Hyppää pääsisältöön

Teeman Elävä arkisto: Muistoja Malmin taivaalla

Malmin lentokenttä vuonna 1954. Kuva: Aukusti Tuhka.
Näkymä Malmin lentokentältä vuonna 1954. Kuvaaja Aukusti Tuhka. Malmin lentokenttä vuonna 1954. Kuva: Aukusti Tuhka. Kuva: Museovirasto Helsinki-Malmin lentoasema

Ensimmäinen kone laskeutui Malmin lentokentälle Helsingissä joulukuussa 1936. Nyt kenttä on siirtymässä historiaan, koska sen paikalle on päätetty rakentaa asuntoja. Teeman nostalginen ohjelmapaketti kertoo Malmin kentän ja suomalaisen ilmailun vaiheista. 28.11., 2. ja 4.12.

Pääkaupungin ensimmäisen lentokentän rakennustyöt alkoivat vuonna 1935, ja se valmistui Helsingin maalaiskunnan Malmin alueella olevalle Tattarisuolle seuraavana vuonna. Kenttäalue oli hyvin vetistä ja sen muokkaaminen lentokentäksi osoittautui työlääksi.

Dag Englundin ja Vera Rosendahlin suunnittelema terminaalirakennus valmistui 1938 ja samana vuonna juhlittiin kentän virallisia avajaisia. Itse marsalkka Mannerheim osallistui lentoaseman vihkiäisiin.

Malmi toimi Suomen lentoliikenteen kansainvälisenä keskuksena vuoteen 1952 saakka, jolloin uusi lentoasema valmistui Vantaan Seutulaan. Sen jälkeen Malmin kenttä on ollut lentokoulutuksen ja yleisilmailun käytössä.

Lento yli rautaesiripun

Malmin kentältä on vuosikymmenten aikana noussut lukematon määrä koneita, mutta yksi lento jää maailmanhistoriaan.

Toukokuun 28. päivänä vuonna 1987 nuori saksalainen harrastajalentäjä Mathias Rust ohjasi Cessna 172 -mallisen pienkoneensa nousukiitoon Malmilla. Koko maailman hämmästykseksi hän lensi läpi Neuvostoliiton ilmapuolustuksen ja laskeutui Moskovan Punaiselle torille lähelle hallintopalatsi Kremliä.

Motiiveikseen Rust kertoi idän ja lännen välisen liennytyksen sekä maailmanrauhan edistämisen. On yleisesti arvioitu, että Rustin temppu edesauttoi pääsihteeri Mihail Gorbatšovin uudistuspolitiikkaa.

Herätyskellostakin kuulunut: This is Helsinki Malmi airport..

Asuinalueiden keskellä sijaitseva lentokenttä on herättänyt vuosikymmenten aikana ristiriitaisia tunteita. Se mikä toisille on ollut ilmailukulttuuria, on tarkoittanut toisille silkkaa lentomelua.

Yksityiskohtana voi mainita sen erikoisuuden, että Puistolassa sijaitsevan linkkimaston lähellä asuvat ovat saaneet tahtomattaan kuunnella Malmin lennonjohdon keskusteluja kodin elektroniikan, mm. radioiden ja tietokoneen kaiuttimien kautta. Lapsen muumiherätyskellostakin on kuulunut: "This is Helsinki Malmi airport..".

Malmilla on vuosittain järjestetty myös suosittuja lentonäytöksiä, joiden kautta suuri osa Pohjois-Helsinkiä on saanut nauttia taitolentomuodostelmien savukuvioista ja Hornettien korviahuumaavasta jylinästä.

Ihmiset seuraavat Malmin 80-vuotislentonäytöstä
Lentonäytös Malmin kentällä elokuussa 2016. Ihmiset seuraavat Malmin 80-vuotislentonäytöstä Kuva: Berislav Jurišić / Yle Helsinki-Malmin lentoasema,Malmin lentokenttä,Airshow,lentokoneet,lex malmi

Eduskunta viimeinen oljenkorsi?

Malmin lentokentän tulevaisuudesta on kiistelty koko 2000-luvun ajan. Helsingin kaupunki on havitellut aluetta pitkään asuntorakentamiseen ja vuonna 2014 maan hallitus päättikin vetäytyä kentältä. Finavian eli entisen Ilmailulaitoksen toiminta Malmilla päättyy tämän vuoden lopussa.

Lokakuussa Helsingin kaupunginvaltuusto hyväksyi yleiskaavan, jonka mukaan lentokentän alueelle rakennetaan asunnot noin 25-tuhannelle ihmisille.

Malmin lentokentän ystävät ry on sitkeästi taistellut lentokentän puolesta ja sillä on mm. Museoviraston tuki takanaan. Kansalaisaloite Helsingin Malmin lentokentän säilyttämiseksi keräsi lokakuun alkupuolella tarvittavat 50 000 allekirjoitusta ja "Lex Malmi" jatkaa eduskuntaan. Tosin useiden oikeusoppineiden mielestä eduskunnan olisi varsin hankala puuttua lainsäädännöllä kunnan kaavoituspäätökseen.

Lentoemäntä työssään Aero Oy:n/ Finnairin koneessa vuonna 1960.
Lentoemäntä työssään Aeron Oy:n / Finnairin koneessa 1960. Lentoemäntä työssään Aero Oy:n/ Finnairin koneessa vuonna 1960. Kuva: Yle lentokoneet
Matkustaja saattoi kesken lennon avata koneen ikkunan ja karistaa sikarin tuhkansa tuuleen

Teeman kokonaisuuden käynnistää Malmin lentokenttä 50 vuotta -ohjelma. Siinä näemme ainutlaatuista kuvamateriaalia lentoaseman historiasta 30-luvulta lähtien ja päätyen vuonna 1988 vietettyihin kentän 50-vuotissynttäreihin.

Toisena nähtävä Potkurilla myrskyn silmään ja suihkumoottorilla pilvien päälle on dokumentti suomalaisten lentoyhtiöiden Aeron, Finnairin ja Karairin historiasta ja ylipäätään entisaikojen lentomatkustamisesta. Ohjelma vie meidät aikaan, jolloin herrasmies saattoi kesken lennon avata koneen ikkunan ja karistaa sikarin tuhkansa tuuleen.

Lopuksi poistumme koneesta, mutta ei sillä tylsällä tavalla. Ohjelmassa Taivaalta varjon varassa valmistaudutaan Malmin kentällä laskuvarjokurssin ensimmäiseen hyppyyn.

”Laskuvarjolla hyppy on uskalluksen urheilua, se on toden koulu”, todetaan vuonna 1964 valmistuneessa ohjelmassa. Vielä 60-luvun puolivälissä laji oli Suomessa uusi ja harvinainen, hyppyjä tehtiin vuosittain vain joitakin satoja. Ohjelma huipentuu kurssin käyneen toimittajan ensimmäiseen hyppyyn, jonka hän hienosti selostaa. Ääni tietenkin vahvasti väristen.

Kuvatiedot: Kuvakokoelmat.fi/Museovirasto. Malmin lentokenttä vuonna 1954. Kuva: Aukusti Tuhka.</p> <p>

Kommentit

Yle Teema