Hyppää pääsisältöön

Rosan koodi - ratkaise pulmat, tutustu koodin maailmaan

Rosan tehtävänä on pysäyttää Griefmaster ja pelastaa netti.
Rosan tehtävänä on pysäyttää Griefmaster ja pelastaa netti. Kuva: Lars Johnson/Yle kuvapalvelu. r05an k00d1

Lisäys 1.2.2017: Huom! Peliä ei päivitetä enää 31.1.2017 jälkeen ja osa tehtävistä saattaa lakata toimimasta.

Miten Rosan koodia pelataan?

Rosan koodia pelataan rosankoodi.fi -sivulla, jonne on koottu kaikki 50 tehtävää. Suorittamalla puolet tehtävistä pääsee näkemään kaikki Rosan tarinan kuusi osaa.

Tehtävät ohjaavat internetissä useille eri verkkoalustoille (esim. Youtube, Minecraft, Scratch, Instagram) sekä oikean maailman pelipaikkoihin (kouluihin, kirjastoihin, museoihin).

Tehtävät sopivat hyvin kouluikäisille, mutta mukana on myös varsin vaativiakin tehtäviä. Kaikki tehtävät vaativat ohjelmoinnillista ajattelua, nokkeluutta ja päättelykykyä.

Rosan tarina

Rosa on on koodaava supersankari. Hänen tehtävänsä on pelastaa maailma pahalta Griefmasterilta keräämällä koodinpaloja yhteen. Kokoamalla 50 koodinpalaa yhteen Rosa voi ajaa ohjelman, joka käynnistää uudelleen internetin ja samalla tuhoaa Griefmasterin.

Griefmaster haluaa saada ihmiset valtaansa kännyköistä, tableteista, tietokoneista ja muista näyttölaitteista hehkuvan oudon valon avulla. Rosalla on erikoiskyky, joka tekee hänestä supersankarin. Hän pääsee laitteiden sisään ajatuksen voimalla. Rosa osallistui vauvana luvattomaan tieteelliseen kokeeseen, jossa hänen vereensä lisättiin digitaalista DNA:ta.

Adoptioperheessä kasvanut Rosa on köyhä, joten hän opetellut rakentamaan teknisiä laitteita itse. Hän etsii rakentamiseen tarvitsemiaan komponentteja teknisiä laitteita valmistavan yrityksen jäteastiasta ja kierrätyskeskuksesta. Esimerkiksi hän on rakentanut oman kännykkänsä itse. Omista biologisista vanhemmistaan hän ei muista mitään.

Joukko Rosan tarinan osia on nähtävissä jo nyt Yle Areenassa:

Kokeile tehtäviä!

Ohessa muutamia esimerkkejä erilaisista tehtävätyypeistä.

Pelitehtäviä

Myös tubettajat auttavat esim. Minecraft-tehtävien teossa, jos maailma ei ole tuttu:

Tehtäviä sosiaalisen median maailmoissa

  • Chatbot 01: Rosan koodia varten kehitetty Chatbot toimii selaimessa sekä Skype-, Telegram- ja Kik-viestimissä. Chatbotiin kätketty koodi vaatii yksinkertaisen käyttöliittymän hoksaamista.
  • Instagram 01: Koodi on kätketty @rosankoodi Insta-kuviin.
  • Instagram 03: Koodi on piilotettu yhteen Uuden Päivän Insta-videoon.

Tehtäviä ohjelmointialustoilla

  • Turtle Roy 01: Turtle Roy on Koodikoulun isän Juha Paanasen kehittämä selaimessa toimiva ohjelmointiympäristö. Tässä tehtävässä kopioidaan pätkä lähdekoodia rosankoodi.fi -sivulta ja ajetaan se Turtle Roy -ympäristössä. Lähdekoodissa on pieni virhe, joka pitää hoksata.
  • Scratch 17: Koodi löytyy Scratch-projektista Liian helppo treffisimulaattori.
  • Scratch 04: Koodi löytyy Scratch-projektista Nallekarkkitehdas.

