Hyppää pääsisältöön

Ravitsemusasiantuntija Patrik Borg: Itsekuri ja syyllistyminen eivät auta laihtumaan

Pullia eri värisissä leivontavuoissa ja kahvakuula niiden taustalla.
Pullia eri värisissä leivontavuoissa ja kahvakuula niiden taustalla. Kuva: Yle, Tero Kyllönen kahvakuula,pulla

Syöminen on yksi ihmisen luonnollisimmista perustarpeista. Siitä huolimatta se aiheuttaa isoja ongelmia yhä useamman elämässä. Suklaakakkupalan syömisestä syyllistytään ja pieleen menneestä laihdutuskuurista syytetään itsekurin puutetta. Pysyviä ja parempia elintapoja ei kuitenkaan saavuteta itsekurilla vaan kestävään muutokseen tarvitaan aito motivaatio ja joustava mieli.

– Monesta asiasta syyllistytään aivan turhaan. Ruoasta on liikkeellä paljon epärealistisia, jopa taianomaisia uskomuksia, joita ihmiset pitävät totuutena. Jos joku uskoo oikeasti, että gluteeni tappaa, sokeri tai ajoittainen herkku lihottaa heti tai täysrasvaisesta juustosta saa sydänkohtauksen, niiden syömisestä tulee huono omatunto. Syyllisyys syömisestä on aina merkki, että jotain ei ole ymmärretty hyvällä tavalla, ravitsemusasiantuntija Patrik Borg muistuttaa.

Syyllistyminen ja monenlaiset syömiseen liittyvät negatiiviset ajatukset ovat ongelmallisia ja ovat usein terveiden elintapojen muodostumisen esteenä. Myös itsekuri on asia, mikä nostaa päätään elintapamuutosten ja laihdutuksen yhteydessä.

Jokin motivaatio muutokseen pitää olla, mutta se on eri asia kuin itsekuri.― Patrik Borg

– Itsekuri on kuin lihas – sen varaan rakennettu muutos toimii aikansa, kunnes se väsähtää ja kaipaa lepoa.

– Tutkimusten mukaan tiukka kontrolli on systemaattisesti heikompaa pitkäaikaista painonhallintaa ennustava tekijä. Jokin motivaatio muutokseen pitää olla, mutta se on eri asia kuin itsekuri. Itsekuria ei juurikaan tarvita, kun tekee muutoksia itselleen mukavalla, arkeen sopivalla tavalla ja ymmärtää, että myös niiden parempien elintapojen pitää olla joustavia.

Vaakakapinan ravintoasiantuntija Patrik Borg.
Vaakakapinan ravintoasiantuntija Patrik Borg. Patrik Borg,vaakakapina,tehtävät

Vaakakapinan Taloustutkimuksella teettämän tutkimuksen mukaan syyllisyyttä ruoasta tuntevat eniten naiset. Jopa yli 40 prosenttia suomalaisista naisista kokee syyllisyyttä syömisestään päivittäin tai ainakin viikoittain. Eniten syyllisyyttä tuntevat alle 25-vuotiaat naiset. Mitä nuorempana laihduttamista on alkanut miettiä, sitä useammin syyllisyyttä tuntee. Tutkimuksen mukaan tunne itsekurin puutteesta vaivaa useimmin heitä, jotka kokevat syyllisyyttä syömisestään viikoittain.

Patrik Borgista tutkimustuloksen luvut ovat erityisen huolestuttavia:

– Tämä kertoo kovista paineista ulkonäön ja syömisen suhteen. Syömisestä on tullut myös joillekin hallitsematonta ja se aiheuttaa syyllisyyttä.

– Jotkut asiantuntijat uskovat, että syyllisyydestä on hyötyä, mutta kyllä negatiivisista latauksista ruokaa kohtaan tulee lunta tupaan ennemmin tai myöhemmin – tavalla tai toisella.

Jopa yli 40 prosenttia suomalaisista naisista kokee syyllisyyttä syömisestään päivittäin tai ainakin viikoittain.― Taloustutkimus

Patrik Borg kohtaa työssään jatkuvasti ihmisiä, joille syöminen aiheuttaa murhetta ja syyllisyyttä. Painonsa kanssa kamppailevilla syyllisyys on mukana jossain muodossa lähes aina. Usein syyllisyys voi kummuta jo lapsena kotoa tarttuneista ajatusmalleista. Toinen syy syömisen aiheuttamiin syyllisyyden kokemuksiin on aikuisena opittu väärä tieto siitä, että hiilihydraatit, sokerit ja rasva lihottavat jo pieninäkin määrinä.

Sokeriton, herkuton, maidoton ja vehnätön tammikuu – vähintään. Moni tekee päätöksen uudesta elämästä ja päättää laihtua kertaheitolla useamman kilon. Samaan syssyyn aloitetaan jumpat ja lenkkeily, joiden parissa on hikoiltava joka päivä. Kun yhtälöön lisätään vielä työ, kotiaskareet ja perheen kanssa vietettävä aika, meinaa aika olla vähissä ja pinna tiukalla.

