Hyppää pääsisältöön

Pirjo Honkasalo, elokuvaohjaaja

Henkilökuva kansainvälistä tunnustusta laajalti saaneesta suomalaisesta elokuvantekijästä, joka ohjaa suvereenisti niin fiktiota kuin dokumenttia. Vuonna 2012 valmistunut tv-dokumentti kulkee Pirjo Honkasalon matkassa kotikulmilla Helsingissä, opetustöissä Terijoella sekä kuvauspaikoilla Pietarissa.

”Näyttää eläimen hiljaisuus ihmisessä ja samalla ihmisen salaisuus. Minusta tuntuu, että elokuvassa se on mahdollista. Ne ovat niitä ainoita tosia hetkiä joita joskus pystyy taltioimaan. Kaikki muu on tilkettä”, Pirjo Honkasalo sanoo.

Pirjo Honkasalo on fiktion ja dokumentin tekijä, ohjaaja ja kuvaaja, helsinkiläinen isoäiti ja taiteen maailmankansalainen. Hän oli Suomen ensimmäinen pitkän elokuvan (Pilvilinna, 1970) kuvannut nainen. Kuvaajaksi kouluttautuneesta Honkasalosta tuli ohjaaja Mikko Niskasen, Rauni Mollbergin ja Jörn Donnerin käytännön kouluissa. Pekka Lehdon kanssa hän ohjasi Suomen siihen asti kalleimman elokuvan, Lenfilmin kanssa tehdyn jättituotannon Tulipää (1980).

Honkasalo jätti 1980-luvun lopulla fiktiot pitkäksi aikaa. Dokumenttielokuviensa aiheet hän on löytänyt Suomen ulkopuolella: Virosta, Intiasta, Venäjältä, Japanista ja Tshetsheniasta. Melancholian 3 huonetta (2004) toi hänelle mainetta ja palkintoja mutta teki hänestä myös entistä aktiivisemman ihmisoikeuksien puolustajan. ”Olen ihmisenä poliittisempi kuin elokuvantekijänä”, Honkasalo sanoo.

Dokumentissa seurataan Honkasaloa Helsingissä niin oman kuin Gatajevin perheen parissa. Opetustehtävät vievät hänet Terijoelle (Zelenogorskiin), missä hän opettaa suomalaisille opiskelijoille dokumenttielokuvan tekoa suomalaisupseerien ja Otto Wille Kuusisen hallituksen käytössä olleessa, nyt romahtamisvaarassa olevassa talossa. Pietarissa Honkasalo kulkee Tulipään vanhoilla kuvauspaikoilla Nevajoen varrella. Tulennielijän (1998) Euroopan hän sen sijaan rakensi kotikulmilleen Helsinkiin.

”Dokumenttielokuvan tekemisessä maailma antaa sinulle koko ajan, pitää vain olla valpas ja herkkä että osaa jäsentää sitä. Fiktiivisessä elokuvassa taas purkaa muille sitä mitä on itse elänyt, siinä on monta miehistä roolia jotka pitää ottaa”, Honkasalo sanoo. ”Dokumenttien tekeminen on sen sijaan väkisinkin aika nöyrää työtä, ja kuvaamisessa vaaditaan naisellisia piirteitä.”

Dokumentin ohjaus Laura Joutsi ja Juha Suomalainen, haastattelut Kati Sinisalo. Tuottaja Marjaana Mykkänen / Yle Kulttuuri 2012.
Ensiesitys Teemalla 18.2.2012 Honkasalolle omistetun Teemalauantain avauksena.

  • Uuden musiikin ilotulitusta jo kymmenen tuotantokauden verran – katso UMK:n finaaliesitykset kautta aikojen

    Elävän arkiston kooste UMK:sta vuosien varrelta.

    Uuden Musiikin Kilpailu (UMK) järjestettiin ensimmäistä kertaa vuonna 2012, jolloin se korvasi Yleisradion perinteisen Euroviisukarsinnan. UMK on tuonut kansan eteen esiintyjiä niin pystymetsästä kuin koko kansan tuntemista tähdistä. Vuonna 2021 UMK järjestetään kymmenennen kerran ja sen kunniaksi Elävä arkisto on koostanut tähän artikkeliin kaikki esitykset vuosien varrelta. Ota mukava asento ja laita korvat hörölle – tervetuloa uuden musiikin kuplaan!

  • Pieni suuri Heinola, karismaattinen Suomen läpikulkupiste

    Heinolan kaupungilla on tarinoita kerrottavanaan.

    Heinolan sijainti Suomen tieverkoston solmukohdassa johtaa monet kulkemaan tuon Päijät-Hämeessä sijaitsevan siltojen kaupungin poikki, mutta lyhyt silmäys harvemmin tutustuttaa ketään laajemmin paikkakunnan saloihin. Pienestä koostaan huolimatta Heinolan historia kätkee sisäänsä muutakin kuin vain kunnian ohikulkupaikkana, josta todistavat tähän kootut video- ja audiotaltioinnit.

Uusimmat sisällöt - Elävä arkisto