Hyppää pääsisältöön

Arktista hehkua Tshaikovskin sinfonioissa

Maailman pohjoisimman orkesterin, vuonna 2009 perustetun Arctic Philharmonicin tuorein julkaisu Bis-levymerkillä on kunnioitettava saavutus niin musiikillisesti kuin soinniltaan. Se sisältää annokset taiteellisen johtajansa, pasunisti-kapellimestari Christian Lindbergin nuoruudenrakkautta: kapellimestari ja orkesteri heittäytyvät Pjotr Tshaikovskin kolmen viimeisen sinfonian säveliin konstailemattomalla, rehellisellä palolla.

cd-levyn kansi
cd-levyn kansi CD-levyt

Lindberg ja pohjoisnorjalaiset eli Bodøn ja Tromssan alueen sinfoniaorkesterin muusikot välttävät helppoja rubatoja ja ylinopeita tempoja ja pitäytyvät paljolti Tshaikovskin alkuperäistekstissä. Kiiruhtamatta Tshaikovskin Neljännen vuoristoratamainen finaali tuntuu vatsanpohjassa, ja ensimmäisen osan rytmisessä kitkassa ja svengissä on momenttia. Kuudennen eli Pateettisen sinfonian joskus raskaaksi käyvä muoto pysyy nyt jäntevänä, luontevien temposuhteiden ja kapellimestarin sekä orkesterin löytämän yhteisen näkemyksen ansiosta. Arctic Philharmonic koostuu yksilöistä, jotka—ehkä norjalaiseen tapaan—kykenevät aitoon yhteistyöhön.

Bis julkaisi kolmesta sinfoniasta keskimmäisen eli Viidennen taltioinnin jo kertaalleen, parisen vuotta sitten osana toista albumia, joka sai erittäin myönteisen vastaanoton lehdistössä. Oma vaikutelmani on, että sekä orkesterin yhteissoitto että äänitys on vain parantunut Neljännen ja Kuudennen sinfonian kohdalla. Arctic Philharmonic tekee musiikkia useiden genrejen parissa vaihtelevin kokoonpanoin kamarimusiikista sinfoniaan ja oopperaan. Tämänkin kaksoislevyn aikajänteellä Viidennen sinfonian äänityksestä vuonna 2012 alkuvuoden 2016 Pateettisen sinfonian äänitykseen on tapahtunut kehitystä: jousten sointi on yhtenäisempi sekä soinniltaan tiiviimpi, ja orkesterin sektiot ovat ylipäätään keskenään paremmassa kontaktissa.

Kun fraasin suunta, tunnelma ja muotoilu ovat yhteistuumin vakuuttavia, yksittäiset pienet epäaikaisuudet tai teknisen täydellisyyden puute jäävät toissijaiseksi ja pikemminkin lisäävät soiton inhimillisyyttä ja koskettavuutta. Pateettisen sinfonian ahdistus ja sitä kontrastoiva kuumeinen onnentunne välittyvät tavalla, joka on vaatinut onnistuakseen pientä riskinottoa. Ja tämän sanottuanikin haluan korostaa, että levyn kvaliteetit ovat kokonaisuudessaan erinomaisella tasolla.

Bis:n hoviäänittäjän, Take5 Music Productionin työ yltää erityismaininnan tasolle: riippumatta siitä, kuunteleeko äänitettä stereona tai surroundina, kuuntelukokemus on miellyttävä, värikäs ja tasapainoinen. Erottelu, selkeys, tilantunne ja partituurin yksityiskohdat toimivat sekä hiljaisissa että voimakkaissa kohdissa, eikä lopputulos tunnu dokumentoivalta, vaan aidolta ja läsnäolevalta. Soinnissa on tiettyä pohjoismaalaista sävyä, mutta ennen kaikkea raikkaalla tavalla. Paketti on kokonaisuudessaan niin hyvä, että pohjoisnorjalaiset saavat olla ylpeitä napapiirin sillä puolen!

Pjotr Tshaikovski: Sinfoniat nro 4, 5 ja 6. - Arctic Philharmonic (Pohjois-Norjan sinfoniaorkesteri), joht. Christian Lindberg. (Bis, BIS-2178)

Kuuntele Uudet levyt 25.11.2016, toimittajana Ville Komppa.

  • Säveltäjä Olli Kortekangas hurahti oopperaan – Musiikin syntymäpäiväkalenteri

    Onnittelemme syntymäpäivänä 16. toukokuuta!

    Olli Kortekankaan surrealistinen esikoisooppera Short Story vuonna 1980 oli nuoren vihaisen Korvat auki –säveltäjän vastaveto Suomen viralliselle Karvalakki-oopperakulttuurille. Short Storyn jälkeen Kortekangas on säveltänyt lukuisia oopperoita. Hän kutsuu oopperaa fantastiseksi taidemuodoksi ja nauttii oopperoista myös vapaa-ajallaan.

  • Suomen italialaisin tenori Veikko Tyrväinen – Musiikin syntymäpäiväkalenteri

    Muistamme syntymäpäivänä 16. toukokuuta.

    Toukokuun 16. päivänä syntynyt Veikko Tyrväinen (1922–1986) kuuluu Suomen unohtumattomimpiin tenoreihin. Pajatso-ooppera saatiin Tyrväisen laulamana televisioon, mutta radiolaulajaa hänestä ei tullut. Sattumusten kautta Neuvostoliiton radiosta äänitteitä löytyy kymmenittäin.