Hyppää pääsisältöön

Joulukalenteri tavoittelee uusia katsojia

Kreeta Salmisella, P-P Peteliuksella ja Vesa Vierikolla oli hauskaa Joulukalenterin kuvauksissa Tampereella. Ylen Lasten ja nuorten Johanna Smith ohjaa etualalla.
Kreeta Salmisella, P-P Peteliuksella ja Vesa Vierikolla oli hauskaa Joulukalenterin kuvauksissa Tampereella. Ylen Lasten ja nuorten Johanna Smith ohjaa etualalla. Kreeta Salmisella, P-P Peteliuksella ja Vesa Vierikolla oli hauskaa Joulukalenterin kuvauksissa Tampereella. Ylen Lasten ja nuorten Johanna Smith ohjaa etualalla. Kuva: Yle jäätävä seikkailu

Kaksi vuotta sitten nähty Joulukalenteri: Porokuiskaajan arvoitus oli nykyaikaisilla, stream-katselun huomioon ottavilla mittausmetodeilla ja puolella miljoonalla katsojallaan per jakso Ylen katsotuin Joulukalenteri. Uusitun Joulukalenterin strategia oli alusta asti saavuttaa yleisöjä, joita aikaisemmat Joulukalenterit eivät olleet tavoittaneet. Sitä varten panostettiin käsikirjoituksen huumoriin, roolitettiin koko kansan näyttelijöitä ja saatiin ohjelmalle erillinen iltalähetyspaikka vanhemmalle yleisölle.

Tänä vuonna nähtävä Joulukalenteri: Jäätävä seikkailu kasvattaa panoksia entisestään: tarina on massiivisempi, mukana on yllättäviä juonenkäänteitä, fantasianomaista tunnelmaa ja erikoisefektejä, jotka kaikki kuitenkin palvelevat käsikirjoitusta ja riemastuttavia henkilöhahmoja. Myös jännityskerrointa on nostettu pienten lasten ohjelmasta koko perheen seikkailuksi. Esikuvana ovat toimineet Ruotsin ja Tanskan joulukalenterit, joita odottaa joka vuosi koko kansa.

Yle Lapset ja nuoret on Yleisradion suosituimpia sisällöntuottajia, tavoitamme suurimmasta kohderyhmästämme, suomalaisista 3-10- vuotiaista, pelkästään television kautta viikoittain noin 50 prosenttia. Toimituksen lippulaivana toimii tietenkin Pikku Kakkonen, joka on Yle Uutisten ohella Yleisradion tunnetuin brändi.

Pikku Kakkonen täyttää ensi tammikuun 11. päivä 40 vuotta ja sitä varten Lasten ja nuorten toimitus on valmistellut Pikku Kakkosen historiasta ja tekijöistä kertovan pitkän dokumenttielokuvan Postilokero 347 – Pikku Kakkosen tarina, joka esitetään TV2:ssa syntymäpäivänä. Dokumentissa seurataan myös erilaisia suomalaisia, joiden elämään Pikku Kakkonen on tavalla tai toisella lähtemättömästi vaikuttanut.

Pikku Kakkosen mukana on kasvanut uusi lastenohjelmien yleisö – aikuiset, jotka toivovat lastensa jatkavan omaa katseluperinnettään. Vaikka ensisijainen tehtävämme on palvella suomalaisia lapsia, meidän pitää nykyään ottaa huomioon myös aikuisyleisömme. Sitä varten on suunniteltu uudenlaisia ohjelmia, joita vanhempien olisi mukava katsella lastensa kanssa: Joulukalenterin ohella esimerkkeinä vaikkapa Venla-voittaja Jari ja Kari, omaperäisellä kerronnalla ja musiikillaan vakuuttanut Yökyöpelit sekä nuorten toimituksen joulukuussa alkava piraattiseikkailu Heroes of the Baltic Sea.

Yle Lapset ja nuoret elää suurten globaalien ja yhteiskunnallisten muutosten keskellä. Tarkoituksenamme on yhtä aikaa uusiutua ja kunnioittaa perinteitä. Tästä haastavasta tehtävästä kertovat muun muassa Iltasadun henkiin herättäminen klassisen tarinankerronnan keinoin ja Pikku Kakkosen uuden sovelluksen suunnitteleminen lapsille, jotka kehittyvät yhdessä nykyteknologian kanssa. Kaiken kaikkiaan tehtäviimme kuuluu edistää suomenkielistä lastenkulttuuria draaman, animaation, musiikin, makasiiniohjelmien, ajankohtaisohjelmien, tapahtumien, pelien ja leikin keinoin. eidän on pidettävä kiinni paitsi tiukoista budjettiraameista sekä korkeista journalistisista ja eettisistä arvoista, samaan aikaan antaa mielikuvituksen lentää rajoituksetta.

Meille on asetettu tavoitteet luoda kansainvälisen tason fiktiota, mutta toisaalta tarjota pienille lapsille uudistettuja, kotimaisia päivittäisohjelmia – alkaen kaikki se ohjelmisto, jota tarvitaan Pikku Kakkosen 12:ssa viikoittaisessa lähetyksessä ja vielä paljon enemmän. Ammattitaito ja motivaatio osastolla ovat huipussaan ja suhtaudumme optimistisesti tulevaisuuteen. Tiukasta talous- ja työvoimatilanteesta huolimatta osastollemme on luvattu tulevina vuosina enemmän resursseja – tämä onkin perusedellytys sille, että edellä mainitut sisällölliset ja määrälliset vaatimukset saadaan toteutettua.

Haluaisin itse kuitenkin ajatella tuotantojamme isommin kuin vain mitä meidän on velvollisuus tehdä. Amerikkalainen, Disneyn omistama elokuvayhtiö Pixar on tunnettu menestyksestään ainutlaatuisena tarinankertojana, joka tavoittaa kansainvälisesti sekä suuret lapsi- että aikuisyleisöt. Pixar lähtee aina hyvästä tarinasta ja kaikki muu seuraa perässä. En puhu toimituksemme kohdalla välttämättä kansainvälisen tason pitkien animaatioiden tekemisestä, mutta Yle Lapset ja nuoret pystyisi tavoittelemaan Pixaria vastaavaa sisällöllistä laatua pienemmillä resursseilla, vieläpä ilman painetta myydä oheistuotteita. Tähän on kaksi ensisijaista syytä – luotamme Pixarin tapaan tarinaan ja laitamme lapsen ja nuoren aina etusijalle ohjelmistoa suunnitellessamme. Ohjelmiamme eivät myöskään määrittele ulkoiset poliittiset, ideologiset tai kaupalliset vaatimukset.

Todellista potentiaaliamme ei ole siis vielä hyödynnetty. Se tapahtuu kyllä, jos meille annetaan mahdollisuus – päästää lapsi valloilleen.

Juuso Räsänen, tuottaja, Yle Lapset ja nuoret

  • “Hei vaan poppelit!”

    Poppelikumpu Pikku Kakkosessa maanantaisin.

    Poppelit Tipa, Lalla ja pikkuisin Nopsu ratkovat yhdessä eteen tulevia pulmia. Ratkaisu voi löytyä Poppelikummun metsän värikkäistä muodoista tai yhdessä arkipäivän ongelmia pohtien. Poppelikumpu Pikku Kakkosen maanantai-illoissa 20.11. alkaen. Ohjelma on katsottavissa myös Yle Areenassa 30 päivää ensilähetyksestä.