Hyppää pääsisältöön

Triggeriherkkyys on voitettavissa! Jos syöt tunteisiisi, lue tämä

Violetti vanhanaikainen revolveri. Triggeriherkkyys on voitettavissa! Jos syöt tunteisiisi, lue tämä
Violetti vanhanaikainen revolveri. Triggeriherkkyys on voitettavissa! Jos syöt tunteisiisi, lue tämä Eve Mantu,triggeröityminen

Miten mä voisin muuttaa ajatteluani, ettei joka kerta kun normaalipainoinen kauhistelee "läskejään" tulisi ittelle niin surkee ja paska fiilis? Miten tää MURRETAAN? (kysymys Jenny ja läskimyytinmurtajat -yhteisön Facebook-keskusteluketjussa.)

Paska fiilis osuu rintakehään kuin luoti. Kuvassa on minua selvästi hoikempi nainen, joka kuvailee itseään kauheaksi läskiksi. Vatsassa muljahtaa: jos tuo on läski, mikäs minä sitten olen?

Trigger warning olisi ollut tarpeen, sillä valokuva hoikasta naisesta on juuri sellainen ahdistava impulssi, joka voi nykäistä itseinhon liipaisinta. Triggeri laukaisee kylmän luodin puhkomaan hauraan itsetunnon kuorta. Ajatukset laihdutuskuureista alkavat taas hakata mielessä, samalla kun ahmimalla nielen ahdistuksen tunteita mahaan.

Mitä triggeröityminen tarkoittaa?

Trigger, jonka voi suomentaa laukaisijaksi, on psykologinen termi, joka tarkoittaa, että tapahtuma tai asia laukaisee muiston aikaisemmasta ahdistavasta tapahtumasta niin voimakkaana, että tuntuu kuin sen kokisi uudelleen.

Arkikielessä triggeröitymisellä tarkoitetaan syvään juurtunutta ja automatisoitunutta tapaa reagoida asiaan tai havaintoon, joka osuu arkaan kohtaan. Havainnosta syntyy ahdistava ajatus, joka purkautuu haitallisena toimintana. Tämä toiminta on usein sellaista, jonka olet pyhästi itsellesi luvannut lopettaa. Tiedät tekeväsi vastoin omaa hyvinvointiasi.

Vaakakapinan psykologi Satu Lähteenkorva kertoo toisenlaisen esimerkin automaatioksi muuttuneesta ketjusta: hänellä on tuttavia, jotka puolisonsa kanssa kunnolla riideltyään menevät aina ostamaan tupakkaa. Tupakointi liittyy vain rajuihin riitoihin, siitä on tullut vanha opittu keino käsitellä vihan tunnetta. Riita, raivo, rööki.

Pistooli ja tupakoita. Triggeriherkkyys on voitettavissa! Jos syöt tunteisiisi, lue tämä
Pistooli ja tupakoita. Triggeriherkkyys on voitettavissa! Jos syöt tunteisiisi, lue tämä Eve Mantu,triggeröityminen

Näin helposti ihminen turvautuu tuttuihin keinoihin. Me osaamme vanhat mekanismit niin nopeasti, että ne laukeavat salamana ja tiedostamatta. Reaktiot ovat aivoissa niin nopeita, että röökiaski on kädessä ennen kuin ehdit sanoa R-kioski.

Taustalla on niin monta riitaa ja röökiaskia, niin monta itseinhon puuskaa ja laihdutuskuuria, että emme ehdi huomata triggerin laukeamista.

Onko mahdollista oppia olemaan ei-niin-liipaisinherkkä?

On, onneksi. Aivot ovat ihmeen oppivaiset, koko elämämme ajan. Ne eivät ole staattinen lihamöykky, vaan ne muokkautuvat voimakkaasti sen mukaan miten niitä käytetään. Tätä kutsutaan neuroplastisuudeksi.