Ei kokonaisuutta kannata rakentaa itsekurin vaan itselle helppojen ja luontevien keinojen varaan.― Patrik Borg

– Ihmiset luulevat, että herkkuja saa syödä vain kerran viikossa, lenkille ja jumppaan pitää mennä ainakin 3–4 kertaa viikossa ja vähemmän pitäisi syödä. Mutta kun ei tarvitse näin tehdä, ei tarvitse hassata itsekuriakaan tähän. Ei kokonaisuutta kannata rakentaa itsekurin vaan itselle helppojen ja luontevien keinojen varaan.

Pysyvää muutosta kohti kannattaa kulkea pienin, mutta varmoin askelin. Sen sijaan, että ahdistuu joka päivä ruoasta ja sen syömisestä, voisi kaiken siihen käyttämänsä energian saada paljon parempaan käyttöön.

Herkut ovat yksi osa normaalia elämää. Se ei saisi olla ongelma.― Patrik Borg

– Kun syöminen tulee hallittavaksi, kovat näläntunteet ja makenhimot rauhoittuvat. Opetellaan tunnistamaan, että syyllistyminen syömisestä on aivan turhaa. Jos herkut aiheuttavat syyllisyyttä, parannetaan kohtuullistamista niiden osalta ja opetellaan ymmärtämään, että herkut ovat yksi osa normaalia elämää. Se ei saisi olla ongelma.

Tyhjä muffinssivuoka pöydällä, jäljellä vain muruset.
Tyhjä muffinssivuoka pöydällä, jäljellä vain muruset. Kuva: Yle, Mira Pelo syöty pulla

Patrik Borgin mukaan syömisestä aiheutuva syyllisyys ja sen vaikutus painonpudotukseen on erittäin mielenkiintoinen aihepiiri, koska tutkittua tietoa ei juurikaan asiasta ole.

– Olennaista on kuitenkin se ajatusmalli ja sen korjaaminen. Tunne siitä, että saa syödä herkkuja, jos haluaa ja kun niitä syö, nauttii siitä. Hyvä lähtökohta on, ettei suostu syyllistymään siitä, mitä tekee.

Lue myös: Laihuuden ihannoinnin järkyttävä tulos: 84 prosenttia naisista tyytymättömiä painoonsa

Vaakakapinan Taloustutkimuksella teettämään kyselyyn vastasi kaikkiaan 1059 suomalaista, ikäväliltä 15–79 vuotta. Vastaajista oli naisia 498 ja miehiä 561. Tulokset on painotettu vastaamaan väestöä.

Lopeta laihdutus, aloita elämä! Liity kapinajohtaja Jennyn joukkoihin Facebookissa. Vaakakapina laajentuu vuoden 2017 aikana verkosta niin televisioon kuin radioonkin.

Syöminen

  • #ihanvaankesän raikkain drinkki on tässä!

    Vietä #ihanvaankesä raikkaan raparperidrinkin äärellä!

    Vaakakapinan virkistävässä kesäjuomassa pääraaka-aineena on raparperisiirappi, jonka tekemiseen on hyvä varata reilu vartti aikaa. Siirapin itse tekeminen kannattaa, sillä juomasta tulee taivaallisen makuista!

  • Vaakakapinan kesäjatkis, osa 3

    Vaakakapinan kesäjatkiksen kolmas osa!

    Vaakakapina julkaisee kahdeksanosaisen kesäjatkiksen, jonka kirjoittamiseen voi kuka tahansa osallistua Jenny ja Läskimyytinmurtajat -yhteisössä.

  • Patrik Borg: Näin vältät syömisen ylilyönnit – Nauti kesästä ja ruoasta ilman turhaa morkkista

    Loma ja stressittömyys helpottavat syömistä.

    Tuoreita kasviksia ja marjoja saatavilla joka puolella. Vapaapäiviä ilman stressiä. Kesä on hieno mahdollisuus nauttia ruoasta ja havainnoida, kuinka stressittömämpi elämä tai parempi nukkuminen helpottavat syömistä. Hyvä ja levännyt lomafiilis voi olla myös kannustin oman jaksamisen muutoksiin. Ravitsemusasiantuntija Patrik Borg kannustaa sallivaan lomailuun.

Uusimmat sisällöt - Vaakakapina

  • #ihanvaankesän raikkain drinkki on tässä!

    Vietä #ihanvaankesä raikkaan raparperidrinkin äärellä!

    Vaakakapinan virkistävässä kesäjuomassa pääraaka-aineena on raparperisiirappi, jonka tekemiseen on hyvä varata reilu vartti aikaa. Siirapin itse tekeminen kannattaa, sillä juomasta tulee taivaallisen makuista!

  • Vaakakapinan kesäjatkis, osa 3

    Vaakakapinan kesäjatkiksen kolmas osa!

