Hyppää pääsisältöön

Sonny on lahjakkaampi kuin luulit – mielenkiintoisin grime-tulokas tulee samasta bändikoulusta kuin Haloo Helsinki!

Tulokasräppäri Sonny kasvoi turvallisessa helsinkiläislähiössä, jossa ei ollut painetta valita vain yhtä genreä. Kaikki kulkivat verkkareissa. Se teki artistista monipuolisen multi-instrumentalistin.

Sonny studiossaan Punavuoressa. // Kuva: YleX

Sonny pahoittelee sitä, että hän on myöhässä. Flunssainen räppäri avaa kohteliaasti ovet, kun sukellamme maan alle pieneen punavuorelaiseen studioon. Kellariin kuljetaan matalaa käytävää pitkin, jossa on kirkkaan vihreät valot. Tämä tie voisi johtaa hämyisiin ug-bileisiin, mutta se vie Sonnyn työpaikalle eli studiolle. Artistit kulkevat studiossa reinot jalassa, ja jokainen siivoaa tunnollisesti omat jälkensä. Täällä ei näy yhtään tyhjää kaljapulloa. Se on harvinaista.

Huppu pääs -biisistä ja Töölön Ketterän keikkakokoonpanosta tuttu Sonny aikoo tehdä itsestään ison rap-nimen tulevan vuoden aikana. Myös levy-yhtiö uskoo häneen isosti: Sonnyn promoottori Jannika Nyqvist intoilee, ettei ole Paperi T:n esikoisalbumin jälkeen ollut näin varma mistään debytoivasta rap-artista.

Mutta kuka Sonny oikein on ja mistä hän on tullut?

Tähtitehtaan kasvatti

Sonny on käynyt musiikkipainotteisen Suutarilan ala-asteen, jonka rinnalla toimii bändikoulu. Sonny tulee siis samasta tähtitehtaasta, jossa on perustettu Tiktak, Haloo Helsinki!, Indica ja The Rasmus.

Aika mielenkiintoista.

9-vuotiaana musiikkiluokan aloittanut Sonny eli Sonny Kylä-Liuhala on siinä mielessä poikkeuksellinen räppäri, että hän on todellinen multi-instrumentalisti.

Artisti osaa soittaa rumpuja, saksofonia, bassoa, kitaraa ja pianoa. Pop & Jazz Konservatoriossa saksofoni oli Sonnyn ykkössoitin, mutta hän opiskeli sivuaineena myös bassoa. Muita instrumentteja muusikko on treenannut itsenäisesti.

- Halusin, että mulla olisi edes perustuntemus mahdollisimman monesta soittimesta. Koin, että se lisää mun käsitystä musiikin luomisesta, kun ymmärrän, miten instrumentti toimii ja soi, Sonny kertoo YleX:lle.

Sonnyn musiikkiharrastus alkoi eri bändeistä. Ensimmäisenä hän kiinnostui metallista. Artisti ei jatkossakaan aio olla genreuskollinen, vaikka hänet liitetäänkin erittäin vahvasti suomi-grimen mullistajiin Töölön Ketterän ohella.

- Meidän lähiössä Suutarilassa ei ollut vahvoja tyylisuuntia. Räppäreitä ei ollut yhtään. Kaikki oli jotenkin tosi normaaleja. Siellä oli kolme maahanmuuttajaa. He olivat varmaan kaikkein mielenkiintoisimmat ihmiset. Oli siellä pari raggaria. Jos bussipysäkin ikkuna oli rikki, kaikki tiesivät, kuka sen on tehnyt.

"Saatoin treenata saksofonilla jazzia himassa ja soittaa metallia koulussa."― Sonny

Sallivan ympäristön takia Sonny sai kokeilla rauhassa eri genrejä ja tutustua soittimiin.

- Olisi varmaan vaikeaa olla vaikka jazz-jäbä räppikaupunki Lahdessa. Suutarila ei pakottanut mihinkään muottiin. Saatoin treenata saksofonilla jazzia himassa ja soittaa metallia koulussa.

Porttihuumeteoria syvemmälle räppiin

Pienessä studiossa ovi käy tiuhaan. Seuraavaksi Noah Kin tulee paikalle tehtailemaan hittejä Sonnyn kanssa.

Mutta miten niin monipuolinen artisti kuin Sonny valitsi juuri räpin?

Sonny kiinnostui lukioikäisenä räpistä freestylen takia. Aiemmin hän kuunteli paljon metallimusiikkia.

- Mun porttihuumebändi oli Rage Against The Machine, jossa räppi sekoittui metalliin. Freestailasin bussissa, himassa ja joka paikassa. Jengi sanoi jo, että turpa kiinni. Suurin osa mun kavereista kuitenkin kuunteli metallia, mutta mä olin sellainen runopoika. Olin tosi hyvä äikässä.

