Hyppää pääsisältöön

The Simsin tiluttelu, Angry Birdsin pulina – kuuntelet pelimusiikkia enemmän kuin aavistatkaan

Videopelien musiikkia arvostetaan yhä enemmän, ja se on myös isoa bisnestä. Siksi aiheesta puhuttiin Slush Musicissä.

Sims 3. // Kuva: Electronic Arts

Jos on pelannut koko päivän vaikkapa Simsiä ja sulkee sitten silmänsä, saattaa verkkokalvoilla nähdä yhä vilisevän pieniä virtuaaliukkeleita heidän virtuaalikodeissaan. Tämä ei ole uutta tietoa: takavuosikymmeninä innokkaat Tetris-fanit saattoivat nähdä putoavia kappaleita silmät suljettuina, jos olivat pelanneet peliä pitkään.

Viime vuosina on kuitenkin alettu ymmärtää, että ehkä pelit eivät jää ainoastaan visuaalisesti kummittelemaan ihmisten tajuntaan. Brittilehti Guardian kertoi pari vuotta sitten tutkimuksesta, jonka mukaan pelaajat saattavat myös kuulla pitkän pelisession jälkeen ääniä, joita pelissäkin kuuluu. Tutkijat olivat keränneet pelaajien kokemuksia aiheesta, ja kävi ilmi, että moni pelaaja kertoi saattavansa kuulla etenkin nukkumaan mennessä kaikuja räjähdyksistä, kilahduksista ja muusta äänimaisemasta, jota on pelissä kuunnellut.

Pelien äänet todella menevät ihon alle.

Peliäänet ja -musiikki ovatkin sellaista audiosisältöä, jota voi huomaamattaan tulla kuunnelleeksi tuntikausia. Kaikki eivät välttämättä kiinnitä aktiivisesti huomiota pelin taustalla soivaan musiikkiin, vaikka olisi kuunnellut sitä kymmeniä tai satoja tunteja.

Viime vuosina pelien musiikista on kuitenkin alkanut tulla vahvemmin genre itsessään. Helsingin musiikkitalollakin kuultiin pari vuotta sitten Helsingin kaupunginorkesterin soittamana musiikkia, joka on tuttua esimerkiksi Alan Wakesta, Angry Birdsistä ja Clash of Clansistä.

Ei siis ihme, että aiheesta puhuttiin myös Slushin uudessa pikkuvelitapahtuma Slush Musicissa. Helsingin Kaapelitehtaalla keskiviikkona järjestetyssä tapahtumassa lavalle nousi suomalaisen pelitalo Remedyn luova johtaja Sami Järvi, joka kansainvälisissä pelipiireissä esiintyy taiteilijanimellä Sam Lake.

Slush Musicissä Sam Lake esitteli Remedyn pelihistorian kautta sitä, millainen merkitys musiikilla on heille. Tiivistetysti: hyvin merkittävä.

- Musiikki on ollut mukana alusta alkaen, Lake kertoo ja viittaa Remedyn ensimmäiseen peliin Death Rallyyn.

Asialla oikeat säveltäjät ja tunnetut artistit

Remedyn toinen peli Max Payne oli kuitenkin yhtiön varsinainen läpimurto, ja siinä suurelle maailmalle tuli myös näkyväksi konsepti, jolla Remedy tekee pelejä: ne eivät ole ”vain” pelejä, joissa päähenkilö viedään mahdollisimman nopeasti räiskintätilanteeseen pahiksia ampumaan, vaan niissä on yksityiskohtainen taustatarina, vaikutteita länsimaisen pop-kulttuurin eri alalajeista ja läpi pelin leikkaava tunnelma.

Max Payne oli film noir -henkinen synkeä kostotarina, Alan Wake taas Twin Peaksia ja Stephen Kingiä kanavoiva jännäri (ja vieläpä vuosia ennen Stranger Thingsiä!).

