Hyppää pääsisältöön

Lapin kamariorkesteri veistää Sörensenin hiljaisuutta

Lapin kamariorkesteri on viime vuosina alkanut muiden puuhien ohessa levyttää tanskalaista nykymusiikkia tanskalaiselle Dacapo-levymerkille. Tämä kertoo siitä, että orkesterin osaamiseen luotetaan myös kansainvälisesti ja myös silloin kun nuottitelineellä on jotain joka vaatii kovaa työtä ja hyvää asennetta. Kuulijan näkökulmasta olennaista ei kuitenkaan ole tällainen napapiirin sankaritarina, vaan se että kuuluville tulee todella hienoa musiikkia - tällä kertaa Bent Sörenseniä.

Bent Sörensen / Mignon
Bent Sörensen / Mignon Uudet levyt

Sörensen säveltää hiljaista, kaunista ja uusromanttista musiikkia, jonka tyylissä häilyy sama menetetyn tonaalisuuden nostalgia kuin vaikkapa Valentin Silvestrovilla. Sörensenin teoksissa on kuitenkin enemmän detaljeja, kerroksia ja särmiä, sanalla sanoen enemmän musiikillista mielenkiintoa.

Levyn ohjelmisto antaa kattavan kuvan Sörensenin yhtyemusiikista tällä vuosituhannella. Mukana on laaja pianokonserttomainen Mignon - Papillon, lyhyempi teos pianolle ja yhtyeelle ja kaksi vartin mittaista, vaativaa yhtyeteosta. Hiljaisuudesta, korkeista äänistä ja herkän monimutkaisista eleistä kokoonpannut ääniveistokset ovat pikkuriikkiselle orkesterille äärimmäisen vaativaa soitettavaa, mutta Lapin kamariorkesteri on harjoitellut nuoteista musiikin esille. Kimmeltävät, hauraat tekstuurit sujuvat levollisen sointuisasti, mikä lienee mahdollista vain sallivan ja rohkean yhteishengen avulla ja Korundi-salin akustisella tuella. Uusi konserttimestari Reetta Kataja on ehkä tuonut soittoon vielä lisää tarkkuutta ja kirpeyttä.

Kapellimestari John Storgårds on kuitenkin kaapannut levyn kaksi sooloviuluteosta itselleen. Vaikka aina en luota Storgårdsin käsityötaitoon viulistina, Sörensenin sävelkieltä hän muotoilee plastisesti ja hallitusti. Saman voi sanoa pianosolisti Katrine Gislingestä, joka ryöpsäyttelee Sörensenin tyypilliset eleet sopivalla pidättyväisyydellä.

Äkkinäinen voi luulla, ettei tanskalaisen nykymusiikin pitäisi kuulua Lapin ainoan orkesterin ydintehtäviin. Mutta John Storgårdsin työ Rovaniemellä ei ole ollut äkkinäistä vaan pitkäjänteistä. Sekä orkesteri että yleisö ovat kasvaneet moniin musiikkeihin, myös tällaiseen.

Bent Sörensen: Mignon - Papillons; Serenissima; Sinful Songs; The Lady of Shalott; Ständchen; The Weeping White Room. - Lapin kamariorkesteri sekä Katrine Gislinge, piano, ja John Storgårds, viulu ja kapellimestari. (Dacapo, 8.226134)

Kuuntele Uudet levyt 3.2.2017, toimittajana Kare Eskola.

  • KPKO:n iskevä juhlajulkaisu osoittaa orkesterin vahvuudet

    KPKO:n iskevä juhlajulkaisu osoittaa orkesterin vahvuudet

    Äänitysprojektien toteuttaminen pandemiaolosuhteissa ei useimmiten ole ihan suoraviivainen prosessi. Tämän sai omakohtaisesti todeta myös 50-vuotisjuhlavuottaan viettävä Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri. Lykkäyksistä huolimatta saatiin ensimmäinen julkaisu uuden taiteellisen johtajan viulisti Malin Bromanin kanssa tehtyä.

  • Eero Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Säveltäjä Eero Hämeenniemen (s. 1951) itsenäisen ajattelun tulokset ovat viime vuosikymmenten aikana löytäneet muotonsa niin soivassa ja kuin kirjallisessakin muodossa. Tällä kertaa puhuu muusikko Hämeenniemi, jonka pianoimprovisaatiot heijastelevat muun muassa jazz-, gospel-, barokki- ja karnaattista musiikkia.

  • Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Säveltäjä Erkki Melartinin (1875–1937) musiikkia ei äänitteillä tai konsertiohjelmistoissa liian usein vastaan tule. Tämä on tietysti harmillista, koska Melartinin herkkävireistä äänistöä kuulisi mielellään enemmänkin. Melartin hehkui etenkin orkesterisäveltäjänä, mutta muutakin kiinnostavaa hänen tuotannostaan löytyy.

  • Seitakuoro juhlii ensitaltoinneilla

    Seitakuoro juhlistaa neljällä uudella ensitaltoinnilla

    Rovaniemellä toimiva Seitakuoro on yksi pohjoisen tärkeistä kulttuuritoimijoista ja lappilaisen identiteetin ylläpitäjistä. Kadri Joametsin johtaman kokoonpanon uusin julkaisu huipentaa kymmenen vuotta sitten alkaneen Lappi-trilogian. Edeltävillä levyillä soi pääosin vuosien varrella kuoron konserteissa tutuksi tullut ohjelmisto.