Hyppää pääsisältöön

Anne Sofie von Otter indiepop-tähtenä

Mezzosopraano Anne Sophie von Otter on saavuttanut sellaisen iän, osaamisen ja aseman, että hän voi tehdä musiikissa mitä ikinä haluaa, ja enimmäkseen onnistuu. Uusimmalla levyllään von Otter on halunnut laulaa vahvojen, tunnettujen indiepop-artistien kappaleita jousikvartetin säestyksellä - ja enimmäkseen onnistunut.

von Otter / So many things
von Otter / So many things Uudet levyt

Ei ole helppoa versioida Kate Bushin, Elvis Costellon, Björkin, Stingin ja Rufus Wainwrightin kappaleita, koska ne rakentuvat alkuperäisen artistin karismasta ja äänestä enemmän kuin sävelistä ja sanoista. Mutta toisin kuin klassisilla laulajilla yleensä, von Otterilla on kanttia laulaa omalla tavallaan, ilman klassisen äänenmuodostuksen rajoitteita. Hänen matala, aikuinen popäänensä toimii luontevasti ja uusia sävyjä luoden esimerkiksi Stingin kappaleessa Practical Arrangement, ja Kate Bushin Pin von Otter laulaa vähemmän ärsyttävillä maneereilla kuin alkuperäinen artisti.

Välillä von Otter kuitenkin hukkaa oman pop-äänensä ja kokeilee film noir -huokailua tai musikaalityyliä, tai sahaa oksaansa vanhenevan mezzosopraanon sirkkelillä. Ohjelmiston sekaan on eksynyt myös muutama ihan tavallisen taidemusiikkisäveltäjän laulu, jotka niin ikään estävät von Otteria löytämästä sisäistä indiepop-artistiaan.

Brooklyn Rider -jousikvartetin taitava soitto ja etenkin akustinen äänitys kyllä riittäisivät ankkuroimaan tämän crossover-levyn turvallisesti klassiseen tai oikeastaan taiteellisesti virittyneeseen musiikkiin. Kvartettosovitukset sitä paitsi navigoivat pop-taustojen ja taidemusiikkikeinojen rajalla kauttaaltaan hyvällä maulla, välillä jopa oivaltavasti. Mukana on vain muutama kömpelö ratkaisu, kuten poptähti Björkin Hunter, jossa Björkin hovisovittaja Vince Mendozan jousitekstuurin lavea tulkinta-avaruus on supistettu käsittelemällä von Otterin laulu sähköisesti muistuttamaan Björkin alkuperäisversiota.

Kokonaisuutena levy ei ole rikkeetön tai hallittu, ja lisäarvo alkuperäisesityksiin verrattuna rajoittuu siihen, että niiden hienous osoitetaan myös taidemusiikkiyleisölle. Mutta ainakin levy on rohkeaa ja vilpitöntä oman äänen etsimistä von Otterilta, ja herättää myös halun kuulla häntä konsertissa näitä lauluja esittämässä.

"So many things", säv. Kate Bush, John Adams, Caroline Shaw, Colin Jacobsen, Björk, Nico Muhly, Anders Hillborg, Brad Mehldau, Elvis Costello, Sting ja Rufus Wainwright. - Anne Sofie von Otter, mezzosopraano, ja Brooklyn Rider -jousikvartetti. (Naïve, V5436)

Kuuntele Uudet levyt 20.1.2017, toimittajana Kare Eskola.

  • Eero Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Säveltäjä Eero Hämeenniemen (s. 1951) itsenäisen ajattelun tulokset ovat viime vuosikymmenten aikana löytäneet muotonsa niin soivassa ja kuin kirjallisessakin muodossa. Tällä kertaa puhuu muusikko Hämeenniemi, jonka pianoimprovisaatiot heijastelevat muun muassa jazz-, gospel-, barokki- ja karnaattista musiikkia.

  • Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Säveltäjä Erkki Melartinin (1875–1937) musiikkia ei äänitteillä tai konsertiohjelmistoissa liian usein vastaan tule. Tämä on tietysti harmillista, koska Melartinin herkkävireistä äänistöä kuulisi mielellään enemmänkin. Melartin hehkui etenkin orkesterisäveltäjänä, mutta muutakin kiinnostavaa hänen tuotannostaan löytyy.

  • Seitakuoro juhlii ensitaltoinneilla

    Seitakuoro juhlistaa neljällä uudella ensitaltoinnilla

    Rovaniemellä toimiva Seitakuoro on yksi pohjoisen tärkeistä kulttuuritoimijoista ja lappilaisen identiteetin ylläpitäjistä. Kadri Joametsin johtaman kokoonpanon uusin julkaisu huipentaa kymmenen vuotta sitten alkaneen Lappi-trilogian. Edeltävillä levyillä soi pääosin vuosien varrella kuoron konserteissa tutuksi tullut ohjelmisto.

  • Signe kurottelee lupaavasti mahdollisuuksien maailmassa

    Signe kurottelee lupaavasti mahdollisuuksien maailmassa

    Signe (laulajat Josefiina Vannesluoma, Riikka Keränen ja Selma Savolainen, sekä kontrabasisti Kaisa Mäensivu) jatkaa oman ilmaisunsa laajentamista ja kehittämistä. Ryhmän debyytillä liikuttiin tyylillisesti etenkin jazzin maailmassa. Uusimmalla, kolmen albumin kokonaisuuden ensimmäisellä osalla yhtye kurottelee uusien teosten myötä kohti aiemmin kartoittamattomia ilmaisualueita.