Hyppää pääsisältöön

Vaskivuorentie 20 – tarina selviytymisestä

Toni Kamula näyttelee Mathiasta Valto Kuuluvaisen kirjoittamassa kuunnelmassa Vaskivuorentie 20.
Toni Kamula pääroolissa Mathiaksena. Toni Kamula näyttelee Mathiasta Valto Kuuluvaisen kirjoittamassa kuunnelmassa Vaskivuorentie 20. Kuva: Yle Kuvapalvelu Mathias Rosenlund,Maija Ruuskanen,Tiina Luoma,valto kuuluvainen

Onko köyhällä oikeutta unelmiin? Entä kahvilakäyntiin tai elokuvalippuun lapselle? Miten taistella jatkuvan puutteen keskellä omanarvontunnon puolesta, sukupolvelta toiselle periytyvää toivottomuutta vastaan? Kirjailija Mathias Rosenlundin omiin kokemuksiin perustuva, vahva romaani Vaskivuorentie 20 herätti ilmestyessään vuonna 2013 kiihkeää keskustelua köyhyydestä Suomessa.

Roselundin romaaniin pohjautuva kuunnelma tuo lähelle erään nuoren perheen kamppailun mahdottomia olosuhteita vastaan. Nyt dramaturgi-ohjaaja Valto Kuuluvainen avaa käsikirjoituksen synnyn taustoja:

Mathias Rosenlundin kirja Vaskivuorentie 20 tuli käsiini näyttelijä Mari Lehtosen kautta. Olin nähnyt kirjailijan kuvia lehdissä kirjan julkaisun aikoihin, mutta itse teosta en tuntenut. Mari puolestaan oli nähnyt näyttämöllä kirjoittamani monologin, joka jostain syystä muistutti häntä Rosenlundin kirjan maailmasta. Tapasimme, keskustelimme ja luin kirjan. Teos ei välittömästi sytyttänyt minua, mutta ajatus jäi itämään ja kasvoi kuin huomaamatta. Alkoi pitkä ja monivaiheinen matka, jonka aikana palasin kirjan ääreen aina uudelleen tietämättä, mihin prosessi johtaisi. Jossain vaiheessa alkoi tuntua selvältä, että nimenomaan kuunnelma muotona palvelisi kirjaa parhaiten, ja aloin työskennellä määrätietoisesti sitä kohti. Olen uskomattoman onnellinen siitä, että käsissämme on nyt valmis kuunnelma!

Se tuntui tarinalta, joka huusi tulla kerrotuksi.― Valto Kuuluvainen

Ensivaikutelmia romaanista Vaskivuorentie 20 olivat sen lähes pakonomainen masentuneisuus, toistuvuus ja pakkomielteisyys. Samaan aikaan se tuntui tarinalta, joka suorastaan huusi tulla kerrotuksi. Oli selvää, että Vaskivuorentie 20 oli syntynyt pakottavasta tarpeesta kirjoittaa, ja että se kaikesta synkkyydestä huolimatta oli ennen kaikkea tarina selviytymisestä. Selviytymisestä kirjoittamisen takia, taiteen takia. Tämä oli aihe jonka tunnistin heti. Puhuimme paljon Mari Lehtosen kanssa siitä, miten taiteen tekemisen voi perustella silloinkin, kun kukaan itsensä ulkopuolella ei tue tai kannusta sitä, silloin kun arki ja käytännön ongelmat uhkaavat jyrätä kaiken alleen ja tappaa unelmat. Taistelu näkymättömyyttä ja taloudellisen toimeentulon haasteita vastaan on jatkuvasti ajankohtainen monille taiteen ammattilaisille tässä maassa. Kirjan päähenkilö Mathiaksen tilanteessa olennaista oli lisäksi kysymys yhteiskuntaluokasta, lähiöissä periytyvästä vähäosaisuudesta. Työväenluokkainen tausta ja siihen kietoutuva huono itsetunto moninkertaistavat tämän taistelun haasteet.

Haastattelin prosessin aikana kirjan henkilöiden esikuvia, kirjailija Rosenlundia itseään sekä tämän ex-vaimoa.― Valto Kuuluvainen

