Hyppää pääsisältöön

Älä liiku laihtuaksesi! Kolme tärkeintä vinkkiä (aloittelevallekin) liikkujalle

Timo Haikarainen, Vaakakapinan personal trainer.
Timo Haikarainen, Vaakakapinan personal trainer. vaakakapina,liikkuminen

Hyvä olo, lepo ja kohtuus ovat avain onneen niin aloittelevalle kuin kokeneemmallekin liikkujalle. Näiden kolmen ohjenuoran avulla saat liikkumiseesi tolkun - ja myös tuloksia syntyy. Vaakakapinan personal trainer Timo Haikarainen opastaa.

Älä liiku laihduttaaksesi!

– Liikunta on äärimmäisen huono laihduttaja, joten sitä eilistä suklaapatukkalipsahdusta on turha yrittää “polttaa” pois seuraavan päivän verenmaku suussa -lenkillä. Ei ole treenimuotoa, joka polttaisi enemmän rasvaa kuin joku toinen tai olisi tehokkaampi "kinkunpolttaja".

Pelkästään liikunnan avulla laihtuminen on äärimmäisen hidasta ja raskasta. Runsaskin kuntoliikunta laihduttaa vajaan neljän kuukauden aikana enintään kolme kiloa – ja runsaalla tarkoitetaan keskiraskasta liikuntaa päivittäin noin tunnin ajan. Tähän määrään harva normaaliarkea elävä ihminen edes kykenee. Ruokavaliolla samassa ajassa putoaa jopa kymmenen kiloa. Tärkeää on satsata sellaiseen liikuntakokonaisuuteen, josta saa lisää virtaa arkeen ja joka kohottaa kuntoa. Tällöin on helppo tehdä myös ruokavaliomuutoksia.

Liikunta kuitenkin tuo tehoa painonpudotukseen: liikunta vahvistaa lihaksia, ja silloin kehon liikuttamisesta tulee helpompaa. Jos paino vielä samalla tippuu, ennen lähes mahdottomilta tuntuvista arkiaskareista tulee helppoja. On helpompi jatkaa muutoksia, kun kaikki tekeminen arjessa tuntuu helpommalta. Liikunta myös suojelee lihasmassan häviämiseltä, joka väistämättä tapahtuu painon pudotessa.

Tee sitä mikä tuntuu vähiten pahalta.

– Monet hehkuttavat liikunnan riemua. Heikkokuntoiselle aloitteijalle lähes kaikki liikunta voi kuitenkin olla vaikeaa ja hyvin raskasta – jopa sohvalta keittiöön kävely on rankka suoritus. Ei kannata lannistua, jos liikkuminen ja liike eivät tuota heti valtavaa euforiaa. Kunto kohoaa kyllä nopeasti, kun pääset alkuvaiheen yli.

Joillekin aloittamiseen riittää siis pelkästään postilaatikolle kävely. Jotta kunto kasvaa, keho kaipaa kuitenkin jatkuvasti lisää haastetta – joten pian postilaatikolle käveleminen voi muuttua lähikauppaan kävelyksi ja siitä taas pidemmälle.

Aloittajalla kunto kasvaa kohisten. Se on palkitsevaa, ja se tuottaa iloa! Aloittajalle pienikin ajallinen panostus liikuntaan tuottaa siis jo tulosta. Ei ole siis tarkoitus lisätä salikäyntejä heti nollasta viiteen viikossa, vaan tarkoitus on tuoda omanlaista liikuntaa arkeen järkevästi ja niin, että se todellakin istuu siihen omaan arkeen ja toimintaan. Jossain vaiheessa se alkaa myös tuottaa sitä paljon puhuttua liikunnan iloa, tiedän kokemuksesta!

Muista lepo!

– Kun liikkumisen on saanut hyvään alkuun, ja innostus on vielä huipussaan, unohtaa suurin osa meistä liikuntaan liittyvän tärkeimmän asian: palautumisen. Sitä paahtaa innoissaan menemään, kun nyt kerran on aloittanut, ja mitä enemmän on parempi, eikö? No ei. Kehitys tapahtuu levossa, joten mitä paremmin muistaa myös palautumisen, sitä nopeammin kehittyy.

Liian ison palan haukkaaminen kerralla ja levon unohtaminen saattaa jopa häiritä hyvin alkanutta hyvinvointiprojektia. Erilaiset rasitusvammat syntyvät helpommin, kun ei kuuntele kehon rajoja, ja liiallinen liikunta vaikeuttaa myös ruokavalion muokkaamista.