    Vaakakapina julkaisee kahdeksanosaisen kesäjatkiksen, jonka kirjoittamiseen voi kuka tahansa osallistua Jenny ja Läskimyytinmurtajat -yhteisössä.

  • Patrik Borg: Näin vältät syömisen ylilyönnit – Nauti kesästä ja ruoasta ilman turhaa morkkista

    Loma ja stressittömyys helpottavat syömistä.

    Tuoreita kasviksia ja marjoja saatavilla joka puolella. Vapaapäiviä ilman stressiä. Kesä on hieno mahdollisuus nauttia ruoasta ja havainnoida, kuinka stressittömämpi elämä tai parempi nukkuminen helpottavat syömistä. Hyvä ja levännyt lomafiilis voi olla myös kannustin oman jaksamisen muutoksiin. Ravitsemusasiantuntija Patrik Borg kannustaa sallivaan lomailuun.

  • Varo ihan kivaa elämää

    Kompromisseja ei pidä tehdä oman hyvinvoinnin kustannuksella

    Vastuulliseen aikuisuuteen kuuluu kyky tehdä kompromisseja. On osattava neuvotella, jotta pystyy elämään toisten kanssa. Mutta pystyäkseen elämään itsensä kanssa, on muistettava, että kompromisseja ei pidä tehdä oman hyvinvoinnin kustannuksella. Jos elämässä alkaa olla paljon sellaista, joka tuntuu enemmän taakalta kuin voimavaralta, voisi olla hyvä miettiä, miten tilanteen voisi muuttaa.

  • Kuinka päästä lomafiilikseen? Psykologin kolme vinkkiä viimeiselle työviikolle

    Lomalle kannattaa laskeutua jo viimeisellä työviikolla.

    Lomalla ei enää pitäisi miettiä työasioita. Siksi lomalle kannattaakin laskeutua jo viimeisen työviikon aikana. Kun mielelle antaa tilaa kerrata ja sulkea työvuosi, on lomafiilikseen helpompi päästä loman ensimmäisistä päivistä lähtien. Lue psykologi, työnohjaaja Satu Lähteenkorvan vinkit, miten vältät ensimmäisten lomaviikkojen työajatukset.

  • Mies! Miten hallitset painoasi? Vastaa Vaakakapinan kyselyyn

    Mies! Mitä teet, kun haluat laihtua? Vastaa kyselyyn!

    Myös miehet kokevat painetta laihduttamiseen. Lääkäri saattaa varoitella riskeistä - tai sitten kaverit kuittailevat kummun koosta. Millaisia muutoksia sinä teet, kun päätät pudottaa painoa? Miltä sinusta tuntuu, kun painoasi kommentoidaan? Ylen Vaakakapina selvittää miesten kokemuksia kyselyllä.

  • Vaakakapinan kesäjatkis, osa 2

    Vaakakapinan kesäjatkiksen toinen osa!

    Vaakakapina julkaisee kahdeksanosaisen kesäjatkiksen, jonka kirjoittamiseen voi kuka tahansa osallistua Jenny ja Läskimyytinmurtajat -yhteisössä.

  • Kesän liikuntatauko ei ole katastrofi – Kunto säilyy vähemmälläkin

    Miten hyvän kunnon voi säilyttää kesälomalla?

    Kesän ei tarvitse olla älytöntä tykitystä lenkkipoluilla tai jatkuvaa punttijumppaa salilla. Metsäretket, soutelu järvellä ja mökkijumppa sopivat oikein hyvin lomailijan kesäliikunnaksi, eikä turhaa stressiä liikuntatauosta kannata ottaa. Kunto ei romahda hetkessä ja vähäiselläkin liikunnalla kunto pysyy tasollaan yllättävän vähällä.

  • Kuuntele itseäsi, mutta sano joskus myös vastaan

    Elämänhallinta on sallivuuden ja vaativuuden yhteistyötä.

    Elämänhallinnan tunne syntyy itselle sallivuuden ja itseltä vaativuuden yhteistyöstä, sanoo Maria Jyrkäs. Kun asiat ovat riittävästi omissa käsissä, syntyy itsenäinen ja pärjäävä olo. Silloin ei ole liian riippuvainen toisista ihmisistä, eikä myöskään ole oman mukavuudenhalunsa vanki.

  • Oletko läsnä kesän hetkissä? Tässä neljä mindfulness-vinkkiä mielen hyvinvointiin

    Vinkit, kuinka kesästä irti juuri sinulle itsellesi hyvää.

    ”Juhannuksena päivä alkaa jo lyhenemään ja mennään kohti syksyä.” Kuinka moni tunnistaa tunteen, että murehtii jo tulevaa kun paras kesä on käynnissä? Tai että omat tai läheisen kesähäät vilahtavat ohi hirveän stressin kourissa eikä jälkikäteen edes muista mitä tapahtui? Ota talteen vinkit, joilla saat kesän pienistä ja isommistakin hetkistä mahdollisimman paljon irti itsellesi hyvää.