Hyppää pääsisältöön

Humaani virtuoosi vuosikymmenten takaa

Historian muisti on valikoiva, ja välillä on syytä muistutella mieliin nimiä, jotka ansaitsevat tulla muistetuiksi. Pianotaiteilija Maire Halava opiskeli kotimaan konservatorio-opintojen jälkeen 1930-luvulla Keski-Euroopassa, muun muassa Pariisissa legendaarisen Nadia Boulangerin johdolla. Hänen humaani, lämmin virtuoosisuutensa sykähdyttää yhä, ja tuoreen kolmen CD:n kokoelman myötä pääsemme sukeltamaan 1950- ja 60-lukujen suomalaisen musiikkielämän huipulle.

cd-levyn kansi
cd-levyn kansi CD-levyt

Maire Halavan soittoa kuultiin usein radiossa, mutta Yleisradion arkistoissa hänen nauhoituksiaan on säilynyt vain muutamia. Onneksi Halavan tytär, sittemmin Helsingin kaupunginorkesterin sellistinä uran tehnyt Leena Kantola nauhoitti pikkutyttönä äitinsä soittoa radiosta kelanauhoille. Nyt nuo kotinauhoitukset on restauroitu ja saatavana levyllä, kiitos Finlandia Classics -sarjan puuhamiehen Tero Halvorsenin.

Yleisradion arkistoista puuttuvat Halavan konserttoesitykset sykähdyttävät: tämän julkaisun myötä hänen esityksensä Selim Palmgrenin Metamorfooseista, Ludwig van Beethovenin Neljännestä, Robert Schumannin A-mollikonsertosta ja Johannes Brahmsin Toisen konsertosta ovat nyt saatavana. Erityisen sykähdyttävää on kuulla Halavaa Schumannin ja Brahmsin parissa; hänen lämpöä, humaania ymmärrystä huokuvat tulkintansa ovat poikkeuksellisen hienoja Suomen mittakaavassa yhä tänä päivänäkin.

Kolmeltä levyltä löytyy lisäksi muun muassa Brahmsin Intermezzoja, Bachia, Mozartia, Chopinia ja suomalaisista Palmgrenin lisäksi Sibeliusta ja Kaskea. Halavan kauniisti resonoivan pianosoinnin ydin on nauhoilla yhä tallella. Äänenlaatu on suurimmaksi osin siedettävää, joissain kohdin säröisyys tosin käy liialliseksi. Aivan ehdoton helmi on viimeiseksi kokoelmassa säästetty Debussyn Jardins sous la pluie, jonka Halava osaa esittää kiirehtimättä mutta vaikuttavan virtuoosisesti, aivan kuten kokeneelta Pariisin-kävijältä sopii odottaakin!

”Maire Halava—piano recordings 1951–1966”. - Maire Halava esittää Beethovenin, Schumannin, Prokofjevin, Bachin, Chopinin, Sibeliuksen, Kasken, Palmgrenin, Brahmsin, Mozartin ja Debussyn teoksia. (Finlandia Classics, FINCLA 23)

Kuuntele Uudet levyt 9.12.2016, toimittajana Ville Komppa.

  • Mustan 1900-luvun musiikillinen testamentti

    Levyarvio

    Natsi-Saksan juutalaisvainot ja antisemitismi, joka vaikutti laajemminkin Euroopassa, myös Stalinin Neuvostoliitossa, tuhosi ihmiselämien lisäksi suuren osan vuosisadan merkittävintä taidetta. Se esti teosten syntymisen joko suoraan tai muutti taiteen tekijöiden kokemusta maailmasta niin merkittävästi että myös taide ja sen reseptio muuttuivat. Tästä voi hyvällä syyllä puhua Mieczyslaw Weinbergin kohdalla. Omaisten menehtyminen natsien käsissä, pako Puolasta Valko-Venäjän kautta Moskovaan ja suoraan Stalinin syliin jätti lähtemättömän jäljen Weinbergiin.

  • Teatraalisen lyyrikon orkesterimusiikki tenhoaa

    Levyarvio

    Hans Werner Henze oli säveltäjänä tyylillisesti moniääninen, hyvinkin moderni mutta lyyrisellä, teatraalisella ja jopa tunteellisella pohjavireellä, hän otti yhteiskunnallisesti kantaa ja viihtyi sellaisissa modernistien hylkimissä teoslajeissa kuin sinfoniassa ja oopperassa. Värikkäissä ja usein ohjelmallisissa teoksissaan Henze on kaiketi itse asiassa postmodernimpi kuin monet niin sanotut postmodernistit.

  • Wolfin liedit ovat myöhäisromantiikan parasta antia

    Levyarvio

    Myönnän auliisti, että on tiettyjä musiikinlajeja – ja ehkäpä jopa säveltäjiä – joita tuon häpeilemättä esiin aina kun voin. Romantiikan ajan laulumusiikki muun muassa kuuluu lemppareihini, myös musiikinhistoriallisen merkityksensä vuoksi: 1800-luvun musiikillista kieltä on melko mahdotonta irrottaa lauletuista sanoistaan silloinkaan kun se väittää olevansa Hanslickin sanoin “soiden liikkuvia muotoja” eli niin sanotusti absoluuttista musiikkia.