Hyppää pääsisältöön

Laulaja Venla Ilona Blom: "Olen rakastanut laulamista ihan lapsesta saakka."

Laulaja ja beatboxaaja Venla Ilona Blom.
Laulaja ja beatboxaaja Venla Ilona Blom. Kuva: Yle/Laila Kangas venla ilona blom

"Musiikkia ja kulttuuria arvostetaan perheessäni suuresti ja sain lapsena paljon vaikutteita vanhemmiltani." Laulaja ja beatboxaaja Venla Ilona Blom opiskelee Taideyliopiston Sibelius-Akatemian GLOMAS-maisteriohjelmassa. Opiskeluja on takana runsaat kaksi vuotta ja maisterikonsertti on suunnitteilla syksylle 2017.

Kuka?

Olen Venla Ilona Blom, syntynyt 1.12.1985 Vantaalla

Musiikillinen taustasi?

Aloitin musiikin harrastamisen jo lapsena. Opiskelin klassista pianonsoittoa Vantaan musiikkiopistossa ja olin musiikkiluokalla koko peruskouluaikani. Laulamista olen rakastanut ihan lapsesta saakka ja lukion jälkeen tajusin haluavani opiskella musiikkia ihan ammattiin saakka. Olen viimeisen kymmenen vuoden aikana opiskellut musiikkia hyvin monipuolisesti lähtien klassisen laulun opinnoista, kiertäen jazzin ja kansanmusiikin kautta maailmanmusiikkiin.

Onko perheessäsi muusikoita tai musiikin harrastajia?

Äitini on laulanut nuoruudessaan paljon ja kiertänyt Neilikka-yhtyeen riveissä 70-luvulla. Musiikkia ja kulttuuria arvostetaan perheessäni suuresti ja sain lapsena paljon vaikutteita vanhemmiltani. Heidän laaja musiikkimakunsa on muovannut vahvasti myös omaa näkemystäni ja tehnyt minusta musiikillisesti kaikkiruokaisen.

Tuuletar-yhtye: Venla Ilona Blom, Sini Koskelainen, Piia Säilynoja ja Johanna Kyykoski.
Tuuletar-yhtye Kantapöydän suorassa lähetyksessä Musiikkitalon kahvilassa 7.12.2016. Tuuletar-yhtye: Venla Ilona Blom, Sini Koskelainen, Piia Säilynoja ja Johanna Kyykoski. Kuva: Yle/Laila Kangas johanna kyykoski

Missä olet viettänyt tähän astisen elämäsi?

Asuin pääkaupunkiseudulla vuoteen 2009, jolloin lähdin opiskelemaan Joensuun Karelia-ammattikorkeakouluun musiikkipedagogiikkaa.
Vuonna 2011 lähdin vaihto-opiskelijaksi Tanskan Aarhusiin, jonne unohduin peräti kolmeksi vuodeksi.
2014 palasin Helsinkiin ja aloitin maisteriopinnot Sibelius-Akatemian GLOMAS-maisteriohjelmassa.

Mitä kaikkia soittimia soitat?

Pääinstrumenttini on ääni ja laulamisen lisäksi myös beatboxaan. Itse asiassa beatboxaus on ollut enemmänkin pääinstrumenttini nyt maisteriopinnoissa, mikä on kehittänyt kokonaisvaltaista muusikkouttani huimasti. Soitan myös jonkin verran pianoa, kanteleita ja erilaisia perkussiosoittimia.

Tärkeimmät opettajat?

Tärkeimmät opettajani ovat olleet Helena Tenhunen (ensimmäinen klassisen laulun opettajani), Tanskalainen jazzlaulaja Katrine Madsen sekä GLOMAS-koulutusohjelman lehtori Nathan Thomson. Heiltä kaikilta olen saanut hyvin erilaisia asioita, mutta heidän pedagogisessa lähestymistavassaan on ollut yksi tärkeä yhtäläisyys: He kaikki ovat potkineet minut ulos mukavuusalueeltani ja saaneet minut löytämään itsestäni järjettömän määrän rohkeutta, herkkyyttä ja voimaa.

Häämöttääkö valmistuminen?

Suunnitelmissani on valmistua vuoden 2017 aikana, tällä hetkellä olen hyvin kiireinen Tuuletar-yhtyeeni kanssa, mikä on hidastanut opintojani hieman. Olen kuitenkin suunnitellut maisterikonserttini, minkä ajoitan syksylle 2017.

Lempisäveltäjäsi?

