Hyppää pääsisältöön

Kapinajohtaja hyvinvointi-indeksitestissä: "En käy enää puntarilla"

Kapinajohtajan kuulumiset.
Kapinajohtajan kuulumiset. Kuva: Yle Kuvapalvelu, Anne Hämäläinen; Annukka Palmén-Väisänen Jenny Lehtinen,vaakakapina

Jenny Lehtinen hakee parempaa oloa koko vuoden 2017 kestävässä hyvinvointiprojektissaan. Millainen on Jennyn tilanne vuoden 2017 alussa? Millaisia tuloksia Jenny saa hyvinvointi-indeksitestistä?

Jenny Lehtinen ei hypännyt vuoteen 2017 kylmiltään, sillä hän oli ehtinyt perehtyä hitaaseen elämänmuutokseen jo yhdeksän kuukauden ajan Jenny ja läskimyytinmurtajat -projektissaan.

- Vuosi sitten olisin klikkaillut aivan eri tulokset. Kesti siis näin pitkään hyväksyä, että tämä on hidas muutos, sitä ei voi vauhdittaa laihdutuskuurilla tai itseään ruoskimalla.

Hyvinvointi-indeksitestin kysymykset käsittelevät eri elämänaloja; syömistä, minäkuvaa, elämäntapoja, liikkumista, jaksamista ja sosiaalista elämänpiiriä. Kaikilla näillä osa-alueilla on valtava vaikutus hyvinvointiin ja toivottuun elämänmuutokseen.

Liikunta: "Vain kivoja lajeja mutta säännöllisesti"

Vielä syksllä 2016 Jenny liikkui lähes päivittäin salilla, tanssitunnilla ja lenkeillä. Hänelle oli tärkeää, että liikunta tuotti suurimman mahdollisen tehon suhteessa laihtumiseen. Mutta tuloksia ei silti syntynyt, ja Jenny väsyi.
Silloin hän päätti höllätä ja muuttaa tapaansa liikkua. Hölläämisestä huolimatta Jenny saa edelleenkin klikata hyvinvointi-indeksitestissä arkensa olevan todella aktiivista ja treenaavansa säännöllisesti.

- Olen sporttinen! Usein lihavia ihmisiä pidetään laiskoina tai ei ainakaan kutsuta urheilullisiksi, ja sehän on ihan hh... hanurista.

Höllääminen ei tarkoita liikunnan lopettamista, vaan itsensä kuuntelua: se, mikä on minusta hauskaa ja nautittavaa liikuntaa, on minulle hyväksi.

- Tykkään talvilajeista kuten luistelusta ja hiihdosta. En olisi koskaan voinut kuvitella, että mulle parasta stressinpurkua on heilua jääkiekkomaila kädessä, luistimet jalassa! Koin elämäni hykähdyttävimmän stressin laukeamisen juuri järjen jäällä, luistimilla.

Vaikeinta Jennylle on ollut antaa itselleen lupa käyttää liikkumiseen varattu aika sellaiseen, mikä on kivaa eikä miettiä mikä on tehokkainta kalorinpolton tai maksimisykkeen kannalta.

- Tiedän, että minun pitäisi olla tyytyväinen siihen miten paljon liikun, mutta en kuitenkaan voi olla vertailematta eri suoritusten tehokkuutta, edelleenkään.

Jaksaminen: "#lepohaaste - ilman kännykkää ajoissa sänkyyn"

Jaksaminen on Jennylle haastavaa: tällä hetkellä töihin kuuluvat Vaakakapina-kampanja ja Läskimyytinmurtajat-vertaisryhmä sekä syksyllä ulos tuleva oma tv-ohjelma. Kotona Jennyn arjen täyttävät kolme poikaa ja omakotitalo.

- Stressini aiheutuukin pääasiassa vain kivoista jutuista – asioista joista en halua tai voi luopua: työstä, harrastuksista, lapsista ja arjesta.

Jenny klikkailee hyvinvointi-indeksitestin jaksamista koskevat kysymykset huokaillen läpi: "Joskus jaksan, joskus en. Joskus olen väsynyt, toisinaan taas en." Sopivaa vastausvaihtoehtoa ei tunnu löytyvän – mistä ihmeestä saisi lisää aikaa vuorokauteen?

Jenny, kuten lähes kaikki ruuhkavuosiaan elävät tietävät, että aikaa omaankin rentoutumiseen tulisi löytää, jotta jaksaisi arjen painon, futiskentän reunat ja läksyjen tarkistamiset. Mutta mistä aika otetaan? No, iltaunesta tietenkin! Ja se, jos mikä, on Jennyn kehityshanke tälle vuodelle.

- Sabotoin omia yöuniani, kannan sänkyyn erilaisia älylaitteita, menen nukkumaan aivan liian myöhään ja nukun liian vähän. Olen adhd:ni takia vähän liiankin hyvä kestämään väsymystä.

