Hyppää pääsisältöön

Minnesotan live-Kullervo on kiihkeä ja ajankohtainen

Osmo Vänskän ja Minnesotan orkesterin uusi tuplalevy sisältää Sibeliuksen Kullervon, mutta voi sentään: Levyn julkaisu myöhästyi Sibelius-juhlavuodesta ja levy tehtiin ennen Suomi 100 -juhlavuotta. Oikeasti levy juhlistaakin suomalaisen Pohjois-Amerikan siirtolaisuuden 150-vuotismuistoa, mitä juhlittiin viime vuonna. Siihen liittyy levyn toinen teos, Olli Kortekankaalta tilattu juhlakantaatti Migrations. Olipa juhlavuosi mikä hyvänsä, siirtolaisuusteeman takia levy on nyt ajankohtaisempi kuin kukaan olisi toivonut, ja sisältää niin komeaa suomalaista musiikkia, että sitä sai viedä jopa Yhdysvaltoihin ainakin viime vuonna.

Sibelius & Kortekangas / Vänskä
Sibelius & Kortekangas / Vänskä Uudet levyt

Minnesota on tunnettua suomalaisaluetta, ja siksi Osmo Vänskä masinoi orkesterilleen siirtolaisuusteemakonsertin. Sibeliuksen ja Kortekankaan teosten lisäksi tarvittiin suomalaissolistit, joten kutsu kävi Ylioppilaskunnan laulajille, Lilli Paasikivelle ja Tommi Hakalalle, jotka ovat Kullervo-spesialisteja. Tuplalevy syntyi kolmen loppuunmyydyn konsertin äänityksistä.

Vänskä on vetänyt Sibeliuksen Kullervoa monet kerrat, myös levylle, mutta nyt talteen on saatu konserttitilanteen kiihkeyttä. Kullervon sotaanlähtö tuntuu sopivan vaaralliselta, kun orkesteri ei pysy mikrosekunnilleen kurissa. Miellyttävää kitkaa syntyy myös mieskuoron lausuntarytmin ja orkesterin väliin. Mutta Paasikiven ja Hakalan ilmaisua konserttitilanne ei juuri edistä. He joutuvat välillä huutamaan orkesterin yli, ja tekevät draamaa intonaation kustannuksella. Itse kaipaan Kullervon solisteilta nuorempaa ja tarkempaa auktoriteetinrakennusta. Olli Kortekankaan Migrations-teoksen soolot Paasikivi laulaa kontrolloidummin ja tasaisemmin.

Kortekangas on tehnyt tarkkaa työtä työstäessään Migrations-teosta Kullervolle pariksi. Teoksen moniulotteinen kuulaus tasapainottaa Kullervon julistavuutta erinomaisesti, ja selväksi tulee että molemmissa teoksissa on pohjimmiltaan kyse vierauden kokemuksesta. Migrationsin ainoa epätasapaino löytyy värikylläisten orkesteriosuuksien ja kantikkaamman kuoroilmaisun väliltä.

Vaikutelma saattaa johtua myös siitä, kuinka kömpelösti YL ääntää englantia, tai sitten äänityksestä, joka jättää kuoron karuksi taustamassaksi. Konserttiäänityksen haasteista johtunee myös levyn yleinen kaikuisuus ja korkeiden jousten räikeä honotus, joka ei ole tyypillistä Minnesotan orkesterille.

Jean Sibelius: Kullervo. Olli Kortekangas: Migrations. - Minnesotan orkesteri ja YL/Osmo Vänskä, sekä Lilli Paasikivi, mezzosopraano, ja Tommi Hakala, baritoni. (BIS-9048)

Kuuntele Uudet levyt 3.2.2017, toimittajana Kare Eskola.

  • Signe kurottelee lupaavasti mahdollisuuksien maailmassa

    Signe kurottelee lupaavasti mahdollisuuksien maailmassa

    Signe (laulajat Josefiina Vannesluoma, Riikka Keränen ja Selma Savolainen, sekä kontrabasisti Kaisa Mäensivu) jatkaa oman ilmaisunsa laajentamista ja kehittämistä. Ryhmän debyytillä liikuttiin tyylillisesti etenkin jazzin maailmassa. Uusimmalla, kolmen albumin kokonaisuuden ensimmäisellä osalla yhtye kurottelee uusien teosten myötä kohti aiemmin kartoittamattomia ilmaisualueita.

  • Janne Oksanen jatkaa perinnettä kunnioittaen

    Janne Oksanen jatkaa perinnettä kunnioittaen

    Pianisti Janne Oksanen jatkaa suomalaisen pianomusiikin taltioimista. Pari vuotta ilmestyneellä julkaisulla Oksanen tarttui kansallisesta sävel-aarteistostamme Toivo Kuulan suosittuihin pianokappaleisiin.

  • Jyväskylä Sinfonia jatkaa esimerkillisesti aikamme musiikin taltioimista

    Jyväskylä Sinfonia jatkaa aikamme musiikin taltioimista

    Kapellimestari Ville Matvejeff on johdatellut Jyväskylä Sinfoniaa hyvinkin eri tyyppisistä taltioimisprojekteista toiseen. Yhdistävä tekijänä on ollut etenkin aikamme musiikkiin keskittyminen. Sama kunnioitettava linjanveto jatkuu edelleen, kun orkesterin uusimmalla julkaisulla kuullaan ranskalaisen Éric Tanguyn (s.

  • Fagerlundin kamarimusiikki soi luottomuusikoiden käsissä iskevästi

    Fagerlundin kamarimusiikki soi luottomuusikoiden käsissä isk

    Säveltäjä Sebastian Fagerlundin (s. 1972) tuotannon ikuistaminen jatkuu. Tällä kertaa suurille kokoonpanoille laadittujen teosten sijaan huomio keskittyy kamarimusiikkiin. Nyt kuultavat kuusi teosta ovat valmistuneet vuosien 2007-2013 välisenä aikana.