Kuten jo aiemmin mainitsin, olen musiikin suhteen todella kaikkiruokainen. Minua kiehtoo tietynlainen melankolia, joskus jopa paatoksellisuus mutta samaan aikaan rakastan musiikkia, jossa on energiaa, rytmiä ja elämäniloa. Säveltäjistä rakastan mm. Verdiä, Sibeliusta ja Tshaikovskia, mutta yhtä lailla myös Wayne Shorteria tai Muse-yhtyeen Matt Bellamya.

Eniten kuitenkin ehkä omaa sydäntä lähellä on musiikki, jossa on vahvasti kuultavissa kulttuuriperinnölliset vaikutteet. Kuuntelen ja etsin musiikkia eri kulttuureista ja kaikista maailman kolkista ja voin yhtälailla hurahtaa georgialaiseen mieskuoroon kuin brasilialaiseen choro-bändiin. Traditioista ammentava musiikki menee eri tavalla oman ihon alle, perinteiden avulla pysymme yhteydessä historiaan ja elettyyn aikaan, mikä antaa omalle taiteen tekemiselleni hieman suuremman tarkoituksen. Perinteen kunnioittaminen ei kuitenkaan mielestäni tarkoita sen orjallista toistamista vaan uuden luomista juuria kastellen ja ruokkien.

Musiikkina videolla Venla Ilona Blomin sävellys Tuu kerää Tuuletar-yhtyeen (Venla Ilona Blom, Sini Koskelainen, Piia Säilynoja ja Johanna Kyykoski) esittämänä. Ohjaus Tiina-Maija Lehtonen.

  • Urkureduktio tukee Kokkosen Requiemiä

    Levyarvostelu

    Joonas Kokkosen Requiem orkesterille, kuorolle ja solisteille syntyi tuskallisen hankalasti, mutta siitä tuli hänen kaunein suurteoksensa, täynnä kimmeltävää valoa, säihkyviä harmonioita, herkkyyttä ja voimaa. Teosta on esitetty ihmeen vähän - pääsiäisaikaan suuret esittäjistöt pelaavat varman päälle tutummilla passioilla ja requiemeillä. Kenties tilanne muuttuu nyt, kun Jouko Linjama on tehnyt Kokkosen requiemistä urkureduktion, joka uuden levyn perusteella toimii vallan mainiosti.

  • Kostiainen yhdisti kaikki requiemit omaansa

    Levyarvostelu

    Requiem sävellysmuotona houkuttelee säveltäjistä usein esiin uusia piirteitä, etenkin kauneutta, dramatiikkaa ja perinnetietoisuutta. Näin on käynyt myös Pekka Kostiaiselle, jonka Requiem on tavallaan kaunis, välillä dramaattinen ja kauttaaltaan tietoinen perinteestä. Mutta Alban vasta julkaisema levytys saa aprikoimaan perinteen suhdetta aikamme musiikin vaatimuksiin. Kostiaisen Requiem nimittäin kuulostaa kaikilta aiemmilta requiemeiltä, muttei lainkaan uudelta.

  • Sibeliuksen viulukonserton pianoreduktion väärinymmärrys

    Levyarvostelu

    Sibeliuksen viulukonsertto lienee viehättänyt Fritz Kreisleria, mutta samalla tuo vanhan ajan viiksekäs viuluviikari tunnusti tosiasiat. Orkesterin kanssa pääsee soittamaan harvoin kun taas pianisteja on kaikkialla, joten parasta laatia konsertosta reduktio viululle ja pianolle. Ja väliäkö sillä, että sellaisen oli Sibelius jo tehnyt - pätevänä pianistina Kreisler tiesi mitä halusi. Janit Lehtonen ja Aarrevaara ovat nyt levyttäneet Kreislerin reduktion, mutta minulle jää olo, etteivät he lainkaan ymmärrä Kreislerin aivoituksia.

  • Kuoromies Långbackan elämäntyö esitellään tyylillä

    Levyarvostelu

    Kuoronjohtaja, säveltäjä Ulf Långbacka on pitkän linjan kuoromies, joka on vaikuttanut etenkin Turun seudun suomenruotsalaisissa kuoropiireissä. Aikanaan hän nosti Candominon huipputasolle, ja oli mukana perustamassa laatukuoro Key Ensemblea, joten siltä osin Långbackan taidot tunnetaan, mutta uusi levy "Visions" kokoaa viimein yhteen myös Långbackan sävellyksiä. Hyvä niin, koska Långbackan monimuotoinen, sointuisa ja laulullinen musiikki ansaitsee tulla lauletuksi laajemminkin.