeydestä tähän asti korkeimman arvosanan eli 8.4 asteikolla yhdestä kymmeneen. Myös Ylen merkitys henkilökohtaisessa mediakäytössä on kasvanut kaikissa tutkituissa ikäryhmissä (ka. 7,5 asteikolla 1-10). Mitä iäkkäämmästä henkilöstä on kysymys, sitä tärkeämmäksi Yle koetaan, mutta myös 15-44 -vuotiaiden arvostus Yleä kohtaan on vahvistunut.

Kysyttäessä Ylen tärkeimpiä sisältöjä ja palveluja suomalaiset painottavat etenkin luotettavaa tietoa, uutisia ja asiaa. Tiedon merkitys korostuu myös poikkeusoloissa, kuten kriiseissä ja onnettomuuksissa. Tärkeimpien asioiden ja sisältöjen kärkikymmenikköön kuuluvat myös:

  • turvalliset lastenohjelmat
  • kotimainen ohjelmisto omalla äidinkielellä
  • yleissivistys
  • erityisryhmille suunnatut palvelut kuten viittomakieli ja ohjelmatekstitykset
  • alueellisuus ja paikallisuus.

Tärkeänä pidetään myös sitä, että Ylen avulla voi ymmärtää paremmin omassa yhteiskunnassa ja muualla maailmassa tapahtuvia muutoksia.

Kaikki odotukset eivät aivan täyty, vaan suomalaisten arvioista löytyy myös parannettavaa, mutta kokonaisuutena Ylen katsotaan onnistuneen julkisen palvelun tehtävässä hyvin. Yli 90 prosenttia arvioi Ylen onnistuneen vähintään melko hyvin - kaksi kolmasosaa hyvin tai erittäin hyvin. Keskiarvoksi Yle saa julkisen palvelun tehtävien hoidosta 4,8 asteikolla 1-6.

Tutkimuksessa suomalaiset arvioivat muun muassa Ylen yhteiskunnallista tärkeyttä ja merkitystä itselleen, onnistumista julkisen palvelun tehtävissä sekä Ylen toiminnan vastuullisuutta. Lisäksi tutkimus selvittää suhtautumista Ylen rahoitukseen.

Tutkimukseen haastateltiin lokakuussa 1006 henkilöä. Kohderyhmänä on 15-79 -vuotias väestö Ahvenanmaata lukuun ottamatta. Tutkimuksen virhemarginaali on +/- 3,2 prosenttiyksikköä suuntaansa. Taloustutkimus on tehnyt Ylen arvo suomalaisille -tutkimuksen Ylen toimeksiannosta.

Lisätiedot:
Kirsi Brück, kehityspäällikkö, Yle, kirsi.bruck@yle.fi, puh. 0400 129 558