Opettaja vaikuttaa paljon siihen, millainen oppimistilanne ratsastustunti on. Mistä tietää, että oma opettaja on ammattitaitoinen? Ratsastuksenopettaja Anu Korppoo sanoo, että ammattiopettajalla on koulutuksen lisäksi hyvät hevosmies- ja ratsastustaidot.
Suomessa ratsastuksenopettajia koulutetaan kansainvälisen IEQ-tasoluokituksen mukaan.
Tasoluokituksen tarkoitus on varmistaa ratsastajalle, että opettaja osaa opettaa vastuullisesti ja turvallisesti.
Tasoluokituksen ensimmäinen taso on ratsastuksen ohjaaja, jonka tehtäviin kuuluu esimerkiksi opettajan avustaminen. Taso II vastaa ratsastuksenopettajan ammattitutkintoa. Ratsastuksenopettaja saa koulutuksessaan myös valmiudet toimia valmentajana. Taso III, eli korkein taso tarkoittaa erikoisammattitutkinnon suorittamista. Jos kuulee puhuttavan Master-opettajasta, tietää että hänellä on taskussaan korkein tutkintotaso.
Mistä tunnistaa hyvän opettajan?
Hyvän opettajan täytyy olla myös itse taitava ratsastaja. Ammattitaitoon kuuluu myös, että opettaja osaa käsitellä hevosia esimerkillisesti ja turvallisesti.
Omat taidot eivät kuitenkaan yksistään riitä. Opettajalla täytyy olla myös toimivat pedagokiset taidot, eli kyky opettaa ratsastajia johdonmukaisesti.
Millainen opettaja sopii juuri sinulle?
Opettaja löytyy kokeilemalla, mutta kaikkiin opettajiin tulee suhtautua yhtä avoimesti. Yhden tai kahden tunnin perusteella ei voi sanoa onko jokin opettaja hyvä vai huono. Hyvän opettajan mittari ei ole se kuinka paljon opettaja kehuu ratsastajaa. Ennemmin kannattaa miettiä, millaisen opettajan tunneilla saa selityksistä kiinni ja kokee ymmärtävänsä.
Opettajilla on eri tyylejä opettaa. Tutkintovaatimukset takaavat käytännön taidot, mutta opettajan persoonan kuuluu näkyä opetuksessa. Tämä johtuu siitä, että kaikki oppilaat eivät opi samalla tavalla. Jos opetustyylejä olisi vain yksi, se palvelisi vain osaa oppilaista. Siksi on hyvä, että opettajissa on persoonaeroja, niin kuin meissä ratsastajissakin.
Jos kokee todella, ettei opetustyyli sovi itselle, siitä kannattaa puhua opettajalle. Usein pulmat avautuvat, jos keskustelee niistä avoimesti. Yhteistyön sujuvuuden eteen täytyy myös itse olla valmis tekemään töitä. Opettajan vaihtaminen on aina viimeinen vaihtoehto.