Ensin liipaisinherkän täytyy kuitenkin oivaltaa, että se on hän itse, joka sitä asetta pitelee.

Triggeröitymisestä on kyse, kun hoikan kuvasta provosoituessaan kokee, että kuva on ase, jolla elämä tähtää minua. Olemattoman läskimakkaran esittely tuntuu oman mehevän mahakummun pilkkaamiselta. Sisällä kuohuvat suuret tunteet: Miten hän kehtaa loukata minua näin! On todella epäreilua, että laihat valittavat, heillä ei ole oikeutta puhua läskeistä!

Tosiasiassa kuva ei ole ase, vaan erään ihmisen vilpitön toive tulla nähdyksi ja hyväksytyksi. Tämä koko ikänsä pilkan kohteena ollut ja itseään lihavana pitävä nainen julkaisi selfien ottaakseen askeleen itsensä hyväksymisen möykkyisellä kinttupolulla.

Ei ole hänen syynsä, että minä en kestä nähdä normaalipainoisten muka-läskikuvia, koska triggeröidyn niistä. It´s my finger on the trigger.

It's my finger on the trigger. Triggeriherkkyys on voitettavissa! Jos syöt tunteisiisi, lue tämä
It's my finger on the trigger. Triggeriherkkyys on voitettavissa! Jos syöt tunteisiisi, lue tämä triggeri

Kun tajuaa triggeröityvänsä, voi onnitella itseään. Se on hyvä uutinen. Havainnon, tunteen ja toiminnan automaattisesti etenevään tapahtumaketjuun on mahdollista saada sen verran väljää, että vääjäämättömän jatkumon etenemisen voi katkaista. Tunteen tajuaminen voi pysäyttää luodin.

Huono uutinen on se, että laukaiseva havainto pölläyttää pintaan veemäisiä tunteita. Moni on oppinut ahmimaan nämä tunteet piiloon niin kiireesti, ettei ole ehtinyt edes tunnistaa millaisia nämä aivan liian epämiellyttävät tunteet ovat olleet. Pienikin aavistus nousemassa olevasta epämiellyttävästä tunteesta on aiheuttanut poikkeustilan. Varo! Paska fiilis, hengenvaara!

Onko paska fiilis vaaraksi?

Ei ole ihme, että moni meistä on pakoillut tunteita johonkin pakonomaiseen toimintaan, kuten ahmimiseen, ylirankkaan liikuntaan, aggressiiviseen nettitrollaamiseen, tv-sarjojen binge-tuijottamiseen tai tissutteluun.

Ahdistus tuntuu niin musertavalta. Vaakakapinan psykologi Satu Lähteenkorva vakuuttaa kuitenkin, että ahdistus ja muut epämukavat tunteet ovat täysin vaarattomia. Epämukavia, mutta täysin vaarattomia.

Autopilotista ja vanhoista pakopaikoista luopuminen ei ole alussa nättiä eikä tunnu kivalta. Joudut ehkä ensimmäistä kertaa paljaana kohtaamaan ikävät tunteet, jotka aikaisemmin tukehdutit esimerkiksi sokerihumalaan tai someraivoamiseen.

Pistooli ja vihaisia emojeita. Triggeriherkkyys on voitettavissa! Jos syöt tunteisiisi, lue tämä
Pistooli ja vihaisia emojeita. Triggeriherkkyys on voitettavissa! Jos syöt tunteisiisi, lue tämä triggeröityminen

Luokanopettaja Susanna Ahvalo (ent. Honkasalo) löysi liipaisimensa ja tietoisen jarruttamisen taidon sairastuttuaan rintasyöpään seitsemän vuotta sitten. Nyt hän opettaa espoolaisille 11-vuotiaille oppilailleen tietoisuustaitoja. Hän kokee, että tunteiden tunnistamisen ja niiden herättämien impulssien havaitsemisen opettaminen on hänen elämäntehtävänsä.