Loput ohjelmointiin liittyvät tehtävät tapahtuvat monelle koululaiselle ennestään tutussa Scratch-ympäristössä. Helsingin yliopiston Linkki-keskus on pitänyt Scratch-pajoja jo viiden vuoden ajan ja kehittänyt kaikki Rosan koodin Scratch-tehtävät.

Löytämiään koodeja voi myös antaa kavereille tai jakaa #rosankoodi hashtagilla.

Internet-ajan lukutaitoihin liittyviä tehtäviä

  • Yle 01: Koodi on piilotettu Ylen nettipalveluiden lähdekoodiin. Etsi @}-,-`-- Lähdekoodi on yllättävän helppo löytää kunhan uskaltaa tutustua selaimen toimintoihin. Lähdekoodi on englanniksi “source”. Se löytyy esimerkiksi tästä artikkelista!
  • Kirjasto 03: Koodi löytyy Kirjasammosta, etsi kirja jossa R01 vie koodin luo.
  • Rosan koodi 03: Arvaa! Helpot PIN-koodit ja salasanat on helppo arvata.
Rosan koodin tehtäviä
Tehtävät sopivat koululaisille, mutta mukana on myös haastavia pulmia. Rosan koodin tehtäviä Kuva: Yle Rosan koodi

Mitä pelaamisesta “voittaa”?

Suoritettuaan 25 tehtävää pelaaja saa nähtäväkseen koko kuusiosaisen Rosan koodi -animaatiosarjan. Lisäksi suoritettuaan aina yhden tehtävän näkyviin tulee Rosan tarinaa täydentävä keskimäärin 60-sekuntinen mini-animaatio.

Tehtäviä ei tarvitse pelata järjestyksessä

Rosan koodi kouluissa

Helpoimmillaan Rosan koodin voi tuoda kouluun toteuttamalla Koulutehtävän Koulu 01.
Tulosta Google Drivestä löytyvän materiaalipaketin julisteet A4- tai A3-kokoon. Keksi kouluunne sopiva arvoitus ja kiinnitä vihjejuliste ja ratkaisujulisteet haluamiisi paikkoihin koulun seinille.

Rosan koodi -peliä voi myös pelata oppilaiden kanssa oppitunneilla ja hyödyntää Opettajien opasta.

  • Unohda kirotut kuplat - näin päällystät koulukirjat

    Kirjojen päällystämisen salat minuutin videossa.

    Kun lukuvuosi alkaa, perheille napsahtaa hankala homma: koulukirjojen päällystäminen. Tässä Yle Oppimisen nopeat ohjeet, joilla saat siistiä jälkeä ja vältät ikävät kuplat. Työkaluina kontaktimuovi, sakset ja viivoitin. Näin se sujuu: Leikkaa kontaktimuovista sopiva pala - jätä n. 5 senttiä ekstraa kirjan ulkoreunille. Tee kolot kirjan selkämyksen kohdille, sekä ylös että alas.

  • Digitreenit: Tiedä, mihin rahasi menevät - näin teet oman budjetin taulukkolaskentaohjelmalla

    Taulukkolaskentaohjelman perusteet oppii helposti.

    Taulukkolaskentaohjelmat – kuten Excel – ovat kätevä apuväline oman talouden seurantaan. Syötä tiedot, ja ohjelma tekee ikävät laskutoimitukset puolestasi. Oman budjetin teko onnistuu näillä ohjeilla, vaikket olisi taulukkolaskentaa käyttänyt koskaan ennen. Taulukkolaskentaohjelmilla voit tehdä yhteen-, vähennys-, kerto- ja jakolaskuja.

  • Omakuvista tunnettu Helene Schjerfbeck rikkoi rajoja monella tavalla

    Schjerfbeck tunnetaan mm. historiamaalauksista ja omakuvista

    Helene Schjerfbeck (1862-1946) on yksi Suomen kaikkien aikojen tunnetuimmista ja rakastetuimmista taiteilijoista. Nyt hän saa myös liputuspäivän, kun sisäministeriö on suositellut lipun nostamista salkoon Suomen kuvataiteen päivänä 10. heinäkuuta, joka on Schjerfbeckin syntymäpäivä. Schjerfbeckiä pidettiin jo hänen elinaikanaan ensi rivin taiteilijana.