Hyppää pääsisältöön

Areenan vuosi 2016

Taustalla nainen katsoo tv-ruutua, etualalla nainen selaa tv-tarjontaa tabletilta.
Taustalla nainen katsoo tv-ruutua, etualalla nainen selaa tv-tarjontaa tabletilta. Kuva: Yle Kuvapalvelu: Jyrki Valkama nettitelevisio,netti-tv

Areenassa on ollut hieno vuosi. Palvelun käyttötilastoista käy ilmi, että Areenan käyttö jatkaa kasvuaan edelleen.

Erityisen suosittua sisältöä Areenassa ovat lastenohjelmat ja draamasarjat, kuten aiemminkin. Lastenohjelmia on käynnistetty 140 miljoona kertaa Areenasta kolmella miljoonalla eri selaimella. Suomalaiset lapset ovat katsoneet lastenohjelmia Areenasta yhteensä yli 18 miljoonaa tuntia vuonna 2016. Suosituin ohjelma on ollut Ryhmä Hau, jota on käynnistetty yli yhdeksän miljoonaa kertaa.

Ylivoimaisesti suosituin draamasarja on ollut Uusi päivä, jota on käynnistetty liki 13 miljoonaa kertaa ja jonka jaksot on katsottu loppuun keskimäärin 70% kerroista. Kaiken kaikkiaan suomalaiset ovat katsoneet liki 40 miljoonaa tuntia draamasarjoja Areenassa. Kolme seuraavaksi kiinnostavinta sarjaa ovat olleet Syke, Kotiin takaisin ja Holby Cityn sairaala. Näitä sarjoja on kutakin käynnistetty noin viisi miljoonaa kertaa. Näiden niskaan läähättävät Sorjonen ja Kimmo. Suomalaiset ovat yhteensä kuluttaneet 37 miljoonaa tuntia draamaa Areenasta. Suomalaisten laite paljoudesta kertoo jotakin se että pelkästään draamaa on Areenasta katsottu liki kahdeksalla miljoonalla eri selaimella.

Vuosi 2016 oli myös Areenassa urheilun vuosi. Rion olympialaiset oli kaikista kiinnostavinta urheilusisältöä. Suomalaiset käynnistivät liki 15 miljoonaa kertaa olympialaissisältöjä Areenasta. Se oli yli kuusi miljoonaa tuntia urheilua parissa viikossa. Olympialaiset ja EM-jalkapallo siivitti Areenassa suorien lähetysten katselun uuteen ennätykseen. Suoria streameja käynnistettiin Areenassa liki 50 miljoonaa kertaa.

Katselutavat muuttuvat

Live-katselun suosio on Areenassa kasvanut 20% viime vuodesta. Tämän lisäksi on tapahtunut myös muita muutoksia suomalaisten Areena-käytössä. Suomalaiset haluavat yhä useammin katsoa koko sarjan kerrallaan tai omassa tahdissaan. Sen takia olemme julkaisseet 2016 vuoden aikana liki 120 sarjaa kokonaisuudessaan kerrallaan.

Olemme myös pyrkineet paketoimaan sisältöjä isommiksi kokonaisuuksiksi. Suomalaiset ovat tänä vuonna saaneet nauttia teemoitetuista paketeista ja pop-up kanavista Areenassa huumorikanavasta Saara Aaltoon ja Juicen pop-up kanavaan ja Syyria-paketista USA:n presidenttivaaleihin ja edelleen 100-vuotiaan Suomen kanavaan.

Yle on myös tehnyt hartiavoimin töitä arkistojen avaamiseksi suomalaisille. Arkisto-ohjelmia Areenaan julkaistiin yhä enemmän, samoin musiikkiohjelmia, vanhoja kotimaisia elokuvia ja asiohjelmia. Fennada-Filmin elokuvatuotannosta Areenaan päätyivät muun muassa Lasse Pöystin tähdittämät Monni-sotilasfarssit ja Jussi-palkittu Punainen viiva.

Vuoden lopulla suomalaiset äänestivät suosikkidraamojaan ja Areenaan julkaistiin joulujaksot kolmesta klassikkosarjasta eli Rintamäkeläisistä, Metsoloista ja Kotikadusta. Viihdesuosikki Fakta homma julkaistiin samalla kokonaisuudessaan katsottavaksi Areenassa. Ruotsinkielistä tarjontaa edusti nuorten viihdesarja "16".

