Hyppää pääsisältöön

Kalle Kinnunen: Kuka voittaa Oscarin ja kenen pitäisi?

Ryan Gosling ja joku tyttö
Ryan Gosling ja Emma Stone elokuvassa LA LA LAND Ryan Gosling ja joku tyttö Kuva: Dale Robinette la-la land

Kun näin La La Landin elokuussa sen maailmanensi-illassa Venetsian elokuvajuhlilla, tiesin sen heti. Tämän elokuvan tekijät tulevat juhlimaan helmikuussa Oscar-gaalassa.

Miksi? Koska La La Land on monella tavalla täydellinen Oscar-elokuva. Musikaali on vaikea laji, joka vaatii ohjaajalta monipuolisinta osaamista. Tanssijaksoja on kuvattu monimutkaisesti ja huikentelevaisesti. Mikä tärkeintä Oscarien kannalta: varsinaisena aiheena on itse viihdemaailma ja kehyksenä ajaton Los Angeles – ja Hollywood todella rakastaa peiliin katsomista sekä nostalgiaa.

Kaiken tämän jälkeen pitää alleviivata, että La La Land on myös laadultaan kutakuinkin täydellinen viihde-elokuva. Se ei olisi niin sykähdyttävä, ellei siinä olisi myös surua ja pettymystä.

Kun Yhdysvaltojen Elokuva-akatemia AMPAS tiedotti ehdokkuuksista tiistaina 24. tammikuuta, La La Land sai niitä peräti 14. Oscarien historiassa ainoastaan Kaikki Eevasta (1950) ja Titanic (1997) ovat saaneet yhtä monta ehdokkuutta.

Jo ehdokkuuksien poikkeuksellinen määrä varmistaa, että se valitaan parhaaksi elokuvaksi. Voisin lyödä vetoa muistakin keskeisistä palkinnoista, joita La La Land tulee saamaan: Emma Stone parhaasta naispääosasta, ruotsalainen Linus Sandgren parhaasta kuvauksesta ja Justin Hurwitz parhaasta musiikista. Parhaan laulun palkinto menee hyvin todennäköisesti Hurwitzin säveltämälle City of Starsille. Lisää palkintoja poimitaan oletettavasti leikkauksesta sekä teknisissä kategorioissa.

Toiseksi eniten ehdokkuuksia sai Barry Jenkinsin runollinen Moonlight. Se ei ehkä ole elokuvana poliittisempi kuin pastellisävyinen La La Land, mutta se tuntuu siltä.

Moonlight
Trevante Rhodes elokuvassa Moonlight Moonlight Kuva: David Bornfriend Moonlight

Jenkins kertoo afroamerikkalaisesta miehestä, joka kasvaa karuissa olosuhteissa ja jolle oman (homo)seksuaalisuuden hyväksyminen on vaikeaa.

Kahdeksan ehdokkuutta Moonlightille tuntuu jo kannanotolta - ikään kuin viime vuonna Oscar-ehdokkuuksien valkoista heterogeenisyyttä arvostellut OscarsSoWhite-somekampanja olisi jo tuottanut tulosta. Ansiot ovat silti elokuvassa itsessään. Moonlight on tunnevyöry, jossa pienestä ja intiimistä kasvaa suurta.

Vaikka Moonlightin sekä afroamerikkalaisteemaisten Fencesin ja Hidden Figures - varjoon jääneiden saamat ehdokkuudet ilahduttavat, eivät elokuvabisneksen vitivalkoiset rakenteet ole vuodesssa juuri muuttuneet.

Moonlight on todellinen indie-leffa. Tuotantobudjetiltaan se on suomalaisen elokuvan mittaluokassa. Silti sille on maksettu iso Oscar-kampanja. Elokuvan rahoitti pienehkö laatuelokuvien levitysyhtiö A24. Yleensä Oscar-tason elokuvissa ainakin jakelijoina mukana olevat suuret elokuvastudiot eivät osallistuneet sen tuotantoon tai levittämiseen millään muotoa.

