Hyppää pääsisältöön

Samu Haber osoittaa Slush Musicissa, että häntä kannattaa kuunnella muutenkin kuin hittibiisien muodossa

Sunrise Avenuen keulakuva on ikään kuin bisnesenkeli myös toisille artisteille.

Samu Haberin mielestä viihdebisneksessä pitäisi enemmän räiskyä ja paukkua. // Kuva: Anna Äärelä

Kasvuyritystä voi hyvin verrata aloittelevaan bändiin. Molemmissa on tiimi, joka uskoo vankkumattomasti ideaansa. On myös pakko ottaa älytön riski, jotta voi breikata isosti. Slush Musicin mielenkiintoisimpiin vieraisiin kuuluva Sunrise Avenuen keulakuva Samu Haber haluaa olla molemmissa mukana. Hän on rokkitähti, manageri ja sijoittaja.

Haberin mukaan keskinkertaisuus teki hänestä menestyjän.

- Mun on pakko olla, koska en ole niin kova laulaja, soittaja tai biisintekijä kuin moni muu. Päätin, että hoidan sen toisenkin puolen eli bisneksen paremmin, Haber kommentoi YleX:lle Slush Musicissa.

Samu Haberin vuonna 2002 perustama Sunrise Avenue on saanut yhteensä 18 kulta- ja platinalevyä ja yhtyeen albumeja ja singlejä on myyty yli neljä miljoonaa kappaletta. Bändi on saavuttanut suursuosiota erityisesti Saksassa.

- Jos ajattelee Sunrise Avenuen menestystä, siellä taustalla on pakko olla hyvää musiikkia, että ollaan pärjätty, mutta olen aina ollut myös tosi tarkka bisnespuolesta. Olen oma managerini.

Haber on ollut  viime aikoina poikkeuksellisen suorapuheinen haastatteluissa. Se on harvinaista kotimaiselta artistilta, sillä Suomessa on niin pienet musiikkipiirit, ettei monikaan uskalla ottaa kantaa julkisesti. Muusikko on muun muassa kritisoinut Teostoa ja kommentoinut Saara Aallon pitäytyvän liian tiukasti mukavuusalueellaan.

- Jos mun leipä tulisi ainoastaan Suomesta, ehkä mä sitten sanoisin vähän varovaisemmin. Hmm... En mä kyllä saatana sanoisi. Jos jossain on joku epäkohta, miksi en sanoisi sitä ääneen, Haber korjaa itseään hetken mietittyään.

Muusikko tiedostaa hyvin, ettei kaikki tule pitämään hänestä koskaan. Toisaalta, eivät kaikki myöskään häntä vihaa, vaikka muusikko laukoisi mitä tahansa.

- Sanon ja teen välillä ihan v*tun tyhmiä asioita, muttei niillä ole väliä. En ikinä mieti, mitä musta kirjoitetaan. Antaa mennä vaan. Pitäisi enemmänkin antaa räiskyä ja paukkua. Tämä on kuitenkin viihdettä. En aio persoonapuolella myydä mitään kenellekään.

Bisnesenkelinä Slush Musicissa

Samu Haber nousi Slush Musicissa Tempo Stagen lavalle kaksi kertaa. Ensimmäinen Breaking Into Music Business -puheenvuoro oli lähinnä alkulämmittelyä tapahtumalle aamukahvin merkeissä. Toinen taas hyvin mielenkiintoinen Artists as Investors -paneeli, jossa olivat Haberin lisäksi mukana Arctic Monkeys -yhtyeen Matt Helders ja Ace of Basen Ulf Ekberg.

- 90-luvulla tapahtunut massiivinen konkurssi soittoäänibisneksessä oli parasta, koska opin siitä niin paljon, Haber kommentoi paneelissa.

Tänä vuonna ensimmäistä kertaa järjestettävä Slush Music on Slushin rinnakkaistapahtuma, jossa sijoittajat tutustuvat kiinnostaviin uusiin musiikkiteknologiayrityksiin. Kasvuyritykset puolestaan yrittävät parhaansa mukaan esitellä uusia innovaatioitaan bisnesenkeleille. Tapahtumassa myös artistit yrittävät saada uusia kontakteja verkostoitumalla musiikkialan vaikuttajien kanssa.

