Hyppää pääsisältöön

Yleisradion Vuoden levy 2016 on Alban & Kreeta-Maria Kentalan ”Side by Side”

Levy-yhtiö Alban toimitusjohtaja Erkki Nisonen ja viulisti Kreeta-Maria Kentala pokkaavat Ylen Vuoden levy 2016 -palkinnon Musiikkitalossa.
Levy-yhtiö Alban toimitusjohtaja Erkki Nisonen ja viulisti Kreeta-Maria Kentala pokkaavat Ylen Vuoden levy 2016 -palkinnon Musiikkitalossa. Kuva: Yle/Laila Kangas kreeta-maria kentala

Yleisradion Vuoden levy 2016 on Alba-levy-yhtiön ”Side by Side”, jolla kuullaan Bachin partitoja yhdessä kaustislaisten kansansävelmien, Arto Järvelän, Wiljami Niittykosken sekä Konsta Jylhän kappaleiden kanssa. Kreeta-Maria Kentala soittaa levyllä barokkiviulua. Sama levy valikoitui myös yleisön suosikiksi.

Äänitteiden laadun perusteella taidemusiikki voi Suomessa hyvin, havaitsi Vuoden levy -palkinnon esiraati. Samalla on selvää, ettei levytuotanto ole entisessä määrin taloudellista toimintaa, vaan muuttumassa yhä enemmän brändityökaluksi, jolla taiteilija valtaa osuutensa informaatiomarkkinoista.

Massasta erottuminen ei tietenkään ole musiikin itsetarkoitus - se on vain eräs hyvän musiikin määritelmä. Levypinoja peratessa esiraadille hahmottui kolme keinoa, joilla levy erottuu massasta, tarjoaa uuden elämyksen ja nousee kellumaan informaatiotulvan päälle.

Ensinnäkin voi soittaa perusohjelmistoa niin poikkeuksellisen hyvin, että sen arvo ymmärretään tuoreesti. Näin teki ehdokkaista Paavali Jumppanen. Toinen keino on soittaa ennenkuulematonta musiikkia niin hyvin, että kuulija tempautuu mukaan huolimatta uuteen liittyvistä ennakkoluuloista. Näin tekivät ehdokkaista Helsingin kamarikuoro ja Bram van Sambeek.

Kolmas, nykyajassa ehkä merkittävin keino on löytää uusi konsepti: yhdistää tai keksiä asioita, joita muut eivät ole yhdistäneet tai keksineet, niin että kuulijat riemastuvat uuden kokemuksen äärellä. Näin teki ehdokkaista Veli Kujala - ja näin tekee myös Vuoden levy -voittaja Kreeta-Maria Kentala.

Levyllä Side by Side J.S. Bachin sooloviulupartitat yhdistyvät kaustilaiseen kansanmusiikkiin. Kentalalla on juuret syvällä näissä molemmissa musiikeissa, mutta olennaista on, että yhdistelmästä avautuu uusi elämysmaailma. Kentalan näpeissä monumentaalinen, koristeellinen Bach alkaakin tanssahdella kansantanssien suoriin mutta eläviin rytmeihin; ja kansanmusiikin ”halaki, poikki ja pinhon” -meiningin sijaan keskipohjalaiset sävelmät heräävät aistikkaisiin yksityiskohtiin.

Kun kaksi musiikkia kohtaa tasaveroisesti ja itsenäisesti, kumpikaan ei menetä mitään itsestään. Päinvastoin - syntyy oivalluksia, iloista yhdessäoloa ja tuore ymmärrys kummankin arvosta. Tämän takia Kreeta-Maria Kentalan Side by Side on Yleisradion Vuoden levy 2016 - ja myös silkan raikkautensa ja elämänilonsa takia!

Katso Kantapöytä 25.1.2017:

”Side by Side”. - J.S. Bach: Partitoja d-molli ja E-duuri, BWV 1004 ja 1006. Kaustislaisia kansansävelmiä ja Arto Järvelän, Wiljami Niittykosken sekä Konsta Jylhän sävellyksiä. - Kreeta-Maria Kentala, barokkiviulu. (Alba, ABCD 388)

  • Nancy Dalbergin jousikvartetot hönkivät virkistävästi

    Nancy Dalbergin jousikvartetot hönkivät virkistävästi

    Nordic String Quartet (Heiðrun Petersen ja Mads Haugsted Hansen, viulu, Daniel Eklund, alttoviulu, Lea Emilie Brøndal, sello) lyö pöytään kuluvan vuoden toisen julkaisunsa. Alkuvuodesta se vakuutti Pelle Gudmundsen-Holmgreenin kvartettosarjassa moni-ilmeisellä ja vivahteikkaalla soitollaan.

  • Tunnelmointia ja ikiaikaisuuksien viivähdyksiä

    Tunnelmointia ja ikiaikaisuuksien viivähdyksiä

    Viulisti Pauline Kim Harris sekä taiteiden rajapinnoilla äänistöä luova Spencer Topel yhdistävät yhteisprojektissaan renessanssi- ja barokinajan sävelistöä elektronisiin äänimaisemiin. Yhteissoivuus matkaa ambientin ääniuniversumissa verkkaisesti ja vakaasti kohti tavoittamatonta. Äänite rakentuu kahden teoksen ympärille.

  • Neave Trio jatkaa vahvaa julkaisusarjaansa

    Neave Trio jatkaa vahvaa julkaisusarjaansa

    Vuosikymmenen alussa perustettu yhdysvaltalainen Neave Trio (Anna Williams, viulu, Mikhail Veselov, sello ja Eri Nakamura, piano) esittelee uudella julkaisullaan konserttimaisen kokonaisuuden.

  • Luontevia elektroakustisia liitoksia

    Luontevia elektroakustisia liitoksia

    Maija Hynninen (s. 1977) siirtyy teoksissaan synteettisen ja akustisen äänen välillä samalla niiden rajapintoja, yhteyksiä ja yhdistelmiä tunnustellen. Nyt julkaistut neljä teosta muodostavat läpileikkauksen Hynnisen 2010-luvun elektroakustisesta tuotannosta. Kaikissa teoksissa akustiset elementit limittyvät Hynnisen itsensä toteuttamaan elektroniseen äänistöön.