Lepo on ainoa keino ehkäistä ylirasitusta. Usein ajatellaan, että ylirasitustilaan voivat päätyä vain huippu-urheilijat, mutta asia saattaa olla jopa päinvastoin: huippu-urheilijoilla treeniohjelmaan on sisällytetty lepo ja palautuminen. Peruskuntoilijoilla oman kehon tuntemus ja levon muistaminen saattaa unohtua, ja silloin keho ajautuu helposti ylirasitukseen. Arkinen stressi töistä tai elämäntilanteesta voi myös kuormittaa kehoa liikunnan lailla, joten sekin on hyvä ottaa huomioon.

Mistä sitten erottaa ylirasitustilan ja tarpeen levätä ja toisaalta sen tutun, laiskuudesta kumpuavan äänen, joka käskee jäämään sohvalle?

Jos uni alkaa häiriintyä, lihakset alkavat olla treenistä toiseen jumissa ja olo muutenkin huono, on syytä pitää lepopäivä tai kaksi. Hyvä ohjenuora on, että niin kauan kun tuntuu siltä, että tekisi mieli tehdä lisää, ollaan hyvillä vesillä.

Liikuntalajivinkkejä - kokeile vaikka näitä

  • Siivouskyykkä. Siivotessasi lisää jokaiseen askareeseen lisävaikeute. Käy kyykyssä kolme lisäkertaa tai astianpesukonetta tyhjentäessa älä kurota, vaan mene kyykkyyn. Arjen pienet liikuntalisät summautuvat kyllä yhteen, vaikka ne eivät peräjälkeen tapahtuisikaan.
  • Tanssi. Mikä tahansa laji tanssitunneilla tai kotona tuo iloa, kehon tuntemusta ja hienkin pintaan.
  • Sulkapallo. Matalan kynnyksen urheilulaji kaiken kuntoisille. Pelihalleilta löytyy usein mailat, joita voi vuokrata, ja kaverin kanssa kentällä touhuaminen on liikuntaa ihan huomaamatta. Ja saa nauraa, täydellistä peliä ei ole!
  • Lasten kanssa hippa yms. juoksuleikit. Kaikki sellainen touhuaminen lasten kanssa, mikä nostaa sykettä, toimii kuntoliikuntana, mutta myös tuo iloa yhteisiin hetkiin - eikä vie yhdessäololta aikaa.
  • Jooga tai pilates. Tehokasta ja nivelille ystävällistä, rauhallista kunnonkohottajaa.
  • Lumikenkäkävely. Helppo aloittaa ja saattaa monille olla mukavampi talvilaji kuin hiihto. Useat hiihtoseurat vuokraavat lumikenkiä, joissain kaupungeissa myös kirjastot.
  • Lumityöt ja muut pihatyöt vastaavat usein keskiraskasta liikuntaa.
  • jne

Haluatko lähteä mukaan armollisempaan elämänmuutokseen? Vaakakapinan asiantuntijoiden tekemät harjoitukset auttavat muutoksen alkuun!

Lopeta laihdutus, aloita elämä! Liity kapinajohtaja Jennyn joukkoihin Facebookissa. Vaakakapina laajentuu vuoden 2017 aikana verkosta niin televisioon kuin radioonkin.

Liikkuminen

  • Vaakakapina - kansanliike, joka mursi pikadieettien vallan

    Kenenkään ihmisarvo ei ole kiinni kehon koosta

    Vaakakapina veti lääkärit, ministerit, kuntokeskukset ja ikilaihduttajat mukaan rintamaan. Kampanja mursi läskimyyttejä ja haastoi purkamaan kehovihan kulttuuria. Kun ihminen pitää itsestään, hän alkaa haluta itselleen hyviä asioita.

  • Sadun joulukirje: "Ajattelen edelleen, että ihminen on ihana!"

    Olkaamme kanssalaisia, ehdottaa Satu Lähteenkorva

    Millainen kulunut kapinavuosi on ollut Vaakakapinan psykologi Satu Lähteenkorvan näkökulmasta? Tässä Sadun joulukirje! Rakkaat vaakakapinalaiset ja sen rohkeat tukijat, En ole haikealla mielin, en, vaikka kohdallani päättyy yksi vaihe kapinassa, kun tehtäväni asiantuntijan roolissa päättyy. Olen saanut oppia paljon, enemmän kuin arvaatkaan.

Uusimmat sisällöt - Vaakakapina