Rintasyöpäleikkauksen yhteydessä Susannan leikannut lääkäri ehdotti meditaatiota yhtenä toipumisen työkaluna. Syöpään sairastumiseen asti Susanna kuvailee olleensa mahdottoman liipaisinherkkä ja reaktiivinen, multitaskaava levoton nuori nainen, jonka itsetunto oli sidottu suorittamiseen. Hän tavoitteli koko ajan jotain uutta, parempaa ja hienompaa.

Hänen automaattiset vanhat mekanisminsa toimivat niin, että kun Susanna esimerkiksi käveli kaupungilla ja hänelle tuli mieleen joku epämukava asia tai epävarmuuden tunne, joka nosti palan kurkkuun, hän ei kiinnittänyt tuntemuksiin huomiota, vaan huomasi haluavansa yhtäkkiä jäätelöä. Hän meni ja osti jäätelön ja söi sen - ja alkoi samantien ruoskia itseään syömisestä, koska oli päättänyt olla herkuttelematta ja repsahdettuaan tunsi olevansa läski ja tyhmä. Tämä itsesyyttely vahvisti negatiivisia ajatuksia ja tuntemuksia ja lopputulos oli pettymys ja itseinho.

Miten vapautua negatiivisesta kierteestä?

Löydettyään meditaation ja mindfulnessin, Susanna Ahvalo oppi hidastamaan tunteen, ajatuksen ja ei-toivotun tekemisen välistä pikatietä.

Nykyisin hän tunnistaa epämukavan olon ja jäätelöhalun ja pysähtyy kysymään itseltään: mistäs tämä tuli? Hän malttaa myös hetken harkita mielihalun toteuttamista. Mitä hyötyä siitä olisi? Mikä olisi sen hinta?

Pistooli ja jäätelötötteröitä. Triggeriherkkyys on voitettavissa! Jos syöt tunteisiisi, lue tämä
Pistooli ja jäätelötötteröitä. Triggeriherkkyys on voitettavissa! Jos syöt tunteisiisi, lue tämä triggeröityminen

Kun onnistuu huomaamaan jo ne ensimmäiset impulssit, epämukavan tunteen ja palan kurkussa, on mahdollisuus peruuttaa takaisin ja sanoa itselleen: tämä oli vain epämukava tuntemus, pystyisinkö elämään tämän kanssa? Näitä tilanteita varten Susanna Ahvalo on opetellut kolmen minuutin hengitysbreikin, jonka hän on opettanut myös omille oppilailleen.

  • Pysähdy.
  • Seiso hetki paikoillasi.
  • Keskity hengitykseesi.
  • Tunne jalkapohjat maata vasten.
  • Kysy itseltäsi: Miltä tuntuu? Voisitko vain tuntea tunteen?

Liipaisinherkkä ihminen toimii kuin autopilotilla. Ahmimisen hetkellä hän voi vilpittömästi kokea, ettei yhtään tiedä mitä tapahtui. Mä vaan retkahdin!

Susanna Ahvalo kannustaa opiskelemaan näitä omia heikkoja hetkiä.

  • Mikä on sinulle se tyypillinen tilanne, jossa triggeröidyt?
  • Missä on arka paikka, johon osumisesta on tapana seurata jotakin överiä?
  • Mikä edelsi triggeröitymistä?
  • Millaisia tunteita herää?
  • Miltä kehossa tuntuu?

Tuntemalla omat reaktiosi pystyt rakentamaan hidastustöyssyjä triggeröitymisen pikatielle.

Triggerit eivät maailmasta lopu. Niiden väistely on varmasti työläämpää kuin työskentely oman liipaisinherkkyyden kanssa, vaikka alku nihkeältä tuntuisikin.

