Hyppää pääsisältöön

Trifonov astuu suurimpien mestarien joukkoon

Tällä konserttikaudella Musiikkitalollakin vieraileva pianon supertähti Daniil Trifonov asettuu uudella levyllään Franz Lisztin perilliseksi. Lisztin konserttietydit, nimensä albumille antavat Transendentaaliset sekä Paganini-etydit ovat klassisen musiikin vaativinta ohjelmistoa. Puhtaasti teknisten vaikeuksien lisäksi niistä on ennen kaikkea vaikea saada emotionaalisesti ja tulkinnallisesti kaikkea irti. Tiedetään, että Liszt siihen kykeni—ja nyt viimeistään tiedetään, että niin kykenee myös Daniil Trifonov.

cd-levyn kansi
cd-levyn kansi CD-levyt

Liszt oli paljon muutakin kuin pianovirtuoosi: hän oli yksi 1800-luvun keskeisimpiä musiikkivaikuttajia myös säveltäjänä, kapellimestarina ja opettajana. Hän modernisoi musiikin muotokieltä ja murtautui ulos perinteisen tonaalisuuden rajoista. Hän oli periromantikko, taiteilijaneron arkkityyppi, mutta myös fantasioiden, sielunsisäisen mestari. Hän oli monikulttuurinen monen kotimaan eurooppalainen, ja kaikki tämä kuuluu myös hänen musiikissaan.

Daniil Trifonov on täysin Lisztin asettamien pianististen vaatimusten tasalla, jopa yläpuolella, ja hän kykeneekin sukeltamaan musiikin intellektuellien, mielikuvitusta, soinnin ja dramaturgian tajua vaativien haasteiden pariin. Trifonov astuu historian suurimpien mestareiden joukkoon.

Yli tunnin kestävä Transendentaalisten etydien sarja muodostaa suuren dramaturgisen tarinan, eräänlaisen taiteilijan—ehkä Lisztin itsensä—elämäntarinan. Sen kuumeisena kulminaationa on 12-osaisen sarjan kahdeksas osa, Wilde Jagd, Villi jahti, jonka jälkeen sarja kääntyy kohti sisintä. Trifonovin soittamana noin viisiminuuttisen sävelrunoelman tunnelmassa voi aistia säveltäjän kuuman veren roihun.

Viidessä konserttietydissä ja Paganini-etydeissä Trifonov esittelee irtonaisen tekniikkansa notkeutta ja keijukaisenpehmää kosketusta. Sitäkin sykähdyttävämpää on hänen kykynsä luoda monikerroksisessa pianotekstuurissa sen kullekin elementille oman sointinsa, karakterinsa ja rytmisen asunsa—ja luoda tämä kaikki syvän romanttisesti fantisoiden. Tähän kun vielä lisätään Paganini-etydien kepeä humoristisuus niin a vot!

“Transcendental”. - Franz Liszt: Transsendentaaliset etydit; Konserttietydit S144 ja S145; Paganini-etydit. - Daniil Trifonov, piano. (Deutsche Grammophon, 479 5529)

Kuuntele Uudet levyt 16.12.2016, toimittajana Ville Komppa.

  • Signe kurottelee lupaavasti mahdollisuuksien maailmassa

    Signe kurottelee lupaavasti mahdollisuuksien maailmassa

    Signe (laulajat Josefiina Vannesluoma, Riikka Keränen ja Selma Savolainen, sekä kontrabasisti Kaisa Mäensivu) jatkaa oman ilmaisunsa laajentamista ja kehittämistä. Ryhmän debyytillä liikuttiin tyylillisesti etenkin jazzin maailmassa. Uusimmalla, kolmen albumin kokonaisuuden ensimmäisellä osalla yhtye kurottelee uusien teosten myötä kohti aiemmin kartoittamattomia ilmaisualueita.

  • Janne Oksanen jatkaa perinnettä kunnioittaen

    Janne Oksanen jatkaa perinnettä kunnioittaen

    Pianisti Janne Oksanen jatkaa suomalaisen pianomusiikin taltioimista. Pari vuotta ilmestyneellä julkaisulla Oksanen tarttui kansallisesta sävel-aarteistostamme Toivo Kuulan suosittuihin pianokappaleisiin.

  • Jyväskylä Sinfonia jatkaa esimerkillisesti aikamme musiikin taltioimista

    Jyväskylä Sinfonia jatkaa aikamme musiikin taltioimista

    Kapellimestari Ville Matvejeff on johdatellut Jyväskylä Sinfoniaa hyvinkin eri tyyppisistä taltioimisprojekteista toiseen. Yhdistävä tekijänä on ollut etenkin aikamme musiikkiin keskittyminen. Sama kunnioitettava linjanveto jatkuu edelleen, kun orkesterin uusimmalla julkaisulla kuullaan ranskalaisen Éric Tanguyn (s.

  • Fagerlundin kamarimusiikki soi luottomuusikoiden käsissä iskevästi

    Fagerlundin kamarimusiikki soi luottomuusikoiden käsissä isk

    Säveltäjä Sebastian Fagerlundin (s. 1972) tuotannon ikuistaminen jatkuu. Tällä kertaa suurille kokoonpanoille laadittujen teosten sijaan huomio keskittyy kamarimusiikkiin. Nyt kuultavat kuusi teosta ovat valmistuneet vuosien 2007-2013 välisenä aikana.