Hyppää pääsisältöön

Sfäärien avaruuksissa on musiikkia! Avaruusromua 26.2.2017

planeettoja avaruudessa
planeettoja avaruudessa Kuva: Yle planeettoja avaruudessa

"Kielten soinnissa on geometriaa, sfäärien avaruuksissa on musiikkia." Näin kerrotaan Pythagoraan sanoneen.

Hänen kerrotaan myös sanoneen, että "suorakulmaisen kolmion hypotenuusan neliö on kateettien neliöiden summa". Tämä on se niin kutsuttu Pythagoraan lause. Eräs matematiikan tärkeimmistä oivalluksista.

Nyt ei kuitenkaan keskitytä suorakulmaisiin kolmioihin, vaan ääniin ja musiikkiin. Antiikin Kreikan aikaan elänyt Pythagoras huomasi että sävelen korkeus on suhteessa ääntä tuottavan värähtelevän kielen pituuteen. Eli jos värähtelevän kielen pituus puolitetaan, sävel nousee oktaavilla. Pythagoras kehitteli musiikin teoriaa ja huomasi, että musiikissa vallitsevat yksinkertaiset kokonaislukujen suhteet.

Pythagoras tutki myös avaruutta, aurinkokuntaa ja hän oli hyvin perillä planeettojen, kuun ja auringon välisistä matemaattisista, numeerisista suhteista. Ne olivat samanlaisia yksinkertaisia kokonaislukusuhteita kuin ne, joita hän oli havainnut äänissä, musiikissa.

Näin hän sai ajatuksen siitä, että kaikki: ihminen, musiikki ja maailmankaikkeus perustuvat yksinkertaisiin matemaattisiin lukusuhteisiin. Pythagoras ja hänen oppilaansa olivat sitä mieltä, että kaikki maailmassa liittyy matematiikkaan, ja että kaikki on mahdollista mitata, selittää ja ennustaa lukujen, matematiikan avulla.

Pythagoras selitti, että auringon ja planeettojen etäisyydet maasta ja niiden kiertonopeudet olivat keskenään samoissa suhteissa kuin musikaalisen sävelasteikon sävelten väliset suhteet, niin kutsutut intervallit. Ja että tämä kaikki taivaallinen liike tuotti musiikin kaltaista harmoniaa, harmoniaa jota hän kutsui sfäärien musiikiksi, sfäärien harmoniaksi.

Ajatus sfäärien harmoniasta vallitsi myös keskiajalla, jolloin eräs ensimmäisistä tunnetuista säveltäjistä, Hildegard Bingeniläinen sävelsi omaa taivaallista musiikkiaan. Musiikkia, joka elää edelleen, kuten myös Pythagoraan ajatukset.

Harmony of the Spheres, sfäärien harmonia on suomalainen yhtye ( laulaja Aino Peltomaa, äänisuunnittelija ja muusikko Antti Peltomaa sekä trumpetisti Jorma Kalevi Louhivuori), joka sananmukaisesti liikkuu sfääreissä, yhdistäen Hildegard Bingeniläisen visionääristä musiikkia ja taivaankappaleiden suhteisiin perustuvia elektroakustisia äänimaisemia:

Harmoniaa etsii myös valokuvaaja Jyrki Portin. Hän korostaa suursoiden alkumaiseman, ikimetsien vapaan sykkeen ja rantojen rauhan vaikuttavuutta ja tärkeyttä hänelle itselleen ja työlleen. ”Tunnen komeaa suomaisemaa katsellessani aina myös tiettyä nöyryyttä elämää kohtaan”, hän sanoo.

Monien asioiden pohtiminen herättää lisää pohdintoja ja kysymyksiä. Mitä tapahtuu, kun pohdimme musiikin syvimpiä rakenteita, äänien suhteita, taajuuksia, etäisyyksiä, ja miksei myös ihmistä, tarkoituksia, pyrkimyksiä ja merkityksiä. Mitä musiikki puhuu meille? Mitä musiikki tekee meille?

Theodor Adorno oli sitä mieltä että populaarikulttuuri muuttaa meidät passiivisiksi. Hän näki kulttuuriteollisuuden alueena, jossa kriittiset taipumukset ja mahdollisuudet eliminoitiin pois. Joukkotiedotusvälineiden kautta levitettävät ”kulttuuritavarat”, kuten hän sanoi, manipuloivat meitä. Populaarin kulttuurin kuluttaminen, sen tarjoamat helpot nautinnot tekevät meistä tottelevaisia ja tyytyväisiä, sanoi Adorno.

