Hyppää pääsisältöön

"Sinuun ei kohdistu uhkaa, mikäli luovut ammatistasi"

”On kuin minua vaadittaisiin vaihtamaan koko identiteettini, ajatukseni, tunteeni, koko persoonani. Ei muusikoksi muututa yhdessä yössä, olen elänyt tätä elämää lapsuudestani saakka. Olen kasvanut musiikin ympäröimänä.” Muusikon ammatista luopumista alttoviulisti Samer Saadilta vaatii Suomen maahanmuuttovirasto.

Kielteisessä turvapaikkapäätöksessään Maahanmuuttovirasto uskoo Samer Saadin kokeneen kotimaassaan vainoa, fyysistä väkivaltaa ja hengenvaaraa. Paluu Bagdadiin olisi Migrin mukaan kuitenkin mahdollista, jos Irakin kansallisessa sinfoniaorkesterissa soittanut muusikko vaihtaisi ammattia.

”En voi luopua musiikista!” Samer Saad parahtaa: ”Ei elämässäni ole mitään muuta. Se on kuin minua vaadittaisiin tappamaan itseni.”

Muusikkous - osa identitettiä?

Maahanmuuttoviraston mukaan muusikkous ei ole ominaispiirre, joka on olennainen ihmisen identiteetille ja omalletunnolle tai ihmisoikeuksien toteutumiselle. Samer Saadia seuratessa väite alkaa tuntua absurdilta.

Ennen haastattelua ja haastattelun tauoilla muusikko hyräilee koko ajan. Arabivibratosta huolimatta hyräilyn tunnistaa helposti Jari Sillanpään kappaleeksi Kaduilla tuulee.

Rautaharkon vastaanottokeskuksessa ei kesällä ollut mahdollisuutta harjoitteluun. Joka ilta Samer käveli viulukotelonsa kanssa Pyhäjärven rantaan soittamaan. Hämäläinen järvimaisema otti hiljaisena vastaan irakilaisen muusikon sävelet ja koti-ikävän. Rannassa Samer sai itkeä rauhassa Irakiin jäänyttä perhettään, vaimoa ja kahta pientä lasta.


Irakilainen muusikko Samer Saad kävelee Pyhäjärven rannalla



Irakilainen muusikko Samer Saad kävelee Pyhäjärven rannalla
Kuva: Erik Vierkens/Yle
samer saad

Irakin vainotut muusikot

Irakissa muusikon ammatti on vahva mielipiteen ilmaus. Musiikkia ja varsinkaan länsimaista taidemusiikkia, johon Samer Saad on erikoistunut, ei maassa arvosteta. Muusikon ammatti on halveksittu. Samer ei uskalla kertoa yksityiskohtia siitä, millaista vainoa häneen kohdistui Irakissa, koska osa perheestä on yhä siellä. Samer pelkää, että vainoajat käyvät hänen sukunsa kimppuun, jos hän puhuu liikaa. Tapahtumat ovat Maahanmuuttoviraston tiedossa ja virasto on päätöksessään todennut ne tosiasioiksi. Samer Saad oli kotimaassaan hengenvaarassa.

Samer kertoo, että asenteet muusikkoja kohtaan alkoivat kiristyä entisestään neljä vuotta sitten ja siitä lähtien tilanne on pahentunut. Suurin osa Samerin kollegoista ja opettajista on paennut maasta. Netistä löytyy irakilaisten muusikkojen ketomuksia siitä, miten ammattisoittajia maassa kohdellaan. Muusikkoja on uhkailtu, pahoinpidelty ja kidutettu. Väkivallan teot kohdistetaan usein juuri soittamisessa tärkeisiin käsiin. Instrumentteja on poltettu ja rikottu. Sinfoniaorkesterilla ei ole pitkiin aikoihin ollut vakituista harjoittelu- tai konserttisalia. Soittopaikka vaihtuu joka kerran, osittain turvallisuussyistä. Turvattomuudesta, häirinnästä ja soittajakadosta huolimatta Irakin sinfoniaorkesteri on jatkanut toimintaansa, ainakin epäsäännöllisesti. Samer Saadin oli kuitenkin pakko jättää alttoviulistin paikkansa:

”Kun hyökkäykset kohdistuvat minuun henkilökohtaisesti, en voinut enää jatkaa. Minulla on perhe, jonka vuoksi haluan pysyä hengissä.”


Irakilainen muusikko Samer Saad Pyhäjärven rannalla



Irakilainen muusikko Samer Saad Pyhäjärven rannalla
Kuva: Erik Vierkens/Yle
samer saad

Menneisyyttä ei voi pyyhkiä pois

Välillä Samer kiihtyy. Arabiankielinen puhe käy nopeammaksi ja katse muuttuu entistäkin intensiivisemmäksi. Silmissä näkyy turhautumista ja kiukkuakin.

”Tiedän, että Suomessa arvostetaan musiikkia ja muusikoita. Olen käynyt täällä sinfoniaorkesterin konsertissa ja näin, että sali oli loppuun myyty. Tiedän myös, että suomalainen musiikkikoulutus on korkeatasoista. Miksi minun työtäni muusikkona ei arvosteta, vaan sanotaan, että voin vaihtaa ammattia? En voi ymmärtää sitä. Sitä paitsi ammatin vaihtaminen Irakissa on todella vaikeaa. Minulla on muusikon koulutus ja minun oletetaan tekevän koulutukseni mukaista työtä. Hallitus ei hyväksy ammatin vaihtamista.”