Äly-tv-sovellukset uusiutuivat

Sisällön lisäksi myös tekniikassa on tapahtunut. Vuoden aikana olemme uudistaneet Areenan käyttöliittymää niin web-palvelussa kuin mobiilisovelluksissakin. Olemme tuoneet käyttöön uudet versiot Areenan äly-tv-sovelluksista ja lanseeranneet Areena-palvelun sekä Apple TV- että AndroidTV-laitteille. Olemme tuoneet Areenaan personoidun suosittelun palvelun etusivulle kaikille päätelaitteille sekä kontekstuaalisen suosittelun ohjelmasivuille. Kaikkiaan Areenassa ja sen taustajärjestelmissä on tehty noin 15 eri tuotantoonvientiä viikottain. Areena on myös muuttanut pilveen ja kapasiteettia palveluun voidaan joustavasti lisätä tarpeen tullen.

Uudistukset näkyvät Areenan käytössä. Joulukuun ensimmäisellä viikolla Areenasta käynnistettiin yhteensä 11 miljoonaa video- ja audiostreamia. Lisäystä vuoden takaiseen on yli kaksi miljoonaa streamia viikossa. Eri selaimia oli sama määrä kuin vuosi sitten eli noin 2,1 miljoonaa viikossa. Käyntien määrä palvelussa on kasvanut 7,3 miljoonasta 8,6:een miljoonaan. Areenasta toistettiin viikossa 2,7 miljoonaa tuntia ääntä ja kuvaa: joka tunti suomalaiset siis toistivat Areenasta yli 16000 tuntia ohjelmaa.

Mobiilikäyttö kasvaa edelleen

Käyttäjien käyttötavat ovat myös muutoksessa. Vuosi sitten mobiili- ja desktop-laitteiden käyttö oli lähes tasoissa: mobiililaitteilla Areenasta käynnistettiin viikossa 4,1 miljoonaa streamia ja perinteisillä tietokoneilla 4,3 miljoonaa streamia. Nyt mobiililaitteiden stream-käynnistyksiä on viikossa 5,8 miljoonaa ja tietokoneilla 4,2 miljoonaa. Samana aikana äly-tv-laitteilla ja pelikonsoleilla stream-käynnistykset ovat kasvaneet 350 000:sta miljoonaan.

Käytön kasvu Areenassa tapahtuu siis toisaalta pienen ruudun mobiililaitteilla ja toisaalta suuren ruudun äly-tv-laitteilla. Käyttö myös eriytyy varsin arvattavasti: pienillä ruuduilla katsotaan lyhyitä sisältöjä ja suurilla ruuduilla pitkiä. Esimerkiksi käyvät Sorjonen- ja Onks noloo -sarjat. Sorjosen katselusta yli 60% tapahtui tietokoneilla ja äly-tv-laitteilla. Onks noloo -sarjan katselusta taas kolme neljännestä tapahtui mobiililaitteilla.

Ensi vuonna muutos jatkuu. Ensi vuonna kiinnitämme erityistä huomiota sisältöjen suositteluun ja Areenan personoitavuuteen. Tarkoituksena on, että Areenan käyttäjät pääsevät heti palvelun etusivulta kiinni heitä kiinnostavaan sisältöön. Myös Areenan hakua parannetaan.

Nöyrä kiitos suomalaisille!

Yle Areena on jo neljännen kerran peräkkäin arvostetuin suomalainen verkkobrändi. Areena on ladatuin suomalainen mobiilisovellus (pl. pelit) ja 80% niistä suomalaisista jotka käyttävät streamauspalveluita käyttävät Areenaa. Tästä kaikesta olemme kiitollisia ja jatkamme nöyrinä työtä yhä kovenevassa kansainvälisessä kilpailussa suomalaisten ajasta.

Kommentit
  • Näin käytät Yle Areenaa autossa

    Yle Areenan käyttö autoissa helpottuu.

    Yle Areenaa voi nyt käyttää entistä kätevämmin ja turvallisemmin autoissa, kun Yle Areena tuodaan autojen viihdejärjestelmiin. Kyseessä on Ylen kuunneltavat sisällöt – videosisältöä ei voi toistaiseksi käyttää näiden autoviihdejärjestelmien avulla.

  • Tervetuloa Dokkarifestivaalille!

    Dokkarifanien oma festivaali Areenassa.

    Diego Maradona, For Sama, Leftover Women, School of Seduction, Aatos ja Amine, Mating, ja vaikkapa kaupan päälle vielä Love Child, Veeran Maaginen Elämä.

  • Areenaa käyttää viikossa 2,7 miljoonaa eri laitetta

    Areenaa käyttävien laitteiden määrä jatkaa kasvuaan.

    Tammikuussa Areenaa käytettiin kaikkiaan noin 2 754 000 eri laitteella, jossa on kasvua 13% viime vuoden tammikuuhun verrattuna. Kovinta kasvu on muutaman viime vuoden tapaan äly-tv-laitteissa. Sekä Android TV -laitteiden että tv-valmistajien omien, merkkikohtaisten Areena-sovellusten määrä kasvoi viime vuoden tammikuuhun verrattuna noin 30%.