Hyppää pääsisältöön

Capucon soittaa modernismista kaunista

Levyn esipuheessa Capucon korostaa, että uuden musiikin työstäminen on etuoikeus. Ei tarvitse miettiä, mitä ammoin kuollut säveltäjä mahtoi tarkoittaa, vaan voi kysyä elävältä säveltäjältä suoraan, ja lisäksi saa tietää, paljonko tulkinnassa on vapautta. Oma lukunsa on se, että uudesta teoksesta alkaa esitysten ja levytysten myötä syntyä laveampi tulkintatraditio, joka erkaantuu säveltäjän läsnäolosta. Tämäkään auktorisoitu levy ei siis lukitse näiden kolmen konserton tulkintaa.

Renaud Capucon / Rihm ym.
Renaud Capucon / Rihm ym. Uudet levyt

Mikä hämmästyttävintä, levy on koostettu konserttitaltioinneista. Kenties studiosessioihin ei ole ollut varaa, mutta eipä ole ollut tarvettakaan, niin hallittua on Capuconin soitto. Turha rouhiminen loistaa poissaolollaan, ja Capucon soittaa yhtä kauniisti sekä jäntevät iskut että laveat linjat. Konsertot tuntuvat ihastuttavan tunteikkailta, helposti lähestyttäviltä ja välillä jopa hauskoilta. Rihmin Gedicht des Mahlers on levyn teoksista myöhäisromanttisin, Dusapinin Elévation pursuaa salaperäistä energiaa, ja Mantovanin Jeux d'eau virtaa, pisaroi ja kimmeltää veden lailla. Kaikki kolme tuntuvat kuuluvan oman aikamme viulukonserttojen laatukärkeen, eikä liene tarpeen eritellä, miltä osin se on säveltäjän, miltä osin esittäjän ansio.

Orkestereilta levyn teokset vaativat täsmällisyyttä ja etenkin värisävyjen hallintaa, ja siinä suhteessa Wienin sinfonikot, Pariisin kansallisoopperan orkesteri ja Ranskan radion filharmoninen orkesteri osoittautuvat korkealuokkaisiksi.

Wolfgang Rihm: Gedicht des Malers. Pascal Dusapin: Elévation. Bruno Mantovani: Jeux d'eau. - Renaud Capucon, viulu, sekä Wienin sinfonikot, Pariisin kansallisoopperan orkesteri ja Ranskan radion FO/Philippe Jordan ja Myung-Whun Chung. (Erato, 0825646026876)

Kuuntele Uudet levyt 17.2.2017, toimittajana Kare Eskola.

  • KPKO:n iskevä juhlajulkaisu osoittaa orkesterin vahvuudet

    KPKO:n iskevä juhlajulkaisu osoittaa orkesterin vahvuudet

    Äänitysprojektien toteuttaminen pandemiaolosuhteissa ei useimmiten ole ihan suoraviivainen prosessi. Tämän sai omakohtaisesti todeta myös 50-vuotisjuhlavuottaan viettävä Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri. Lykkäyksistä huolimatta saatiin ensimmäinen julkaisu uuden taiteellisen johtajan viulisti Malin Bromanin kanssa tehtyä.

  • Eero Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Säveltäjä Eero Hämeenniemen (s. 1951) itsenäisen ajattelun tulokset ovat viime vuosikymmenten aikana löytäneet muotonsa niin soivassa ja kuin kirjallisessakin muodossa. Tällä kertaa puhuu muusikko Hämeenniemi, jonka pianoimprovisaatiot heijastelevat muun muassa jazz-, gospel-, barokki- ja karnaattista musiikkia.

  • Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Säveltäjä Erkki Melartinin (1875–1937) musiikkia ei äänitteillä tai konsertiohjelmistoissa liian usein vastaan tule. Tämä on tietysti harmillista, koska Melartinin herkkävireistä äänistöä kuulisi mielellään enemmänkin. Melartin hehkui etenkin orkesterisäveltäjänä, mutta muutakin kiinnostavaa hänen tuotannostaan löytyy.

  • Seitakuoro juhlii ensitaltoinneilla

    Seitakuoro juhlistaa neljällä uudella ensitaltoinnilla

    Rovaniemellä toimiva Seitakuoro on yksi pohjoisen tärkeistä kulttuuritoimijoista ja lappilaisen identiteetin ylläpitäjistä. Kadri Joametsin johtaman kokoonpanon uusin julkaisu huipentaa kymmenen vuotta sitten alkaneen Lappi-trilogian. Edeltävillä levyillä soi pääosin vuosien varrella kuoron konserteissa tutuksi tullut ohjelmisto.