Samer Saad toimi yli 10 vuotta Irakin kansallisen sinfoniaorkesterin alttoviulistina ja Bagdadin yliopiston taideinstituutin lansimäisen musiikin osaston johdossa. Hän sanoo, ettei voi ammattiaan vaihtamalla pyyhkiä menneisyyttään pois, sillä ura on kirjoissa, kansissa ja Youtubessa.

”En olisi koskaan turvassa Irakissa”, Samer huokaisee ja jatkaa: ”Ette kai te kuvittele, että sellaisten ihmisten kanssa, jotka ovat kerran päättäneet teloittaa sinut, voisi käydä minkäänlaisia neuvotteluja!”


Irakilainen muusikko Samer Saad Pyhäjärven rannalla



Irakilainen muusikko Samer Saad Pyhäjärven rannalla
Kuva: Erik Vierkens/Yle
samer saad

Arveluttava suku

Samer Saad tulee pitkän linjan taiteilijasuvusta. Hänen isänsä on myös muusikko ja soittaa perinteistä Irakilaista oud-luuttua. Hänen setänsä oli kirjailija ja näyttelijä, joka teloitettiin ideologiansa vuoksi Saddam Husseinin aikana. Samerin isoisä oli journalisti.

Taiteilijuus ei ole ainoa syy Samer Saadiin kohdistuneisiin vainoon ja väkivaltaisuuksiin. Samerin suku on muullakin tapaa Irakilaisittain arveluttava. Perhe on aatesuunnaltaan vasemmistolainen (kommunistinen). Vasemmistolaisuus tulkitaan Irakissa auttamattomasti ateismiksi.

Samer Saad kokee, että maahanmuuttovirasto vaatii häneltä nyt samaa kuin terroristit Irakissa: ”Taiteilijuus liittyy sukuni aatteisiin ja ideologiaan. Kun muusikolle sanotaan, että voit vaihtaa ammattiasi, se on sama kuin sanoisi, että voit vaihtaa poliittisia mielipiteitäsi tai uskonnollista vakaumustasi. Ei sellaista voi vaatia. Se ei ole humaania.”

"Sydäntä viiltää!"

Suomessa Samer on päässyt harjoittamaan ammattiaan Tampereen akateemisen sinfoniaorkesterin Tason kanssa. Lisäksi hän on esiintynyt useissa konserteissa suomalaisten artistien vieraana.

Musiikki on auttanut myös suomen kielen opiskelussa. Opettelemalla suomalaisia lauluja ja kääntämällä niitä arabiaksi oppii hyvin uusia sanoja ja muusikon tarkka sävelkorva auttaa ääntämisen oppimisessa. Kun ulkona on huono ilma, Samer tokaisee: ”Kaduilla tuulee”, kun taivaalta sataa lunta tulee “lumivalkeaa”.

Laulun sanoja voi myös soveltaa. Samer Saad virnistää ja siteeraa samaan hengenvetoon sekä Petri Laaksosta, että Jari Sillanpäätä: ”Maahanmuuttovirasto tunteet tappamalla rikki repii sydämen. Sydäntä viiltää!”


Irakilainen muusikko Samer Saad Pyhäjärven rannalla



Irakilainen muusikko Samer Saad Pyhäjärven rannalla
Kuva: Erik Vierkens/Yle
samer saad

Pahempaa kuin kuolema

Raskaasta elämäntilanteesta huolimatta Samer Saad jaksaa nauraa ja hymyillä. Ainakin ajoittain. Samer haaveilee kodista hiljaisessa ja rauhallisessa paikassa. Paikasta, jossa saisi harjoitella rauhassa ja jossa hän voisi opettaa musiikkia myös lapsilleen.

Tulevaisuudesta puhuttaessa miehen katse muuttuu ahdistuneeksi: ”Kielteisen turvapaikkapäätöksen myötä voin arvata millainen tulevaisuus minua odottaa. Se tulevaisuus on musta.” Samer jatkaa: ”Pelkään kuolemaa. Irakiin en voi palata. Suomessa olen saanut mahdollisuuden soittaa uskomattomien muusikkojen kanssa, olen päässyt orkesteriin ja olen saanut todella upeita ystäviä. Se, että joutuisin jättämään tämän kaiken, tuntuu melkein pahemmalta kuin kuolema. Silloin olisin kuollut sisältä.”

Tällä hetkellä Samer Saad odottaa hallinto-oikeuden päätöstä kielteisestä turvapaikkahakemuksesta tehtyyn valitukseen.

Artikkelia varten on haastateltu sähköpostitse Maahanmuuttoviraston turvapaikkayksikön johtajaa Esko Repoa. Samer Saadin tulkkina toimi Ahmed Al-Raheem.

16.12.2016 klo 13:27 Artikkeliin lisätty linkki Yle Radio 1:n Kultakuume-ohjelman audioon, jossa asiaa käsitellään.