Hyppää pääsisältöön

Mitä sinä pakenet kännykkääsi?

Kolumni: Satu Lähteenkorva, Vaakakapinan psykologi.
Kolumni: Satu Lähteenkorva, Vaakakapinan psykologi. Kuva: Yle vaakakapina

Kännykän selaamisella voi täyttää tyhjät hetket. Bussissa istuessa, kassajonossa, illalla ennen nukahtamista. Mutta entäpä jos pysähtyisimme hetkeksi miettimään, miksi teemme näin?

Kun elämä tai työ on sellaista, ettei valmista tule, konkretiaa haetaan yksinkertaisesta. Älypuhelin palkitsee heti. Sen äärellä jokainen tietää, mitä tekee. Sen käyttäminen on helppoa ja nopeasti palkitsevaa. Ihminen kokee luurin äärellä tekevänsä tarpeeksi.

Some on tietenkin ihmisen luontaista uteliaisuutta täyttävä maailma, mutta tasapainon kannalta hyvinvointiamme rakentaisi paremmin vaikka hiusten harjaaminen, jalkojen rentouttava hieronta tai juttelu toisen ihmisen kanssa; ihmisen, jota voi koskettaa ja katsoa silmiin. Tämä aiheuttaa tutkitusti huikeaa mielihyvää kehossamme – toisin kuin ystävämme kännykkä.

Me olemme kroonisesti niin väsyneitä, että emme tajua emmekä uskalla hidastaa, koska se saattaisi nostaa pintaan omat tarpeet, kivut ja muut hankalat tuntemukset. Kiire on helppo tapa paeta omien todellisten tuntemusten kohtaamista. Kiireen alle voi häivyttää tärkeän kysymyksen siitä, mitä minulle todella kuuluu. Helpompaa on ottaa kännykkä käteen ja naputella peukutuksia ja välttyä tajuamasta sitä, mitä oikeasti pitäisi tajuta. Sitä, mikä olisi tärkeää huomata ja tunnustaa.

Tutkitusti tiedetään, että rauhoittuminen ennen nukkumaanmenoa – esimerkiksi puoli tuntia rauhallista tekemistä tai vaan olemista – tukee levollista unta. Siis nimenomaan unen laatua. Aika moni valitsee toisin, elää niin sanotusti minäarvostusvajeessa, ja viettää vuorokauden viimeiset hereilläolon hetket buustaamalla omaa arvoaan olemalla "oikeasti olemassa" somessa. Täyttää tykättävyyttään tykkäämällä. Ihmisellä on biologinen, psykologinen ja sosiologinen tarve miellyttää, jotta saa kuulua laumaan, olla osa yhteisöä. Siksi moni varmistelee sitä vielä yön tunteinakin.

Uskaltaisimmeko välillä päästää irti somesta ja katsoa, mitä tapahtuu?


Osaamme lisätä asioita kalenteriin, mutta emme taitavasti vähentää. Tiedämmekö oikeasti, kuinka ääriään myöten elämä kannattaa täyttää – tai toisaalta, miten paljon jättää väljyyttä? Lue Satu Lähteenkorvan kolumni: Konmarita mielesi

Tunnetko itsesi puolikkaaksi ilman puhelintasi? Vilkuiletko luuriasi, kun olet ystävän kanssa syömässä? Kulkeeko puhelin mukanasi myös vessaan? Testaa, millainen suhde sinulla ja kännykälläsi on!

Millainen on kapinajohtaja Jenny Lehtisen suhde uneen?

Painoindeksi romukoppaan - ihminen on moniulotteisempi kokonaisuus kuin pituutensa ja painonsa suhde. Testaa hyvinvointi-indeksisi!

Lopeta laihdutus, aloita elämä! Liity kapinajohtaja Jennyn joukkoihin Facebookissa. Vaakakapina laajentuu vuoden 2017 aikana verkosta niin televisioon kuin radioonkin.

Psykologia

  • Vaakakapina - kansanliike, joka mursi pikadieettien vallan

    Kenenkään ihmisarvo ei ole kiinni kehon koosta

    Vaakakapina veti lääkärit, ministerit, kuntokeskukset ja ikilaihduttajat mukaan rintamaan. Kampanja mursi läskimyyttejä ja haastoi purkamaan kehovihan kulttuuria. Kun ihminen pitää itsestään, hän alkaa haluta itselleen hyviä asioita.

  • Sadun joulukirje: "Ajattelen edelleen, että ihminen on ihana!"

    Olkaamme kanssalaisia, ehdottaa Satu Lähteenkorva

    Millainen kulunut kapinavuosi on ollut Vaakakapinan psykologi Satu Lähteenkorvan näkökulmasta? Tässä Sadun joulukirje! Rakkaat vaakakapinalaiset ja sen rohkeat tukijat, En ole haikealla mielin, en, vaikka kohdallani päättyy yksi vaihe kapinassa, kun tehtäväni asiantuntijan roolissa päättyy. Olen saanut oppia paljon, enemmän kuin arvaatkaan.

Uusimmat sisällöt - Vaakakapina