Sam Lake sanoo, että Remedyllä musiikkiin on suhtauduttu kuin elokuvien soundtrackiin: sen tehtävä on luoda tunnelmaa ja tuoda nostattavia tehoja kohtauksiin, joissa pelaaja seikkailee. Siksi musiikki ei ole mitä tahansa tusinatavaraa, vaan Remedyn peleissä on soinut esimerkiksi Poets of The Fallia, Roy Orbisonia, David Bowieta ja Petri Alangon säveltämää musiikkia.

Remedyn tuorein peli Quantum Break taas on scifi-tarina, jossa kyseenalaisten tieteellisten kokeilujen lopputuloksena ajan kulku häiriintyy.

- Halusimme, että musiikki heijastelee tätä. Kun aika kulkee normaalisti, musiikki kulkee kuten odottaisikin. Kun aika hajoaa, myös musiikki hajoaa, Lake kuvailee Petri Alangon säveltämää soundtrackia.

Quantum Break // Kuva: Remedy

Pelimusiikkia pidetään matopelipiipityksenä

Pelimusiikki kiinnostaa myös Remedyn tapaisten pelitalojen ulkopuolella. Viime kesänä Spotify avasi uuden palvelun, joka keskittyy pelimusiikkiin: siellä voi kuunnella kuuluisia pelien soundtrackejä tai etsiä omaan pelisessioonsa muuten sopivaa musiikkia.

Myös sen perus-Spotifyn puolella pelimusiikki on vahvasti läsnä. Esimerkiksi alkuperäisen _The Sims -_soundtrackin biiseistä on tullut jonkinlaisia kulttiklassikoita, ja niitä on kuunneltu Spotifyssä satojatuhansia kertoja - ei hassumpaa, kun ottaa huomioon, että pelin musiikki on melko perinteistä hissimusiikkia ja että The Sims julkaistiin vuonna 2000, vuosia ennen kuin kukaan oli kuullutkaan Spotifystä.

Monelle pelien musiikki on kuitenkin edelleen vain taustalla soivaa, huomiota herättämätöntä ääntä, jos sitäkään. Angry Birds -säveltäjä Ari Pulkkinen harmitteli pari vuotta sitten Nytin haastattelussa, miten pelimusiikkia ei vieläkään arvosteta ja miten moni ajattelee sen yhä olevan matopelin taustapiipitystä.

Myös Remedyllä on törmätty samantapaiseen ajattelutapaan. Yhtiön uusinta Quantum Break -peliä varten Remedy halusi käyttää Toton Africa-klassikkohittiä, koska pelin tarinassa se oli yhden päähenkilön suosikkikappale.

Toto kieltäytyi ensin antamasta lupaa käyttää Africaa videopelissä.

- Eivätkä he olleet ainoita, Sam Lake sanoi Slush Musicissä.

Hänen mukaansa kyse oli siitä, että Toton käsitys videopeleistä ei vastannut sellaista viihdetuotetta, joita Remedy tekee.

- Otimme heihin henkilökohtaisesti yhteyttä. Onneksi saimme heidät suostumaan.

YleX on vahvasti mukana Slushissa ja tänä vuonna ensimmäistä kertaa järjestettävässä Slush Musicissa. Kuuntele YleX Etusivun erikoispitkät lähetykset vuoden suurimmasta kasvuyritystapahtumasta Slushista 30.11. ja 1.12. klo 11–14. Tsekkaa lisätiedot tapahtumasta täältä!

Lue myös:

Pyysimme Counter-Strike-pelaajaa arvostelemaan suomalaisen mobiilipelin, joka aikoo mullistaa e-urheilun  

Petri Alanko on pelifirma Remedyn hovisäveltäjä – mutta seuraavaksi hän aikoo soittaa Darudea kaupunginorkesterin kanssa

Hypetetyssä K18-elokuvassa heitellään prostituoituja ja revitään rintalastoja auki – Hardcore on kuin videopeli ilman pelaamista 

Suomalaisen Remedyn uutuuspelissä mukana Hollywood-näyttelijöitä – milloin peleistä aletaan puhua kulttuurialana?