Hyppää pääsisältöön

Yleisradion Vuoden levy 2016 on Alban & Kreeta-Maria Kentalan ”Side by Side”

Levy-yhtiö Alban toimitusjohtaja Erkki Nisonen ja viulisti Kreeta-Maria Kentala pokkaavat Ylen Vuoden levy 2016 -palkinnon Musiikkitalossa.
Levy-yhtiö Alban toimitusjohtaja Erkki Nisonen ja viulisti Kreeta-Maria Kentala pokkaavat Ylen Vuoden levy 2016 -palkinnon Musiikkitalossa. Kuva: Yle/Laila Kangas kreeta-maria kentala

Yleisradion Vuoden levy 2016 on Alba-levy-yhtiön ”Side by Side”, jolla kuullaan Bachin partitoja yhdessä kaustislaisten kansansävelmien, Arto Järvelän, Wiljami Niittykosken sekä Konsta Jylhän kappaleiden kanssa. Kreeta-Maria Kentala soittaa levyllä barokkiviulua. Sama levy valikoitui myös yleisön suosikiksi.

Äänitteiden laadun perusteella taidemusiikki voi Suomessa hyvin, havaitsi Vuoden levy -palkinnon esiraati. Samalla on selvää, ettei levytuotanto ole entisessä määrin taloudellista toimintaa, vaan muuttumassa yhä enemmän brändityökaluksi, jolla taiteilija valtaa osuutensa informaatiomarkkinoista.

Massasta erottuminen ei tietenkään ole musiikin itsetarkoitus - se on vain eräs hyvän musiikin määritelmä. Levypinoja peratessa esiraadille hahmottui kolme keinoa, joilla levy erottuu massasta, tarjoaa uuden elämyksen ja nousee kellumaan informaatiotulvan päälle.

Ensinnäkin voi soittaa perusohjelmistoa niin poikkeuksellisen hyvin, että sen arvo ymmärretään tuoreesti. Näin teki ehdokkaista Paavali Jumppanen. Toinen keino on soittaa ennenkuulematonta musiikkia niin hyvin, että kuulija tempautuu mukaan huolimatta uuteen liittyvistä ennakkoluuloista. Näin tekivät ehdokkaista Helsingin kamarikuoro ja Bram van Sambeek.

Kolmas, nykyajassa ehkä merkittävin keino on löytää uusi konsepti: yhdistää tai keksiä asioita, joita muut eivät ole yhdistäneet tai keksineet, niin että kuulijat riemastuvat uuden kokemuksen äärellä. Näin teki ehdokkaista Veli Kujala - ja näin tekee myös Vuoden levy -voittaja Kreeta-Maria Kentala.

Levyllä Side by Side J.S. Bachin sooloviulupartitat yhdistyvät kaustilaiseen kansanmusiikkiin. Kentalalla on juuret syvällä näissä molemmissa musiikeissa, mutta olennaista on, että yhdistelmästä avautuu uusi elämysmaailma. Kentalan näpeissä monumentaalinen, koristeellinen Bach alkaakin tanssahdella kansantanssien suoriin mutta eläviin rytmeihin; ja kansanmusiikin ”halaki, poikki ja pinhon” -meiningin sijaan keskipohjalaiset sävelmät heräävät aistikkaisiin yksityiskohtiin.

Kun kaksi musiikkia kohtaa tasaveroisesti ja itsenäisesti, kumpikaan ei menetä mitään itsestään. Päinvastoin - syntyy oivalluksia, iloista yhdessäoloa ja tuore ymmärrys kummankin arvosta. Tämän takia Kreeta-Maria Kentalan Side by Side on Yleisradion Vuoden levy 2016 - ja myös silkan raikkautensa ja elämänilonsa takia!

Katso Kantapöytä 25.1.2017:

”Side by Side”. - J.S. Bach: Partitoja d-molli ja E-duuri, BWV 1004 ja 1006. Kaustislaisia kansansävelmiä ja Arto Järvelän, Wiljami Niittykosken sekä Konsta Jylhän sävellyksiä. - Kreeta-Maria Kentala, barokkiviulu. (Alba, ABCD 388)

Kommentit
  • Nyt on Emilie Mayerin vuoro!

    Nyt on Emilie Mayerin vuoro!

    Säveltäjä Emilie Mayer (1812-̶1883) oli Fanny Mendelssohnin ja Clara Schumannin aikalainen, mutta on vielä saanut astella heidän varjoissaan musiikinhistorian sameiden kerrostumien vähitellen kirkastuessa.

  • Marianna Henrikssonin luonteikasta varhaisbarokkia

    Marianna Henrikssonin luonteikasta varhaisbarokkia

    Cembalisti Marianna Henriksson toimii laaja-alaisesti muusikkona vanhan musiikin alueella, mutta myös monitaiteellisten projektien parissa siltoja vanhan ja uuden musiikin välillä rakentaen.

  • Magnus Lindbergin hehkuvia orkesterisoivuuksia

    Magnus Lindbergin hehkuvia orkesterisoivuuksia

    Magnus Lindbergin (s. 1958) tuotanto on vuosituhannen vaihteesta lähtien ollut jatkuvassa pienessä muutosliikkeessä. Vähitellen tuo liike tuntuu saavuttaneen pysyvyyden asteen. Edelleen omaääniseen sävelistöön sekoittuu nyt vahvoja romanttis-impressionistisia vaikutteita, jonka johdosta ilmaisussa on lisää hengittävyyttä, hehkua ja näyttävyyttä.

  • Alissa Firsovan ilmaisu hakee vielä suuntaansa

    Alissa Firsovan ilmaisu hakee vielä suuntaansa

    1990-luvun alussa perheensä mukana Venäjältä Englantiin emigroitunut Alissa Firsova (s.1986) on jo ehtinyt moneen. Pianistina, kapellimestarina sekä säveltäjänä toimivan moniosaajan kamarimusiikkiteoksia on nyt koottu yhteen tekijän ensimmäiselle profiili-äänitteelle. Äänite sisältää kahdeksan kestoltaan verraten suppeaa kamarimusiikkiteosta.