Nainen peilaa, taustalla pinkkejä pyssyjä. Triggeriherkkyys on voitettavissa! Jos syöt tunteisiisi, lue tämä
Nainen peilaa, taustalla pinkkejä pyssyjä. Triggeriherkkyys on voitettavissa! Jos syöt tunteisiisi, lue tämä triggeröityminen

Ihminen vertailee itseään luonnostaan toisiin. Me haluamme erottautua eli olla erityisiä, mutta kuitenkin tykättävällä tavalla, eli olla erilaisia samanlaisella tavalla.

Kysymme loputtomasti maailmalta kelpaanko, riitänkö, saanko olla olemassa. Tätä tykättävyytemme arviointia teemme aina vertaamisen kautta. Jatkuva ulkonäön vertailu toisiin luo kovaa painetta itsetunnolle. Jos olet huomattavan isokokoinen ja joudut todistamaan normaalipainoisten läskimakkarahuokailua, eikä sinulla ole kykyä rauhoittaa itseäsi ja olla myötätuntoinen itsesi kanssa, voit kokea, että ahaa, mun peli on menetetty.

Joskus voi huomata olevansa kateellinen siitä, että suurikokoinen nainen on sairaan seksikäs, toista kadehtii kiinteydestä ja urheilullisuudesta. Kolmannella on pokkaa, neljäs säteilee, viidennellä on makee tyyli, kuudes on menossa naimisiin ihanan miehen kanssa, joka rakastaa jokaista senttiä naisessaan.

Kukapa ei haluaisi tuota kaikkea.

Arkaan paikkaan osuvien kuvien ja tarinoiden kohdalla on hyvä muistaa, että me emme tunne toisten historiaa ja taisteluja. Minuun silmääni about normaalipainoinen voi olla omasta mielestään sietämättömän kauhea. Normaalipainoinen vatsamakkaranvalittaja voi olla todella ahdistunut, ulkopuolelle sysätty pilkkanaurujen kohde. Me emme voi tietää, eikä meidän kuulu tietää.

Sen sijaan me kyllä tiedämme miltä tuntuu kaivata myönteisiä sanoja ja rentoa suhdetta peilikuvan kanssa. Yhtenä osana triggeröitymisherkkyydestä luopumista, voisimme alkaa tarjota muille sitä hyvää, mitä itse kaipaisimme. Sanotaan jäähyväiset aseille.

Sydämiä, nainen katsoo peiliin. Triggeriherkkyys on voitettavissa! Jos syöt tunteisiisi, lue tämä
Sydämiä, nainen katsoo peiliin. Triggeriherkkyys on voitettavissa! Jos syöt tunteisiisi, lue tämä triggeröityminen

Lopeta laihdutus, aloita elämä! Liity kapinajohtaja Jennyn joukkoihin Facebookissa. Vaakakapina laajentuu vuoden 2017 aikana verkosta niin televisioon kuin radioonkin.

Psykologia

Syöminen

  • Vaakakapina - kansanliike, joka mursi pikadieettien vallan

    Kenenkään ihmisarvo ei ole kiinni kehon koosta

    Vaakakapina veti lääkärit, ministerit, kuntokeskukset ja ikilaihduttajat mukaan rintamaan. Kampanja mursi läskimyyttejä ja haastoi purkamaan kehovihan kulttuuria. Kun ihminen pitää itsestään, hän alkaa haluta itselleen hyviä asioita.

  • Sadun joulukirje: "Ajattelen edelleen, että ihminen on ihana!"

    Olkaamme kanssalaisia, ehdottaa Satu Lähteenkorva

    Millainen kulunut kapinavuosi on ollut Vaakakapinan psykologi Satu Lähteenkorvan näkökulmasta? Tässä Sadun joulukirje! Rakkaat vaakakapinalaiset ja sen rohkeat tukijat, En ole haikealla mielin, en, vaikka kohdallani päättyy yksi vaihe kapinassa, kun tehtäväni asiantuntijan roolissa päättyy. Olen saanut oppia paljon, enemmän kuin arvaatkaan.

Uusimmat sisällöt - Vaakakapina