Hyppää pääsisältöön

Pirjo Honkasalo, elokuvaohjaaja

Henkilökuva kansainvälistä tunnustusta laajalti saaneesta suomalaisesta elokuvantekijästä, joka ohjaa suvereenisti niin fiktiota kuin dokumenttia. Vuonna 2012 valmistunut tv-dokumentti kulkee Pirjo Honkasalon matkassa kotikulmilla Helsingissä, opetustöissä Terijoella sekä kuvauspaikoilla Pietarissa.

”Näyttää eläimen hiljaisuus ihmisessä ja samalla ihmisen salaisuus. Minusta tuntuu, että elokuvassa se on mahdollista. Ne ovat niitä ainoita tosia hetkiä joita joskus pystyy taltioimaan. Kaikki muu on tilkettä”, Pirjo Honkasalo sanoo.

Pirjo Honkasalo on fiktion ja dokumentin tekijä, ohjaaja ja kuvaaja, helsinkiläinen isoäiti ja taiteen maailmankansalainen. Hän oli Suomen ensimmäinen pitkän elokuvan (Pilvilinna, 1970) kuvannut nainen. Kuvaajaksi kouluttautuneesta Honkasalosta tuli ohjaaja Mikko Niskasen, Rauni Mollbergin ja Jörn Donnerin käytännön kouluissa. Pekka Lehdon kanssa hän ohjasi Suomen siihen asti kalleimman elokuvan, Lenfilmin kanssa tehdyn jättituotannon Tulipää (1980).

Honkasalo jätti 1980-luvun lopulla fiktiot pitkäksi aikaa. Dokumenttielokuviensa aiheet hän on löytänyt Suomen ulkopuolella: Virosta, Intiasta, Venäjältä, Japanista ja Tshetsheniasta. Melancholian 3 huonetta (2004) toi hänelle mainetta ja palkintoja mutta teki hänestä myös entistä aktiivisemman ihmisoikeuksien puolustajan. ”Olen ihmisenä poliittisempi kuin elokuvantekijänä”, Honkasalo sanoo.

Dokumentissa seurataan Honkasaloa Helsingissä niin oman kuin Gatajevin perheen parissa. Opetustehtävät vievät hänet Terijoelle (Zelenogorskiin), missä hän opettaa suomalaisille opiskelijoille dokumenttielokuvan tekoa suomalaisupseerien ja Otto Wille Kuusisen hallituksen käytössä olleessa, nyt romahtamisvaarassa olevassa talossa. Pietarissa Honkasalo kulkee Tulipään vanhoilla kuvauspaikoilla Nevajoen varrella. Tulennielijän (1998) Euroopan hän sen sijaan rakensi kotikulmilleen Helsinkiin.

”Dokumenttielokuvan tekemisessä maailma antaa sinulle koko ajan, pitää vain olla valpas ja herkkä että osaa jäsentää sitä. Fiktiivisessä elokuvassa taas purkaa muille sitä mitä on itse elänyt, siinä on monta miehistä roolia jotka pitää ottaa”, Honkasalo sanoo. ”Dokumenttien tekeminen on sen sijaan väkisinkin aika nöyrää työtä, ja kuvaamisessa vaaditaan naisellisia piirteitä.”

Dokumentin ohjaus Laura Joutsi ja Juha Suomalainen, haastattelut Kati Sinisalo. Tuottaja Marjaana Mykkänen / Yle Kulttuuri 2012.
Ensiesitys Teemalla 18.2.2012 Honkasalolle omistetun Teemalauantain avauksena.

Uusimmat sisällöt - Elävä arkisto