Hyppää pääsisältöön

"Miksi en ole aikaisemmin ryhtynyt tähän" – kokosimme vinkit, joiden avulla uudenvuodenlupaus onnistuu paremmin

Ilotulitus
Lupauksia uudelle vuodelle? Ilotulitus Kuva: Yleisradio uusi vuosi

Uusi vuosi, uusi elämä? Montako mahtavaa lupausta olet ilotulitusrakettien loisteessa itsellesi antanut? Viimeistään helmikuussa alat tarkastella lupauksiasi kriittisesti. Kyllä nyt seurassa ainakin vähän viiniä voi ottaa? Tupakka silloin tällöin, mitäpä parit henkoset haittaisivat? Ruoka – ei se vaan maistu ilman rasvaa tai sokeria…

Joulupaketeista moni löysi tänäkin vuonna jonkin sortin elämäntaito-oppaan. On ravintoon ja liikuntaan keskittyviä opuksia, laihdutusta ja kehonmuokkausta. Uusimmat tee se itse -kirjat keskittyvät tunnepuolen hallintaan. Siivoa kotisi, selkiytät ajatuksesi. Hallitse kalenterisi, hallitset mielesi.

Miten mukava näitä oppaita onkaan lueskella ja nähdä itsensä fyysisesti ja henkisesti uudistuneena. Mutta, jos oppien toteutus jääkin teoriatasolle, missä menee metsään? Kokosimme vinkkilistat, joiden avulla uudenvuodenlupaus on helpompi tehdä ja ennen kaikkea pitää.

Ennen kuin lupaat, mieti:

1. Onko tarpeeni todellinen?

2. Lähteekö tarpeeni itsestäni vai ohjaudunko ulkoa käsin?

3. Miksi en ole aikaisemmin ryhtynyt tähän?

4. Olenko valmis näkemään vaivaa?

5. Kuinka suuri muutos elämääni tulee?

Ennen kuin luovutat, mieti:

1. Jos keskeytän, miten pitkään se harmittaa?

2. Olenko valmis palaamaan entiseen?

3. Haluanko kuulla kommentteja: ”Arvasin, ettei tuo voi toimia”

4. Olenko ikuinen aloittaja, joka ei vie asioita loppuun?

5. Pitäisinkö itsestäni enemmän, jos muuttaisin aikomukseni teoiksi?

Ja muista, syyllistäminen ja syyllistyminen kesken jääneistä aikeista on turhaa. Aina voi oppia, niin omista kuin muidenkin kokemuksista.

Onko sinulla vinkkejä tai muita elämänohjeita lupausten pitämiseen? Jaa ne kanssamme kommenttipalstalla:

Akuutti – elämänmakuisia tarinoita ja ajankohtaista asiaa terveydestä. Liity joukkoomme Facebookissa!

  • Voivatko oikomiskojeet aiheuttaa äännevirheitä?

    Miten oikomiskojeet vaikuttavat lapsen puheen kehitykseen?

    Jo ennen kouluikää moni lapsi saa suuhunsa jonkin oikomiskojeen hyvän purukaluston ja kunnollisen purennan tukemiseksi. Kun lapsen suuhun ilmestyy ylimääräinen laite, voi puhe puuroutua. Miten selkeät ärrät ja ässät sekä hyvä purenta ja kaunis hammasrivistö saadaan mahtumaan samaan suuhun? Entä mitä tapahtuu puuroutuneelle puheelle, kun hoito päättyy?

  • Tiesitkö tämän mustikasta?

    Säännöllinen mustikan syöminen voi lieventää tulehdustilaa.

    Mustikka on metsien kultakimpale. Jo muutama desi mustikoita päivässä auttaa kattamaan hyvän osan esimerkiksi päivän kuitumäärästä ja E-vitamiinitarpeesta. Säännöllinen mustikoiden syöminen voi myös lieventää esimerkiksi diabetekseen ja sepelvaltimotautiin liittyvää matala-asteista tulehdustilaa.

  • Juoksu vapauttaa mielen – “Juoksulenkki voi olla meditatiivinen kokemus”

    Juoksulenkillä kannattaa liikuttaa kehon lisäksi myös mieltä

    – Ihminen on kokonaisuus, siksi juoksulenkillä kannattaa liikuttaa kehon lisäksi myös mieltä. Juoksun mahdollisuudet ovat valtavat ja se on fyysisten terveysvaikutusten lisäksi erinomainen väline ajatusten jäsentämiseen ja koostamiseen. Näin sanoo entinen kilpajuoksija ja psykoterapeutti Kirsi Valasti.

  • Juotko liikaa? Lue lääkärin vinkit alkoholin kohtuukäyttöön

    Lääkärin vinkit alkoholin kohtuukäyttöön.

    A-klinikan johtava ylilääkäri Kaarlo Simojoki on auttanut monta alkoholin suurkuluttajaa kohtuukäyttäjäksi – pienin askelin. Kohtuukäyttöön siirtyminen vaatii ennen kaikkea tukea ja lujaa tahtoa. Syyllisyyden tunteen Simojoki kannustaa heittämään romukoppaan.