Post Malone vakuuttaa, vaikkei räppi olisikaan oma juttu.
Post Malonen olemuksessa on jotain erityistä. Eikä kyse ole vain kengättömyydestä. Heti Tavastian keikan alkumetreillä artisti vetää Too Young -biisin, joka on omistettu 2015 menehtyneelle räppäri ASAP Yamsille. Yleisö on kunnianosoituksessa mukana.
Viimeksi jenkkiräppäri nähtiin Suomessa Blockfesteillä. jossa Post Malone korvasi keikkansa peruneen Travis Scottin. Yleisö ei pettynyt. Vaikka artisti kilpaili katsojista Cheekin kanssa, sai hän Ratinanniemessä bileet pystyyn. Räppäri fiilistelee YleX:lle Tavastian keikan jälkeen, kuinka Blockfest oli “superlit ja superhauska”, joskin meni myös superhumalassa.
Blockfest-esiintymisen jälkeen Post Malone julkaisi joulukuussa kovan hypen saaneen Stoney-albumin, joka oli myös viime vuoden myydyin hiphop-debyytti Yhdysvalloissa.
Nyt artisti veti ensimmäisen oman Suomen keikkansa Tavastialla.
- Supersairasta, artisti kuvailee keikkaa jälkikäteen bäkkärillä YleX:lle.
Tavastian lavalla ei nähty yliampuvaa megastaraa ison lavashown’n kanssa, vaan maanläheinen artisti, jolle esiintyminen on viihtymistä oman porukan ja fanien seurassa.
Ja yleisö viihtyi siinä samassa.
Post Malone vaikuttaa hyvältä tyypiltä.
Teksasista tuleva Post Malone on vakuuttanut jo kuuntelijat ja kriitikot omaleimaisella soundillaan, ja nyt räppäri otti haltuun keikkayleisön rennolla olemuksellaan – vaikka joku tietysti saattaisi mieluummin katsella jotain isompaa.
Räppäri kertoo esiintymisensä jälkeen YleX:lle, ettei pidä keikkoja niinkään show’ina, joissa hän on valokeilassa, vaan musan fiilistelynä kavereiden kanssa. Siltä se tuntuu myös ulospäin. Lavalla pidetään hauskaa ja tunnelmoidaan musiikin tahtiin. Ketään – esiintyjää tai yleisöä – ei myöskään haittaa, vaikka laulu tulisikin aina välillä taustanauhalta.
- Olen todella ujo, Post Malone kertoo yleisölle välispiikissä Tavastialla.
Artistin aidonoloinen nöyryys tuntuu virkistävältä, vaikka eivätköhän kaikki hiljalleen ymmärrä, että räppi on niin monihaaraista, ettei tarvitsekaan olettaa, että kaikki räppärit kehuskelisivat rahoillaan ja mimmeillään.
Esiintyessään Post Malone vähättelee itseään ja kutsuu itseään läskiksi, pilke silmäkulmassa tosin. Tietysti artistin rento olemus koostuu nimenomaan hänen lavakäytöksestään ja -sanomisistaan, mutta se ei tunnu vain esitykseltä.
Ja se toimii. Austin Post on aika tavallisen (tosin tyyliltään hieman erikoisen) parikymppisen näköinen ja oloinen nuori mies, mutta lukuisat tytöt kiljuvat innokkaasti ja vastailevat artistin huudatuksiin.
Tavastian lavalla nähdään jammailevia faneja, jotka seuraavat koko keikan kulun aitiopaikalta. Räppärin crew oli napannut sinne innokkaita faneja – joista suuri osa oli tyttöjä.
Meininki fanien kanssa keikalla on muutenkin lämmin. Post Malone osoittaa esiintyvänsä yleisölle, kättelee aktiivisesti fanejaan ja kuljettaa drinkkejä yleisöön.
Nopea nousukiito
Post Malone tekee musiikkia, josta hän tykkää. Hänellä ole paineita sopia mihinkään tiettyyn ryhmään tai musiikkityyliin.
Musiikissa kuuluvat vaikutteet eri genreistä: on vivahteita bluesista, countrysta, popista. Soundi on täysin omanlaisensa ja monipuolinen, joten se saattaa upota helpommin yleisöön, joka ei muuten räppiä kuuntele.
Tavastian yleisö fiilistelee Go Flexissä kuultavaa kitaraa.
Post Malone aloitti kitaransoiton 12-vuotiaana. 14–15-vuotiaana hän alkoi tehdä omia biittejä ja räpätä niiden päälle. Sitten hän jakoi omatekemäänsä mixtapea lukiossa kaikille.
- Se oli kamala. Huonoin ikinä, Post Malone hymähtää bäkkärillä.
Mutta ihmiset tykkäsivät siitäkin. 18-vuotiaana räppäri muutti Los Angelesiin ja alkoi tehdä musiikkia kunnolla.
Tavastialla nähty artisti on nyt vasta 21-vuotias. Hän on edennyt urallaan nopeasti. Se onkin yksi syy, miksi on niin mainiota, että artisti vaikuttaa jalat maassa -tyypiltä.
Nousukiito kun voisi aiheuttaa myös erinäisten ruumiinnesteiden nousukiidon pääkoppaan.
Post Malone puhuu välispiikeissään paskanjauhannasta ja kiusaamisesta, jota hän on kohdannut. Hän kertoo myös, kuinka kiusaajat nykyään tulevat onnittelemaan.
Tästä päästään Congratulations-biisiin, joka on artistin muuta tuotantoa tanssittavampi. Bileet nousevat uudelle tasolle sekä lavalla että yleisössä.
Lavalla olevat juhlivat ja suihkuttelevat kuohuvaa väkijoukkoon, yleisö pomppii.
Viimeisenä biisinä Tavastialla kuullaan tietysti White Iverson.
Kuultiin se itse asiassa heti keikan alussakin, tosin lyhyempänä versiona.
White Iverson julkaistiin tammikuussa 2015 ja se on artistille se biisi, josta hän nousi tunnetuksi.
Congratulationsin aloittamat bileet jatkuvat, ja isoin hitti puree yleisöön. Räppäri sujahtaa yleisön sekaan, ja yleisö bailaa, snäppää ja laulaa mukana. Biisin aikana musiikki hiljennetään kokonaan, ja Tavastia laulaa biisiä Post Malonen mukana.
Fiilis on huipussaan.
Mutta kun White Iverson loppuu, loppuu keikkakin. Yhtäkkiä.
Post Malone ei palaa tekemään encorea. Lavalla bileet jatkuvat, vaikka itse artisti poistuukin. Lopetus yllättää ja tuntuu äkkinäiseltä. Toisaalta se taas myös tuntuu siltä, että hän ei janoa ylimääräistä palvontaa ympärilleen.

Post Malone taitaa oikeasti tehdä musiikkia siksi, että se on hänen juttunsa, hänen intohimonsa.
Lue myös:
Tältä näytti A$AP Rockyn villi keikka superfanien silmin: "Tää päivä muistetaan ikuisesti"