Uskoakseni Jenkins voittaa muokatun käsikirjoituksen Oscarin ja Mahershala Ali saa palkinnon miessivuosasta. Ei olisi mahdotonta, että nämä jäisivät ainoiksi palkinnoksi Moonlightille. Oscareista äänestävillä AMPAS-akatemian jäsenillä on tapana suosia sitä teosta, joka on ”eniten elokuva”, näyttävin, suurin ja runsain. Moonlight on hengeltään hyvin eurooppalainen. Se on hiottu timantti, mutta tarkoituksellisen pieni timantti, ja Oscareissa koolla on väliä.

Denis Villeneuven älykäs tieteiselokuva Arrival sai kahdeksan ehdokkuutta (mukaanlukien paras elokuva ja ohjaus), mutta se voittanee vain teknisissä kategorioissa. Mel Gibsonin sotaelokuva Hacksaw Ridge ja Garth Davisin ohjaama Lion saivat kuusi ehdokkuutta, ja niillä on mahdollisuus jäädä tyystin palkinnoitta.

Myös Kenneth Lonerganin ohjaama Manchester by the Sea sai kuusi ehdokkuutta. Parhaan alkuperäiskäsikirjoituksen palkinto menee todennäköisesti Lonerganille, mutta kaikissa muissa kategorioissa elokuva on altavastaajan asemassa.

Paras elokuva:

Voittaa ja pitäisi voittaa: La La Land. Aivan viime viikkoina lähelle on kirinyt Hidden Figures - varjoon jääneet, viihteellinen ja menestynyt elokuva afroamerikkalaisista matemaatikkonaisista, jotka auttoivat NASAa 1960-luvulla. Ei se silti nouse La La Landin rinnalle jo siitä syystä, ettei Hidden Figuresin Theodore Melfi saanut ohjauksen ehdokkuutta. Se on ollut parhaan elokuvan voittajalle välttämättömyys.

Paras ohjaus:

Voittaa ja pitäisi voittaa: La La Land. Kyseessä on vasta 32-vuotiaan Damien Chazellen toinen ohjaustyö. Silti Chazelle voidaan palkita parhaana ohjaajana (ja ohjaajien kilta DGA palkitsi hänet jo, mikä ennakoi Oscaria). Elokuvassa on lukuisia bravuurijaksoja, joista osaa voi pitää nyky-Hollywoodin mittapuulla suorastaan kokeellisina, ja ne toimivat niin hyvin, että niiden jälkeen tekee mieli taputtaa. Vaikka La La Landia pitäisi hattarana, Chazellen lahjakkuutta on mahdoton kiistää.

Paras naispääosa:

Voittaa: Emma Stone elokuvasta La La Land. Musikaalia kantaa nimenomaan Stone – joka on myös parempi laulamaan kuin Ryan Gosling.

Pitäisi voittaa: Isabelle Huppert tekee tyrmäävän hienoa työtä määrätietoisena uranaisena Paul Verhoevenin monimutkaisessa ja -selitteisessä draamassa Elle. Ranskalaisen, ei-englanninkielisen elokuvan nousu tähän kategoriaan on ylipäänsä jo iso voitto. Myös Natalie Portmanin vähäeleisen herkkä roolityö Jackie Kennedynä elokuvassa Jackie olisi minä tahansa vuonna Oscarin arvoinen.

Paras miespääosa:

Voittaa: Denzel Washington elokuvasta Fences. Kategorian suosikiksi on noussut Washington, joka esittää elokuvassa perheenisää. Washington on myös itse ohjannut näytelmään perustuvan elokuvan. Hän sai roolistaan jo elokuvanäyttelijöiden killan SAG:n palkinnon, joka on yleensä mennyt Oscarinkin voittajalle. Fencesissä näytteleminen on näkyvää ja voimakasta.

