Hyppää pääsisältöön

Tämän hetken nopeimmin kasvava some on Musical.ly – eikä ihme, koska sen idea on nerokas ja simppeli

Jos haluat somen, jossa vanhempasi eivät varmasti ole, valitse Musical.ly.

Baby Ariel ja Jacob Sartorius lukeutuvat palvelun suosituimpiin käyttäjiin. // Kuva: Kuvakaappaukset: Musical.ly

Viime kesänä Instagram ylitti 300 miljoonan päivittäisen käyttäjän rajan. Loppuvuodesta Snapchat teki saman.

Näistä sovelluksista on puhuttu isoon ääneen jo vuosia. Paljon pienemmälle huomiolle – ainakin täällä Suomessa – on jäänyt Musical.ly, jolla on yli 130 miljoonaa rekisteröitynyttä käyttäjää ja jossa tehdään päivittäin yli kymmenen miljoonaa postausta.

Vaikka sen käyttäjämäärät jäävät vielä esimerkiksi Instan ja Snapin jalkoihin, se on eri lähteiden mukaan tämän hetken nopeimmin kasvava some.

Mikä on Musical.ly ja miten sitä käytetään?

Musical.ly on sovellus, jota käyttämällä tehdään esimerkiksi huulisynkkavideoita. Sovelluksen kautta laitetaan biisi soimaan ja käynnistetään kamera. Sitten voi tehdä maksimissaan 15 sekunnin videoita, joissa esimerkiksi tanssii tai huulisynkkaa biisin tahtiin. Sovellus ei tallenna käyttäjän ääntä, joten tehty video on ikään kuin kappaleen musiikkivideo.

15 sekunnin videon voi nauhoittaa joko kerralla tai useammalla otoksella, jolloin videota voi jatkaa siitä, mihin edellinen otto päättyi.

Käytännössä se siis toimii samaan tapaan kuin Snapchat, Instagram Stories tai edesmennyt Vine. Erona on se, että Musical.lyssä on biisivalikko, josta voi valita haluamansa kappaleen videolleen. Kappale soi vain silloin, kun nauhoittaa videota, joten ääneen ei voi tulla ikäviä katkoksia. Oman videon voi sitten postata palveluun haluamallaan hashtagilla ja siihen voi lisätä erilaisia filttereitä.

Biisien lisäksi sovelluksesta voi etsiä myös pelkkiä ääniä. Tällöin voi tehdä huulinsynkka- tai millaiset tahansa videon, jonka äänenä on sovelluksesta valittu ääni, joka voi olla esimerkiksi huudahdus tai jokin lause.

Kuulostaa yksinkertaiselta – ja sitä se myös on! Tsekkaa alta kollaasi viime vuoden parhaista Musical-lyn videoista, joista on tehty kooste YouTubeen.

Kuten kaikissa someissa, myös Musical.lyssä voi lisätä muita kaverikseen. Lisäksi palvelun kautta voi lähettää pyyntöjä esimerkiksi duettovideoiden tekemiseen.

Musical.ly on toistaiseksi hyvin nuorisopainotteinen sosiaalisen median palvelu. Musical.lyn blogin mukaan peruskäyttäjien – joita kutsutaan nimellä muser – ikähaarukka on 13–20 vuotta. Kolme neljästä palvelun käyttäjästä on naisia.

Miksei sovelluksesta ole juuri hiiskuttu?

Niinpä! Siihen törmää jonkin verran suomalaisilla nettikeskustelupalstoilla, mutta siinäpä se. Muutamat suomalaiset ovat kuitenkin suosittuja palvelussa: supitzkalle-nimimerkkiä käyttävällä Kalle Steniuksella on reilut 131 tuhatta seuraajaa Musical-lyssä. TubeConissa vuoden vloggaajaksi vuonna 2015 valitussa Pinkku Pinskulla on palvelussa hieman yli 86 000 seuraajaa. YouTubessa hänen kanavallaan on yli 172 000 tilaajaa.

Etenkin Yhdysvalloissa Musical.lyn voluumi on merkittävä. Baby Ariel -nimisellä käyttäjällä on palvelussa yli 16 miljoonaa seuraajaa. 14-vuotiaalla Jacob Sartoriuksella tilaajia on lähes 14 miljoonaa.

Musical.ly eteki ensimmäisen suuren sopimuksensa ison musiikkitalon kanssa, kun Warner Music luovutti monien artistien musiikkia palvelun käyttöön. YleX:n kokeilun perusteella suomalaisia kappaleita ei palvelussa vielä ole.

Eturivin artistit ottivat sovelluksen haltuun

Musical.lyn käyttäjät voivat lisätä palveluun omia kappaleitaan ja tehdä myös niihin esimerkiksi huulisynkkavideoita. Musical.ly-ilmiö Jacob Sartorius promosi Sweatshirt-debyyttibiisiään palvelun kautta. Kappale nousi Yhdysvaltojen iTunesin listan sijalle kymmenen.

Myös monet nimekkäät artistit käyttävät palvelua omien biisiensä promoamiseen. Esimerkiksi Meghan Trainor, Demi Lovato, Selena Gomez, Fetty Wap, Wiz Khalifa sekä Marcus & Martinus ovat mainostaneet hittejään sovelluksessa ennen niiden virallista julkaisua. Myös muun muassa Paris Hilton ja Adam Lambert käyttävät sovellusta.

Artistien lisäksi esimerkiksi Coca Cola on hyödyntänyt sovellusta markkinoinnissaan. Viime kesänä se lanseerasi kilpailun. Kun Musical.lyhyn latasi videon hashtagilla #ShareACoke, osallistui kilpailuun, jonka pääpalkintona oli Facetime-juttutuokio Jason Derulon kanssa.

Musical.ly on julkaissut myös live.ly-sovelluksen, jonka kautta voi lähettää ja katsoa suoria streameja palvelun käyttäjiltä.

Sosiaalisen median sovellusten huipulla kilpailu on tiukkaa. Sovellusten elinkaari ei usein ole kovin pitkä. Musical.ly näyttää tällä hetkellä kasvavan kasvamistaan – kenties se nousee aivan niiden suosituimpien sovellusten joukkoon.

Lue myös:

Ärsyttääkö, kun jengi kommentoi Instagram-kuviin "eka" ja "toka"? Nyt nämä sanat voi kieltää

Snapchatin ongelma on se, että kiinnostavia snäppääjiä joutuu etsimään itse – nyt siihen on ratkaisu