”Minä en ymmärrä miksi ihmiset pelkäävät uusia ideoita, minä pelkään vanhoja ideoita”, sanoi John Cage. Musiikin sisältämistä tunteista hän sanoi, etteivät tunteet - rakkaus, hilpeys, sankarillisuus, ihmetys, rauhallisuus, pelko, viha, suru, inho - ole musiikissa, vaan ne ovat musiikin kuuntelijoissa, yleisössä.

Ville Vokkolainen on Helsingissä vaikuttava klassisen musiikin - vai pitäisikö sanoa nykymusiikin - säveltäjä ja sähkökitaristi. Hän säveltää ja esittää monenlaista musiikkia. Ollut perustamassa Laponia Improvisations -koulutusohjelmaa ja Art First Records -levymerkkiä, ja on mukana monenlaisissa kokoonpanoissa. Skaala ulottuu nykykamarimusiikista improvisaatioon, kokeelliseen rockiin, eräänlaiseen kansanmusiikkiin ja elektronimusiikkiin.Tässä viimeksi mainittua:

Ruotsalainen Andreas Söderström on pitkän linjan musiikintekijä, takanaan jo kuusi soololevyä ja kymmeniä muita levytyksiä muiden muusikoiden kanssa. Hän on myös ollut mukana tekemässä elokuva- ja teatterimusiikkia. Hänen soolotuotantoaan on kutsuttu kitarapohjaiseksi ambient-henkiseksi minimalismiksi, ja sitähän se on. Uusimmasta soololevystään Andreas Söderström sanoo, että se on musiikkia todellisuudesta poistumiseen, tästä arkitodellisuudesta poistumiseen:

AVARUUSROMUA 26.2.2017 - OHJELMAN MUSIIKKI:
HARMONY OF THE SPHERES: Planetarum mobile (Harmony of the Spheres)
HARMONY OF THE SPHERES: O pastor animarum (Harmony of the Spheres)
HARMONY OF THE SPHERES: Veritas (Harmony of the Spheres)
AARNISEPPÄ: Suo on kaunis (Lähde-kirjan liite-CD)
VILLE VOKKOLAINEN: EDM Superstar (EDM Superstar)
ANDREAS SÖDERSTRÖM: Om solen väl går upp / Andra sidan - osa - (Om solen väl går upp)

BONUS:
Ville Vokkolaisen Chamber Works:

  • Metsä huokaa ja hiljenee. Avaruusromua 17.12.2017

    Äänien ihmeellisessä maailmassa, metsissä ja maisemissa.

    Yhtäkkiä metsä hiljenee ympärillä. Linnunlaulu lakkaa ja metsä vaikenee. Valo tulee oudosta suunnasta. Kaikki on ylösalaisin. Kaikki on väärinpäin. Tuttu metsä on muuttunut vieraaksi paikaksi. Metsänpeittoon joutuneelle tulee omituinen, vieras olo. Metsänpeitto on suomalaisessa kansanuskomusperinteessä tila tai paikka, johon metsässä kulkeva ihminen tai kotieläin voi joutua. Metsänpeitossa kulkija joutuu metsänhaltijoiden ja maahisten maailmaan. Avaruusromussa seikkaillaan äänien ihmeellisessä maailmassa, metsissä ja maisemissa. Toimittajana Jukka Mikkola.

  • Iskelmämiehet iskelmän puolella Levylautakunnassa

    Suomalaista Levylautakunnassa

    Suomalaisuuden lippua heiluteltiin Levylautakunnassa, jossa kuunneltiin poikkeuksellisesti vain kotimaisten tekijöiden uutuuksia. Arvioitaan antamassa iskelmäsanoittajat Ilkka Vainio ja Lasse Wikman sekä musiikkitoimittaja Tero Liete. Pisteet ja kommentteja 1. J.

  • Äärirajoille asti! Avaruusromua 10.12.2017

    Avaruusromussa matkataan retrohengessä.

    Osa kaikkein parhaasta taiteesta on tehty rajoitusten puitteissa. Usein kaikkein rohkein ja vaikuttavin elektroninen musiikki on syntynyt artistien käyttäessä saatavilla ollutta tekniikkaa sen äärirajoille asti. Tällaisia ajatuksia esittävät japanilaista videopelimusiikkia esittelevän kokoelman toimittajat. Tuntuu siltä, että he ovat oikeassa. Samat ajatukset pätevät musiikkiin laajemminkin. Avaruusromussa matkataan retrohengessä. Yllätyksiä Japanista, Suomesta, Yhdysvalloista, Ranskasta ja Saksasta. Toimittajana Jukka Mikkola.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua