Hyppää pääsisältöön

Lapin kamariorkesteri veistää Sörensenin hiljaisuutta

Lapin kamariorkesteri on viime vuosina alkanut muiden puuhien ohessa levyttää tanskalaista nykymusiikkia tanskalaiselle Dacapo-levymerkille. Tämä kertoo siitä, että orkesterin osaamiseen luotetaan myös kansainvälisesti ja myös silloin kun nuottitelineellä on jotain joka vaatii kovaa työtä ja hyvää asennetta. Kuulijan näkökulmasta olennaista ei kuitenkaan ole tällainen napapiirin sankaritarina, vaan se että kuuluville tulee todella hienoa musiikkia - tällä kertaa Bent Sörenseniä.

Bent Sörensen / Mignon
Bent Sörensen / Mignon Uudet levyt

Sörensen säveltää hiljaista, kaunista ja uusromanttista musiikkia, jonka tyylissä häilyy sama menetetyn tonaalisuuden nostalgia kuin vaikkapa Valentin Silvestrovilla. Sörensenin teoksissa on kuitenkin enemmän detaljeja, kerroksia ja särmiä, sanalla sanoen enemmän musiikillista mielenkiintoa.

Levyn ohjelmisto antaa kattavan kuvan Sörensenin yhtyemusiikista tällä vuosituhannella. Mukana on laaja pianokonserttomainen Mignon - Papillon, lyhyempi teos pianolle ja yhtyeelle ja kaksi vartin mittaista, vaativaa yhtyeteosta. Hiljaisuudesta, korkeista äänistä ja herkän monimutkaisista eleistä kokoonpannut ääniveistokset ovat pikkuriikkiselle orkesterille äärimmäisen vaativaa soitettavaa, mutta Lapin kamariorkesteri on harjoitellut nuoteista musiikin esille. Kimmeltävät, hauraat tekstuurit sujuvat levollisen sointuisasti, mikä lienee mahdollista vain sallivan ja rohkean yhteishengen avulla ja Korundi-salin akustisella tuella. Uusi konserttimestari Reetta Kataja on ehkä tuonut soittoon vielä lisää tarkkuutta ja kirpeyttä.

Kapellimestari John Storgårds on kuitenkin kaapannut levyn kaksi sooloviuluteosta itselleen. Vaikka aina en luota Storgårdsin käsityötaitoon viulistina, Sörensenin sävelkieltä hän muotoilee plastisesti ja hallitusti. Saman voi sanoa pianosolisti Katrine Gislingestä, joka ryöpsäyttelee Sörensenin tyypilliset eleet sopivalla pidättyväisyydellä.

Äkkinäinen voi luulla, ettei tanskalaisen nykymusiikin pitäisi kuulua Lapin ainoan orkesterin ydintehtäviin. Mutta John Storgårdsin työ Rovaniemellä ei ole ollut äkkinäistä vaan pitkäjänteistä. Sekä orkesteri että yleisö ovat kasvaneet moniin musiikkeihin, myös tällaiseen.

Bent Sörensen: Mignon - Papillons; Serenissima; Sinful Songs; The Lady of Shalott; Ständchen; The Weeping White Room. - Lapin kamariorkesteri sekä Katrine Gislinge, piano, ja John Storgårds, viulu ja kapellimestari. (Dacapo, 8.226134)

Kuuntele Uudet levyt 3.2.2017, toimittajana Kare Eskola.

  • Signe kurottelee lupaavasti mahdollisuuksien maailmassa

    Signe kurottelee lupaavasti mahdollisuuksien maailmassa

    Signe (laulajat Josefiina Vannesluoma, Riikka Keränen ja Selma Savolainen, sekä kontrabasisti Kaisa Mäensivu) jatkaa oman ilmaisunsa laajentamista ja kehittämistä. Ryhmän debyytillä liikuttiin tyylillisesti etenkin jazzin maailmassa. Uusimmalla, kolmen albumin kokonaisuuden ensimmäisellä osalla yhtye kurottelee uusien teosten myötä kohti aiemmin kartoittamattomia ilmaisualueita.

  • Janne Oksanen jatkaa perinnettä kunnioittaen

    Janne Oksanen jatkaa perinnettä kunnioittaen

    Pianisti Janne Oksanen jatkaa suomalaisen pianomusiikin taltioimista. Pari vuotta ilmestyneellä julkaisulla Oksanen tarttui kansallisesta sävel-aarteistostamme Toivo Kuulan suosittuihin pianokappaleisiin.

  • Jyväskylä Sinfonia jatkaa esimerkillisesti aikamme musiikin taltioimista

    Jyväskylä Sinfonia jatkaa aikamme musiikin taltioimista

    Kapellimestari Ville Matvejeff on johdatellut Jyväskylä Sinfoniaa hyvinkin eri tyyppisistä taltioimisprojekteista toiseen. Yhdistävä tekijänä on ollut etenkin aikamme musiikkiin keskittyminen. Sama kunnioitettava linjanveto jatkuu edelleen, kun orkesterin uusimmalla julkaisulla kuullaan ranskalaisen Éric Tanguyn (s.

  • Fagerlundin kamarimusiikki soi luottomuusikoiden käsissä iskevästi

    Fagerlundin kamarimusiikki soi luottomuusikoiden käsissä isk

    Säveltäjä Sebastian Fagerlundin (s. 1972) tuotannon ikuistaminen jatkuu. Tällä kertaa suurille kokoonpanoille laadittujen teosten sijaan huomio keskittyy kamarimusiikkiin. Nyt kuultavat kuusi teosta ovat valmistuneet vuosien 2007-2013 välisenä aikana.