Räpissä Sonnyyn teki vaikutuksen myös tietynlainen yksinkertaisuus ja itsenäisyys. Bändikavereita ei enää tarvittu.

- Räppiä oli paljon helpompaa tehdä. Mulla oli sitä ennen vaikka kuinka monta epäonnistunutta bändiprojektia, jotka ketutti niin saakelisti, kun ikinä ei saatu aikaiseksi mitään. Ei vaan löytynyt yhtä motivoitunutta jengiä.

"Noin kuukauden sisällä lähes kaikista Suomen lafkoista tuli joku tarjous. Se veti nöyräksi."― Sonny

- Huomasin nopeasti, että räppiä voi tehdä kahdestaan frendin kanssa. Ajattelin, hitto tämä on tehokasta. Voi tehdä biisejä liukuhihnalla.

Sonnylla on siis pitkä musiikkitausta, vaikka suurelle yleisölle näyttääkin siltä, että hän on breikannut viimeisen vuoden aikana. Kesäkuussa YleX:n Uuden musiikin ohjelmat valitsivat Sonnyn Nosteessa-artistiksi, 345-biisi julkaistiin ja Sonnyn puhelin alkoi soida.

- Noin kuukauden sisällä lähes kaikista Suomen lafkoista tuli joku tarjous. Se veti nöyräksi.

Tilanne ei kuitenkaan ollut artistille aivan uusi.

Projekti Pyhimyksen kanssa

Vaikka Sonny on nyt suurelle yleisölle uusi artisti, hän olisi saattanut tulla tutuksi jo muutama vuosi sitten. Vuonna 2012 Sonny teki nimittäin Pyhimyksen kanssa sellaisia juttuja, joita ei ole ikinä julkaistu.

- Oli tarkoitus lähteä 2013, mutta en oikein fiilannut sitä juttua ja kusin sen sauman. Ajattelin nyt, että tämä pitää pelata hyvin. Kilpailutin sopparit manageri Jussi Hautalan avulla, joka hoitaa myös Kasmirin asioita.

Lopulta Sonny valitsi huipputuottaja MGI:n pienen ja intohimoisen M-Eazy Musicin ja monikansallisen Universal Musicin.

- Olen joutunut perustelemaan ratkaisuani paljon. Esimerkiksi Cheekin tuottaja Antti “RZY” Riihimäki kysyi, miksi en valinnut Fried Musicia. Jengillä on ennakkokäsityksiä, kun M-Eazy Musicilta on tullut niin paljon hittilekoja.

Sonnyn mukaan helsinkiläiset vierastavat ajatusta, että M-Eazy Musicilla on lahtelaisia tyyppejä. Levy-yhtiön artisteista läheskään kaikki eivät kuitenkaan ole kotoisin Lahdesta. Talliin kuuluvat muun muassa Evelina, Tuomas Kauhanen ja Arttu Lindeman.

- Olen tuntenut itseni kotoisaksi siellä, mutta kyllä mulle tulee edelleen paljon kuittailua esimerkiksi Arttu Lindemanista, joka on samalla levymerkillä. Yleensä ne, jotka kuittailee ei ole ikinä tavannut niitä ihmisiä.

- Se on sellaista, kun elää tällaisessa etelähelsinkiläisessä taiteilijakuplassa, jossa on niin tyylitietoista sakkia. Se on välillä raskasta hengata puristien kanssa. Kaiken pitää olla niin aitoa, puhdasta ja tinkimätöntä. Olen samaa mieltä, mutta mikä on tinkimätöntä, se on niin subjektiivista. Ei sellaista objektiivista faktaa ole kuin hyvä musiikki.

Sonnyllä ja Töölön Ketterällä on tärkeä rooli kotimaisessa musiikkikentässä, sillä he määrittelevät kokonaista genreä jokaisella julkaisullaan.

- Kukaan ei ole tehnyt sitä niin isosti ennen Töölön Ketterää. Saimme aluksi sikana rapaa og-tyypeiltä. Emme ole ikinä väittäneet, että ollaan ekoja. Me ei olla pioneereja, mutta ollaan soihdunkantajia.

Sonny tähtää siihen, että hän vakiinnuttaa paikkansa kotimaisessa musiikkikentässä ensi vuoden loppuun mennessä.

- Haluaisin, että isompi yleisö tietäisi, kuka olen.

Lue myös:

Sonny: Tykkään larpata brittiläistä katukulttuuria

Suomen nälkäisin uusi rap-yhtye herätti Blockfest-yleisön aamujumpallaan

Sonny: En ollu ajatellu että joku muukin tykkäisi mun biisistä

Nosteessa-artisti Sonny kokosi yhteen suomigrimen toivot: "Keikka Töölön Ketterän kanssa merkitsi mulle uutta alkua"