Jenny polkaisikin käyntiin #lepohaasteen Vaakakapinassa yhdessä Prisma Studion kanssa. Haasteen avulla hän yrittää myös itse päästä unille ilman älylaitteita ja ajoissa.

Syöminen: "Tasainen rytmi, tarpeeksi isot annokset"

- En ole käynyt puntarilla aikoihin! Se on ollut silmitön helpotus. Tiedän nyt, että jos vähänkin lipsahdan miettimään tai mittailemaan painoa tai vyötärönympäryksiä, lähtee koko homma heti lapasesta.

Jenny on laihduttanut 12-vuotiaasta asti eli vuosikymmeniä. Hän aloitti laihdutuskuurin joskus jopa useita kertoja viikossa. Se oli elämäntapa, joka ei johtanut laihtumiseen vaan ylilyönteihin.

- Tämä tietämättömyys on ihana olotila. Se antaa luvan kuunnella itseään ja omaa oloaan, luottaa siihen.

- Ennen saatoin ajatella, että jotain edistystä oli tapahtunut, mutta vaaka kertoikin totuuden – en ollutkaan laihtunut vaikka luulin niin. Se masensi ja sai minut horjuttamaan ruokatottumuksiani vielä rajummin.

Syömistä ei voi lopettaa kokonaan kuten tupakointia tai alkoholin käyttöä, sen kanssa täytyy oppia elämään. Siksi Hyvinvointi-indeksitestin syömistä koskevat kysymykset ovat Jennyn kipupisteitä.

- Olen tunnesyöjä, stressisyöjä. Haluaisin oppia siitä pois ja olen tehnyt paljon töitä sen eteen.

Vuosi sitten Jenny tunsi vielä syyllisyyttä syömisestä, oli vuorotellen joko valtavan nälkäinen tai ahmimisesta turvonneen täysi. Silloin olisi hyvinvointi-indeksitestistä tullut valituksi vaihtoehto "syöminen hallitsee elämääni ja huono omatunto kalvaa lähes päivittäin".

Nyt, noudattaessaan Patrik Borgin neuvoja - niin tylsiltä, hitailta ja puuduttavilta kuin ne joskus tuntuvatkin - Jenny on ymmärtänyt, ettei syömisen hallinta tarkoita syömisen rajoittamista, nälkää ja niukkoja dieettejä - tai edes salaattilounaita - vaan tasaista ruokarytmiä ja sitä, että syö tarpeeksi.

- Ei syy huonoon syömiseen ollutkaan heikko itsekuri tai sokeriaddiktius!

Olisi voinut ajatella, että aamupuuro, salaattilounas ja hedelmä välipalaksi on terveellisin mahdollinen vaihtoehto ja se, jota kohti pyrkiä, mutta Patrik Borg osoitti, että se ei riitä Jennylle.

- Pelkkä puuro tai salaatti ei pidä energiatasoani tarpeeksi korkealla ja kun se laskee, tekee mieli napostella ja herkutella. Silti on edelleen välillä vaikeaa hyväksyä, että aamupalaan pitää lisätä proteiinia ja lounaaseen hiilareita

Entä tämänkertaisen hyvinvointi-indeksitestin tulokset? Jenny sai lähes kaikista kysymyksistä keltaista. Se kertoo, että hyvällä tiellä ollaan.

Tee Hyvinvointi-indeksitesti ja kuulostele, minkälaisia eri palikoita juuri sinun hyvinvointiisi kuuluu! Testin myötä voi olla helpompaa päästä käsiksi painonhallinnan todellisiin kipukohtiin ja sitä kautta kestävämpään, loppuelämän mittaiseen muutokseen.

Juttu on ensimmäinen osa juttusarjasta, jossa Vaakakapina seuraa Jenny lehtisen elämönmuutosprosessia Hyvinvointi-indeksitestin avulla.

  • Vaakakapina - kansanliike, joka mursi pikadieettien vallan

    Kenenkään ihmisarvo ei ole kiinni kehon koosta

    Vaakakapina veti lääkärit, ministerit, kuntokeskukset ja ikilaihduttajat mukaan rintamaan. Kampanja mursi läskimyyttejä ja haastoi purkamaan kehovihan kulttuuria. Kun ihminen pitää itsestään, hän alkaa haluta itselleen hyviä asioita.

  • Sadun joulukirje: "Ajattelen edelleen, että ihminen on ihana!"

    Olkaamme kanssalaisia, ehdottaa Satu Lähteenkorva

    Millainen kulunut kapinavuosi on ollut Vaakakapinan psykologi Satu Lähteenkorvan näkökulmasta? Tässä Sadun joulukirje! Rakkaat vaakakapinalaiset ja sen rohkeat tukijat, En ole haikealla mielin, en, vaikka kohdallani päättyy yksi vaihe kapinassa, kun tehtäväni asiantuntijan roolissa päättyy. Olen saanut oppia paljon, enemmän kuin arvaatkaan.

Uusimmat sisällöt - Vaakakapina