Hyppää pääsisältöön

Nautittavan klassista barokkia

Japanin Bach Collegium on siirtynyt J.S. Bachin hengellisten kantaattien peräti 55 levyä vieneen kokonaisjulkaisun jälkeen 1700-luvun toisen taitavan kontrapunktikon, Wolfgang Amadeus Mozartin suuriin kirkollisiin teoksiin. Requiemin levytys ilmestyi pari vuotta sitten, ja nyt on Suuren c-mollimessun vuoro. Yli kahdenkymmenen vuoden ajan Bachin kantaateilla marinoitu Japanin Bach Collegium tekee Mozartin Suuren c-mollimessun parissa huikean tarkkaa työtä: virtuoosisen siisti ja tasapainoinen suoritus sytyttää Mozartin partituurin eloon sen pienimpiä yksityiskohtia myöten.

cd-levyn kansi
cd-levyn kansi CD-levyt

Mozart hallitsi aikansa galantin puhdaslinjaisen, italialaisen vokaalimusiikin niin oopperassa kuin kirkkomusiikissa jo teini-iässä, minkä myös aikalaiset huomasivat ja häntä siitä ylistivät. Mutta kypsyminen suurimpien mestareiden joukkoon tapahtui vasta 1780-luvun alussa, kun Mozart karisti provinsiaalisena pitämänsä Salzburgin pölyt jaloistaan ja asettui Wieniin.

Mozart tutustui Wienissä keisarillisen kirjastonhoitajan, paroni Gottfried van Swietenin myötävaikutuksella Bachin ja Händelin musiikkiin. Vanhojen mestareiden raffinoitunut käsityötaito vaikutti otolliseen maaperään: Mozart ihastui vanhaan kontrapunktiseen tyyliin.

Innostus konkretisoitui selvimmin kahdessa laajamittaisessa messuteoksessa, vuosina 1782–3 työstetyssä laajamittaisessa C-mollimessussa sekä kahdeksan vuotta myöhemmin, viimeisenä elinvuotena kirjoitetussa Requiemissa. Kumpainenkin jäi kesken, ja Requiemin tarinahan on moneen kertaan kerrottu. C-mollimessun tapaus on kimurantimpi, sillä Mozart kirjoitti sen luultavimmin häälahjaksi vaimolleen Constanzelle–osoittaakseen vakavan suhtautumisensa pyhään avioliittoon–ja teoksesta myös esitettiin Kyrie- ja Gloria-osat Salzburgissa syksyllä 1783.

Valmistuttuaan teos olisi ollut mittasuhteiltaan verrattavissa Bachin valtavaan H-mollimessuun tai Beethovenin Missa solemnisiin. Mozartin C-mollimessusta on säilynyt valmiiden Kyrie- ja Gloria-osien lisäksi fragmentaarisia osia Credosta ja Sanctusista, ja sellaisenakin se on vaikuttava osoitus siitä, kuinka häikäisevän suvereeni Mozart oli myös kontrapunktikkona. Requiemissa saavutettu musiikillinen syvyys on C-mollimessussakin jo aistittavissa.

Masaaki ei tee Bach Collegiuminsa kanssa minkäänlaisia temppuja. Musiikillisesti kantaaottavampi ja persoonallisempi esityskin voisi tulla kyseeseen, mutta toisaalta teknisesti puhtaan kvaliteetin saavuttaminenkin on tässä hyvin komplisoidussa ja haastavassa parituurissa voitto sinänsä. Ja solistit loistavat äänentuotollaan Mozartin vaativan laajan äänialan halliten: erityisesti naiset, sopraano Carolyn Sampson sekä mezzosopraano Olivia Vermeulen, ovat maailman ehdotonta huippua.

Levyn täydentävä motetti Exsultate, jubilate Mozartin varhaisemmalta, Salzburgin kaudelta olisi sen sijaan kaivannut pientä musikanttia elävöittämistä. Pääasia on, että Bach Collegium Japanin ote sopii monilta osin täydellisesti C-mollimessuun, kuten se sopi jo pari vuotta sitten ilmestyneeseen Requiemiinkin. Hieno solistikvartetti, parhaimmillaan kahdeksaan ääneen jakautuva taitava laulajisto ja suuri orkesteri toteuttavat Mozartin klassisbarokkisen taiteen viimeistä nuottia myöten.

W.A. Mozart: Suuri c-mollimessu; motetti Exsultate, jubilate. - Carolyn Sampson, sopraano, Olivia Vermeulen, mezzosopraano, Makoto Sakurada, tenori, ja Christian Immler, basso, sekä Bach Collegium Japan, joht. Masaaki Suzuki. (Bis, BIS-2171)

Kuuntele Uudet levyt 9.12.2016, toimittajana Ville Komppa.

  • John Luther Adamsin äänimaisema pitää otteessaan

    John Luther Adamsin äänimaisema pitää otteessaan

    Yhdysvaltalainen John Luther Adams (s. 1953) tunnetaan vahvoja mielikuvia ja tilavaikutelmia tuovista äänimaisemistaan. Nyt päätöksensä saa 2010-luvulla valmistunut orkesteriteosten trilogia. Ensin oli Become River, sitten menestysteos Become Ocean, ja viimeisimpänä nyt ensilevytyksensä saanut Become Desert.

  • Mälkin ja HKO:n pirteää Bartókia

    Mälkin ja HKO:n pirteää Bartókia

    Maltillista levytystahtia ylläpitävä Helsingin kaupunginorkesteri on ylikapellimestarinsa Susanna Mälkin johdolla taltioinut Béla Bartókin varhaista näyttämömusiikkia.

  • Heinisen tuttuja uutuuksia

    Heinisen tuttuja uutuuksia

    Viime vuonna 80 vuotta täyttänyt Paavo Heininen tunnetaan sävellystuotantonsa lisäksi ennen kaikkea opetustyöstään. Heininen on arvostettu pedagogi, joka Sibelius-Akatemian sävellysprofessorin virassa toimiessaan oli taidemusiikin alueella merkittävä esteettisten suuntaviivojen määrittäjä Suomessa.