Kuunnelmaa varten tuntui tärkeältä laajentaa kirjan tajunnanvirtamaista, subjektiivista ilmaisua ja tuoda Mathiaksen kertojaäänelle C:n hahmon kautta tasavertainen vastavoima. Lisäksi halusin avata Mathiaksen kokemusta ympäröivää sosiaalista maisemaa, hyödyntää tämän empaattista havaintoa ympäröivistä ihmisistä. Myös äänellisen maailman rakentaminen kaipasi dokumentaarista otetta, jonka ohjaaja Maija Ruuskanen ja äänisuunnittelija Tiina Luoma hahmottivat hienosti. Haastattelin prosessin aikana kirjan henkilöiden esikuvia, kirjailija Rosenlundia itseään sekä tämän ex-vaimoa. Halusin tietää, millaisesta tilanteesta kirja oli syntynyt ja miten siinä esiintyvät henkilöt näkivät kirjan tapahtumat vuosien jälkeen. Kirjan Mathiaksen näkökulma on ehdottoman subjektiivinen, ja draamallinen kiinnostavuus vaati hieman laajempaa lähestymistapaa. Lopputuloksena syntyneen kuunnelmatekstin sijoitan itse jonnekin dramatisoinnin ja dokumenttiteatterin välimaastoon.

Rosenlundin kirjan maailmaan tutustuminen ja Mathiaksen ja C:n elämäntarinoihin uppoutuminen oli opettavaista ja antoisaa. Olen kiitollinen näiden ihmisten luottamuksesta ja avoimuudesta, ja vaikuttunut siitä itsenäisyydestä ja rohkeudesta jolla he taistelevat tärkeinä pitämiensä asioiden puolesta. Kohtuullinen toimeentulo on välttämätöntä jokaiselle suomalaiselle, myös niille jotka elävät taiteelle ja taiteesta.

Vaskivuorentie 20-kuunnelman ohjaaja Maija ruuskanen.
Kuunnelman ohjaaja Maija Ruuskanen. Vaskivuorentie 20-kuunnelman ohjaaja Maija ruuskanen. Kuva: Yle Kuvapalvelu Maija Ruuskanen

Valto Kuuluvainen esitteli kuunnelmakäsikirjoituksen jo varhaisessa vaiheessa ohjaaja Maija Ruuskaselle

“Vaskivuorentie 20 -kuunnelman käsikirjoitus oli jo ensilukemalta minusta vaikuttava aihepiirinsä tunnistettavuuden vuoksi. Tarinassa on paljon kohtia, joita on helppo verrata omaan tai läheistensä arkeen: lapsiperheen jaksaminen, intohimo omaa työtä kohtaan sekä niukoilla ja epävarmoilla tuloilla pärjääminen", kertoo Maija Ruuskanen.

Erityisen koukuttavaa Ruuskasen mielestä on se, että kertomuksen paikka on oikeasti olemassa, vaikka se voisi olla moni muukin paikka. Vaskivuorentie 20 on sekä tarkka lokaatio että helposti yleistettävä miksi tahansa kerrostalolähiöksi Jyväskylässä, Savonlinnassa tai Tukholmassa. Ohjaaja halusi luoda kirjoittamiselle oman äänellisen vastineen, joka tässä kuunnelmassa on sähkökitarointi. Jollekin voimia antava puuha on soittaminen tai musiikin kuuntelu, jollekin kirjoittaminen tai lukeminen ja jollekin neulominen, metsätyöt tai mitä ikinä… Maija Ruuskasen mukaan tärkeää on vain huomata omassa elämässään jaksamisen eväät.

Välillä arki on harmaa ja raskas, mutta toisinaan valoisa, ja koostuu pienistä kohtaamisista ja huomioista elämästä.― Maija Ruuskanen

Vaskivuorentie 20 -kuunnelmassa on erikseen Mathiaksen kirjoittamisen maailma ja sitten arki, joka tekee kuin ikkunoita tunneliin. Välillä arki on harmaa ja raskas, mutta toisinaan valoisa, ja koostuu pienistä kohtaamisista ja huomioista elämästä. Erityistä kuunnelmaa tehdessä oli, että niin monia eri henkilöitä on käytetty sivurooleissa. Äänisuunnittelija Tiina Luoma loihti kuunnelmaan hienosti myös Fittjan, joka on Mathiaksen lapsuuden kerrostalolähiö Tukholmassa. Kuulokuvissa häivähtävät lisäksi Mathiaksen mainitsema elokuva Apocalypse Now sekä Led Zeppelinin musiikkia: muun muassa katkelmia kappaleesta Dazed and Confused. Kuunnelma on lajina siksi hieno ja hauska, että sinne saa piiloteltua erilaisia mielleyhtymiä ja kerroksia kuulijan löydettäväksi.

Toivoisin, että kuulijalla olisi aikaa istahtaa hetkeksi suosikkinojatuoliin tai sohvalle – kuunnella miltä meidän mielestä tämän tarinan arki ja elämä kuulostavat.― Maija Ruuskanen

Vaskivuorentie 20 Yle Radio 1:ssä 6.3.2017 klo 19.03.
Toinen lähetys 27.3.2017 klo 19.03 sekä Yle Areenassa 30 vrk ensilähetyksestä.

Kommentit