Hyppää pääsisältöön

Vaihtuvia tunnelmia kahdella ja neljällä kädellä

Francis Poulencin musiikin voi helposti ohittaa ihastuttavan charmanttina. Poulenc oli kuitenkin tuottelias säveltäjä sekä soitin- että laulumusiikin parissa, ja etenkin kuoroteoksissaan hän osoittaa myös vakavat puolensa; yksinlaulujen parissa hän oli Faurén jälkeen varmasti yksi parhaita ranskalaisia. Omalle soittimelleen, pianolle Poulenc sävelsi laajan tuotannon, joka läpäisee hänen elämänsä teini-iän varhaisista kokeiluista viimeisiin vuosiin.

cd-levyn kansi
cd-levyn kansi CD-levyt

Lucille Chungin Poulenc-levyn aloittavat Viisitoista improvisaatiota syntyivät kolmen vuosikymmenen aikana 1930-luvulta säveltäjän viimeisiin vuosiin 50- ja 60-lukujen taitteeseen. Lyhyissä, minuutin, kahden tai kolmen improvisaatioissa erottuu hienosti Poulencin kyky rakentaa pieniä hurmoksellisia hetkiä. Vaikka myöhäisemmät niistä ovat tuumailevammasta päästä, kokoelma on tyylillisesti varsin yhtenäinen, ja silti tunnelmat vaihtelevat toistoa välttäen.

Lucille Chung on valinnut Poulenc-levylleen teoksia myös varhaisempia teoksia, Kolme Noveletteä 1920-luvulta sekä Sonaatin neljälle kädelle, nuoruusteoksen, joka on nimeään myöten kieli poskessa sävelletty kuusiminuuttinen herkkupala. Chung saa seurakseen pianistiaviomiehensä Alessio Baxin, jonka kanssa yhteistyö on nautinnollisen saumatonta.

Nelikätistä sonaattia seuraa pieni L’embarquement pour Cythère sekä säveltäjän oma sovitus Konsertosta kahdelle pianolle. Konserton myötä levy loppuu pidempiin musiikillisiin kaarroksiin. Poulenc ei pidemmissäkään teoksissaan hellitä nopeasti vaihtuvista tunnelmista, joihin muusikoiden tulee salamannopeasta eläytyä.

Lucille Chung syventyy Poulenciinsa pitäen kiinni sen pienistä hetkistä, samalla säveltäjälle ominaisia pitkiä laulavia kaarroksia kannatellen. Viittaukset ajassa taaksepäin, vaikkapa Mozartiin tai Brahmsiin soivat kaikessa nostalgisuudessaan oivaltavasti. Levyllinen Poulencin musiikkia saattaisi käydä äkkiä melko puuduttavaksi; tällä levyllä tuota vaaraa ei ole!

Francis Poulenc: 15 Improvisaatiota; Trois novelettes; Sonaatti neljälle kädelle; L’embarquement pour Cythère; Konsertto kahdelle pianolle d-molli. - Lucille Chung ja Alessio Bax, piano. (Signum Classics, SIGCD455)

Kuuntele Uudet levyt 16.12.2016, toimittajana Ville Komppa.

  • KPKO:n iskevä juhlajulkaisu osoittaa orkesterin vahvuudet

    KPKO:n iskevä juhlajulkaisu osoittaa orkesterin vahvuudet

    Äänitysprojektien toteuttaminen pandemiaolosuhteissa ei useimmiten ole ihan suoraviivainen prosessi. Tämän sai omakohtaisesti todeta myös 50-vuotisjuhlavuottaan viettävä Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri. Lykkäyksistä huolimatta saatiin ensimmäinen julkaisu uuden taiteellisen johtajan viulisti Malin Bromanin kanssa tehtyä.

  • Eero Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Säveltäjä Eero Hämeenniemen (s. 1951) itsenäisen ajattelun tulokset ovat viime vuosikymmenten aikana löytäneet muotonsa niin soivassa ja kuin kirjallisessakin muodossa. Tällä kertaa puhuu muusikko Hämeenniemi, jonka pianoimprovisaatiot heijastelevat muun muassa jazz-, gospel-, barokki- ja karnaattista musiikkia.

  • Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Säveltäjä Erkki Melartinin (1875–1937) musiikkia ei äänitteillä tai konsertiohjelmistoissa liian usein vastaan tule. Tämä on tietysti harmillista, koska Melartinin herkkävireistä äänistöä kuulisi mielellään enemmänkin. Melartin hehkui etenkin orkesterisäveltäjänä, mutta muutakin kiinnostavaa hänen tuotannostaan löytyy.

  • Seitakuoro juhlii ensitaltoinneilla

    Seitakuoro juhlistaa neljällä uudella ensitaltoinnilla

    Rovaniemellä toimiva Seitakuoro on yksi pohjoisen tärkeistä kulttuuritoimijoista ja lappilaisen identiteetin ylläpitäjistä. Kadri Joametsin johtaman kokoonpanon uusin julkaisu huipentaa kymmenen vuotta sitten alkaneen Lappi-trilogian. Edeltävillä levyillä soi pääosin vuosien varrella kuoron konserteissa tutuksi tullut ohjelmisto.