Haber ei usko vain kylmään rahaan. Hänen mielestä sijoittajan pitää tuoda mukanaan muutakin lisäarvoa.

Kasvuyritystapahtumassa Haber ei voi luottaa siihen, että häntä fanitettaisiin kuin keikoilla, sillä näissä tapahtumissa hän ei ole se isoin stara. Teknologiatapahtuman supertähtiä ovat isojen yritysten perustajat, joilta kukaan ei pyydä nimmaria kadulla.

Onko rokkarista sijoittajana sitten mitään erityistä hyötyä, jos asiaa ei mietitä vain rahan kannalta?

- Artisti tuo tietyissä jutuissa uskottavuutta ja avaa ovia ulkomailla.

Kuinka paljon Haber itse on valmis sijoittamaan Slush Musicissa?

- Riippuu ihan siitä, kuinka paljon kiinnostun. Ei mulla ole mitään budjettia. Lähden tekemään siistejä juttuja, joista saan kiksit ja koitan rokkaa niitä niin paljon kuin pystyn.

Haberin rokkarimainen tapa puhua on saanut joidenkin yritysten hallituksissa kollegat lähes tukehtumaan kahviinsa.

- Se on hauskaa, kun tulee rokkityyliin sanottua, että vttu mennään vetää lättyyn sitä vtun pässiä, eikö se tajua. Muut vähän nikottelee, ja kysyy mitä sä just sanoit, Haber nauraa.

- Juuri näiltä ihmisiltä olen oppimassa. Siksi olen hallituksissa ja kehitän itseäni.

Haber on Slush Musicissa myös managerin roolissa, sillä hänellä on yritys Comusic Management. Rokkari-manageri on sopinut parin uuden artistin kanssa tapaamisen Slush Musicissa, mutta ei aio sainata tapahtuman aikana ketään. Tämä voi olla vain alkusysäys yhteistyölle.

Niilan kanssa sopimuksen syntymiseen meni esimerkiksi pari vuotta ja Ronyan kanssa Haberilla on ollut noin vuoden ajan meneillään niin sanottu “haisteluvaihe”.

Haber on käynyt katsomassa Ronyan keikkoja pari kertaa ja avannut ovia Eurooppaan. Tässä vaiheessa Haberin mukaan sainaaminen on toisarvoinen asia.

- Tärkeämpää on innostua ja sitoutua. Munkin täytyy todistaa se, että voin tuoda jotain lisäarvoa siihen juttuun. En mä ole mikään perkeleen messias. Munkin pitää myydä itseni ja sama toisinpäin.

Esimerkiksi pelkän musiikin perusteella Haber ei kuvitellut työskentelevänsä Ronyan kanssa.

- Ajattelin, etten ymmärrä siitä hommasta tarpeeksi. Mietin myös, että Ronya varmaan katsoo mua, että mikä v*tun mainstream-popnolous toi jätkä on.

Toisin kuitenkin kävi. Nyt noin vuoden verran jatkunut yhteistyö on alkanut kantaa hedelmää ja molemminpuolinen arvostus on syntynyt. Haber kutsuu sitä “sydänhommaksi”.

YleX on vahvasti mukana Slushissa ja tänä vuonna ensimmäistä kertaa järjestettävässä Slush Musicissa. Kuuntele YleX Etusivun erikoispitkät lähetykset vuoden suurimmasta kasvuyritystapahtumasta Slushista 30.11. ja 1.12. klo 11–14. Tsekkaa lisätiedot tapahtumasta täältä!

Muokattu 1.12.2016: Samu Haberin firman nimeä täsmennetty.

Lue myös:

Tässä ovat Slush Musicin kiinnostavimmat puhujat – mukana Imogen Heap, Arctic Monkeysin rumpali ja Shazamin perustaja

Suomalaispoppari Samu Haber ikuistettiin saksalaiseen Aku Ankkaan: Nyt voin jäädä eläkkeelle 

Samu Haber: Ollaan saatu syötettyä suomalaista musiikkia saksalaiseen Die Band -ohjelmaan 

Sunrise Avenue jatkaa trendiä – jäähallikeikka Helsingissä