Hyppää pääsisältöön
Aihesivun Elävän arkiston blogi pääkuva

Radio-ohjelmien lähetystietoja tarjolla avoimena datana

Kuvaesimerkki radio-ohjelmien lähetysrekisterin tietueista.
Esimerkki radio-ohjelmien lähetystiedoista. Kuvaesimerkki radio-ohjelmien lähetysrekisterin tietueista. arkistoaineistot,avoin tieto,Avoin data,tietokannat,radio-ohjelma,Radio- ja tv-lähetysyhtiöt

Yle on julkaissut radio-ohjelmiensa lähetystietoja avoimena datana osoitteessa http://elavaarkisto.kokeile.yle.fi/data/.

Avattu tietokanta on lähetysrekisteri MRAD, eli loki Ylen lähettämistä radio-ohjelmista vuosilta 1997-2005. Tietokannan avulla voit selvittää, mitä ohjelmia tuli radiosta tiettynä päivänä, minkälaisia ohjelmia on tehty sinun asuinpaikkakunnaltasi tai vaikkapa eri ohjelmatyyppien määriä eri vuosina.

Tietokanta koostuu noin 3 miljoonasta rivistä. Jokainen rivi edustaa yhtä lähetettyä ohjelmaa. Tietokanta julkaistaan .csv-muodossa. Voit avata tiedostot myös taulukkolaskentaohjelmassa (esimerkiksi Excelissä), joten tietojen tarkastelu ei vaadi ohjelmointitaitoja.

Mikä radion lähetystietokanta?

Lähetystietokannan tiedot ovat karttuneet osana Ylen radiokanavien suunnittelu- ja lähetystoimintaa. Tietokantaan on lisätty kellonaikojen ja kanavatunnusten lisäksi muun muassa huomautuksia ohjelmien alkuperästä ja sisällöstä sekä lisätietoja lehdistön ja kuuluttajien käyttöön. Tietoja ovat luoneet radion parissa työskennelleet yleisradiolaiset osana normaalia työtään. Tämän rekisterin alku- ja loppuvuodet liittyvät yhden käytössä olleen järjestelmän elinkaareen. Nykyisinkin vastaavaa tietoa karttuu, mutta eri järjestelmiin. (Vuodesta 2009 eteenpäin lähetettyjä radio-ohjelmia voi selata mm. Kansallisen audiovisuaalisen insituutin vastikään avatusta RITVA-hakupalvelusta.)

Lähetystietokannan tiedot ovat luonteeltaan historiallisia eikä tietokanta enää kartu. Osa tietokannan kentistä on jätetty ensimmäisessä julkaisuvaiheessa pois, koska niihin liittyy mm. tekijänoikeuksia tai yksityisyyden suojaa koskevia avoimia kysymyksiä. Nyt tarjolla on siis ohjelmakartta eri kanavien lähettämistä ohjelmista ja näiden lähetysajoista, mutta haluaisimme jatkossa täydentää tietoja kuvauksilla ohjelmien sisällöstä ja tiedoilla niiden tekemiseen osallistuneista henkilöistä.

Minkälaista dataa meidän pitäisi seuraavaksi avata?

Yle pyrkii avaamaan yhä enemmän tietoa avoimena datana, ja olemme myös koonneet listan kaikista avoimista aineistoistamme. Esimerkiksi Elävän arkiston metatiedot löytyvät jo avoimena datana. Kokeilujen tarkoitus on myös saada tiedon käyttäjiltä palautetta siitä, mitä uusia tietoja meidän pitäisi avata. Kaikki ideat ja kokemukset ovat tervetulleita! Voit kommentoida tähän alle tai ottaa yhteyttä sähköpostilla osoitteeseen elavaarkisto@yle.fi.

  • Ystävyyttä ja hämäräbisneksiä Areenassa – kuusi asiaa, jotka yhdistävät kasarin ja ysärin seikkailusarjoja

    Kuusikko ja kuoleman varjot sekä muut sarjat Areenassa.

    Kalakukkoreseptin ryöväävät rosvot, huumerahojen perässä oleva prätkäjengi ja muut hämäräbisnekset houkuttelevat lapsia ja nuoria selvittämään rikoksia. Yhdeksän kesäistä jännitysohjelmaa on julkaistu nyt Areenaan ja ne ovat katsottavissa vähintään vuoden ajan. Listasimme kuusi asiaa, jotka yhdistävät näitä seikkailuja.

  • Areenan käyttö jatkaa kasvuaan

    Areenan käyttö on vuoden aikana kasvanut kovaa vauhtia

    Kesän lähestyessä on hyvä tilaisuus katsoa, miten Areenan käyttö on kehittynyt. Ja kehitystä selvästi on. On ilo huomata, että suomalaiset ovat ottaneet Areenan aiempaa aktiivisempaan käyttöön monilla eri laitteilla. Areena on edelleen Suomen arvostetuin verkkopalvelu ja suositumpi kuin esimerkiksi kansainvälinen suoratoistojättiläinen Netflix.

  • Kirjautumalla enemmän irti Yle Areenasta

    Kirjautuminen helpottaa Areenan käyttöä

    Areenaa on jo jonkin aikaa muutettu ohjelmakirjastosta henkilökohtaisesti jokaista käyttäjää palvelevaksi video- ja audiopalveluksi. Henkilökohtaisuus toteutuu erityisesti silloin, kun käyttäjä kirjautuu Areenaan. Yle Tunnus on monissa Ylen palveluissa käytössä oleva kirjautumispalvelu, jonka avulla käyttäjä voi tunnistautua ja saada parempaa henkilökohtaista palvelua.