Hyppää pääsisältöön

Kremer saarnaa Vainbergia

Säveltäjä Moisei Vainbergin musiikki on viime vuosina nostanut suosiotaan, ja on aikakin. Puolanjuutalaisen emigrantin musiikki jätettiin Neuvostoliitossa vaille virallista huomiota, eikä Shostakovitshin aikalainen ja kollega saanut jalansijaa ulkomailtakaan. Hiljattain alkanut levy-yhtiö Chandosin kokonaislevytyshanke on saanut musiikkimaailman hoksaamaan, että Vainberg ylsi liki Prokofjevin ja Shostakovitshin tasolle. Hänen tärkein puolestapuhujansa on silti Gidon Kremer, jonka Vainberg-levytykset saavat nyt jatkoa tuplalevyllisellä kamarisinfonioita.

Kremerata Baltica / Vainberg
Kremerata Baltica / Vainberg Uudet levyt

Vainbergin musiikki kuulostaa tasapainoiselta Shostakovitshilta, joka on vastikään vastaanottanut neuvostokansojen tunnustusmitalin, eli se ei kuulosta Shostakovitshilta lainkaan. Vainberg sai neuvostohankaluuksista oman osansa, ja joutui muokkaamaan tyyliään suoraviivaisemmaksi ja uusklassisemmaksi, mutta ehkä se oli vain hyvä. Etenkin neljässä kamarisinfoniassaan Vainberg pystyy punomaan elämän synkät ja valoisat puolet samaan musiikkiin ilman purevaa ironiaa tai ahdistavaa angstia. Kypsällä iällä sävellettyjen teosten teräväreunainen kauneus kielii elämänkokemuksesta, ei katkeruudesta.

Gidon Kremerin kamariorkesteri Kremerata Baltica on juuri oikea ryhmä soittamaan Vainbergin kamarisinfonioita, parempi kuin Chandosille levyttänyt Helsingborgin orkesteri. Kremeratan jousisto soi kuulaasti ja teräväpiirtoisesti, mutta soinnissa on pidäteltyä iskuvoimaa, joka päästetään valloilleen heti kun säveltäjä antaa mahdollisuuden. Kremer on myös löytänyt tyylinmukaisia solisteja kamarisinfonioiden obligato-osiin, samoin kuin pianokvintettoon, joka on kaivettu mukaan tuplalevyn täytteeksi.

Paikoin Kremerata Baltican kuulaus ja särmikkyys korostavat Vainbergin ilmaisun ekonomisuutta jopa liikaa. Muheva sointi tekisi musiikista lempeämpää, mutta toisaalta Kremerata kaivaa Vainbergistä hyvin esiin sen, mikä on olennaista. Kaunis grafiikanlehti ei vesiväreillä parane.

Moisei Vainberg: Kamarisinfoniat. - Kremerata Baltica/Gidon Kremer. (ECM New Series, ECM 2538/39)

Kuuntele Uudet levyt 20.1.2017, toimittajana Kare Eskola.

  • Signe kurottelee lupaavasti mahdollisuuksien maailmassa

    Signe kurottelee lupaavasti mahdollisuuksien maailmassa

    Signe (laulajat Josefiina Vannesluoma, Riikka Keränen ja Selma Savolainen, sekä kontrabasisti Kaisa Mäensivu) jatkaa oman ilmaisunsa laajentamista ja kehittämistä. Ryhmän debyytillä liikuttiin tyylillisesti etenkin jazzin maailmassa. Uusimmalla, kolmen albumin kokonaisuuden ensimmäisellä osalla yhtye kurottelee uusien teosten myötä kohti aiemmin kartoittamattomia ilmaisualueita.

  • Janne Oksanen jatkaa perinnettä kunnioittaen

    Janne Oksanen jatkaa perinnettä kunnioittaen

    Pianisti Janne Oksanen jatkaa suomalaisen pianomusiikin taltioimista. Pari vuotta ilmestyneellä julkaisulla Oksanen tarttui kansallisesta sävel-aarteistostamme Toivo Kuulan suosittuihin pianokappaleisiin.

  • Jyväskylä Sinfonia jatkaa esimerkillisesti aikamme musiikin taltioimista

    Jyväskylä Sinfonia jatkaa aikamme musiikin taltioimista

    Kapellimestari Ville Matvejeff on johdatellut Jyväskylä Sinfoniaa hyvinkin eri tyyppisistä taltioimisprojekteista toiseen. Yhdistävä tekijänä on ollut etenkin aikamme musiikkiin keskittyminen. Sama kunnioitettava linjanveto jatkuu edelleen, kun orkesterin uusimmalla julkaisulla kuullaan ranskalaisen Éric Tanguyn (s.

  • Fagerlundin kamarimusiikki soi luottomuusikoiden käsissä iskevästi

    Fagerlundin kamarimusiikki soi luottomuusikoiden käsissä isk

    Säveltäjä Sebastian Fagerlundin (s. 1972) tuotannon ikuistaminen jatkuu. Tällä kertaa suurille kokoonpanoille laadittujen teosten sijaan huomio keskittyy kamarimusiikkiin. Nyt kuultavat kuusi teosta ovat valmistuneet vuosien 2007-2013 välisenä aikana.