Fences
Denzel Washington ja Viola Davis elokuvassa Fences Fences Fences

Pitäisi voittaa: Monet ovat povanneet palkintoa Casey Affleckille. Hänen roolityönsä surun murtamana isänä Manchester by the Seassa on lamauttavan väkevä. Affleckin rooli on kuitenkin sisäänpäin kääntynyt tavalla, joka on tässä kisassa haaste: kuten Moonlightin kohdalla, minimalismi ei ole kovinta valuuttaa. Affleckin mahdollisuuksiin vaikuttavat myös loppuvuodesta ilmi tulleet syytökset seksuaalisesta häirinnästä.

Paras naissivuosa:

Voittaa ja pitäisi voittaa: Fencesin naissivuosan Viola Davis on vahva ennakkosuosikki. Rooli on niin keskeinen dramaturgialle, että oikeastaan Willisin pitäisi olla ehdolla naispääosasta.

Musta hevonen: Michelle Williamsin rooli Manchester by the Seassa on hyvin lyhyt, mutta hänellä on elokuvan ulkoisesti tunteikkain kohtaus.

Paras miessivuosa:

Voittaa ja pitäisi voittaa: Muun muassa House of Cardsista tuttu Mahershala Ali esittää Moonlightissä huumediileriä, joka tarjoaa yksinäiselle pojalle isän mallia. Vereslihainen roolityö elokuvan alkupuolella valaa perustan koko myöhemmälle tarinalle.

Paras ulkomainen elokuva:

Voittaa: Presidentti Donald Trumpin maahantulokielto nosti Asghar Farhadin jalustalle: iranilaisohjaaja olisi ollut kiellon myötä estynyt tulemaan Oscar-gaalaan. Asia on siirtänyt sympatioita ja ääniä Farhadille, vaikkei hänen uusi elokuvansa The Salesman olekaan ohjaajan parhaita.

asghar farhadi
Ohjaaja Asghar Farhadi asghar farhadi Kuva: Guillaume Horcajuelo / Epa Asghar Farhadi

Pitäisi voittaa: Draamaa ja tilannekomediaa rohkeasti yhdistävä saksalainen Isäni Toni Erdmann on saanut erinomaisen vastaanoton sekä kriitikoilta että yleisöltä – mutta se ei ole aivan välttämättä elokuvantekijöiden mieleen, sillä maailmanensi-illassaan Cannesin elokuvajuhlila Maren Aden teos jäi peräti tyystin ilman palkintoja ammattilaisjurylta. Kategorian ehdokasvalintoja ylipäänsä on kummasteltu. Listalta puuttui Paul Verhoevenin ranskalainen Elle, vaikka Isabelle Huppert on ehdolla parhaasta naispääosasta. Elle myös voitti jo tammikuussa parhaan ulkomaisen elokuvan Golden Globen. Muita puutteita listalla ovat Pedro Almodovarin espanjalainen Julieta ja Pablo Larrainin chileläinen Neruda.

Musta hevonen: Kolmas mahdollisuus äänten jakautuessa on ruotsalainen Mies, joka rakasti järjestystä. Se on miellyttävä elokuva, josta ikääntyneemmät äänestäjät (ja heitä AMPASissa riittää) saattaisivat hyvinkin pitää.

Paras dokumentti:

Voittaa: Parhaan dokumentin kategoriassa ennakkosuosikki on O.J: Made in America. Kahdeksantuntinen dokumentti kertoo O.J. Simpsonin tarinaa. Pitkä kesto saattaa olla kuitenkin haaste – ajattelevatko äänestäjät, että tämä on enemmänkin televisiosarja?

Pitäisi voittaa: Ava DuVernayn ohjaama The 13th on vaikuttava dokumentti Yhdysvaltojen oikeuslaitoksesta ja sen rasismista.

Lisätty linkit Areenan tuleviin Oscar-gaala-tallenteisiin.
23.2.2017: A24 on pienehkö elokuvien levitysyhtiö, eikä sitä omista Megan Ellison, kuten artikkelissa aiemmin väitettiin.

Kommentit

Lue myös - yle.fi:stä poimittua

Oscar-gaala