Hyppää pääsisältöön

“Paita pois! Paita pois!” − Pete Parkkonen esiintyi YleX After Ski -bileissä, eikä ollut epäselvää, millaista esitystä yleisö oli tullut katsomaan

Vain harvoin ketään ei haittaa, jos vähän sataa.

Pete Parkkonen YleX After Skissä Lahdessa. // Kuva: YleX / Elina Leino

Paita pois! Paita pois!

Tällaisia huutoja kuuluu heti, kun Pete Parkkonen astelee lavalle YleX After Ski -tapahtumassa hiihdon MM-kisoissa Lahdessa.

Kaikki tuntuvat odottavan tältä keikalta sitä yhtä hetkeä. Sitä, että sataa.

Pete Parkkosesta on tullut huomattava artisti − voisi sanoa, että vihdoinkin. Idolsin neljännen kauden kolmonen on tehnyt uraa vuodesta 2008 lähtien, mutta suurin huomio ja menestys sai odottaa JVG- ja Cheek-fiiteistä huolimatta.

Kunnes Parkkonen julkaisi erään musiikkivideon vuoden 2016 joulukuussa.

Kohta sataa -videolla artisti kiemurteli litimärkänä tavalla, jolla miesartistia ei oltu ainakaan Suomessa ennen nähty.

Se oli Peten tapa saada itselleen näkyvyyttä ja ottaa askel lähemmäs tähteyttä.

Ainakin se teki Parkkosesta sellaisen artistin, jonka keikka on pakko nähdä. Jos ei muuten, niin ainakin sen yhden biisin takia. Ihan vain, jotta pääsee näkemään, pysyykö paita Peten yllä sen biisin aikana vai ei.

Sillä, pysyykö paita Parkkosen päällä, ei pitäisi olla mitään väliä.

Mutta sillä, pysyykö paita Parkkosen päällä, ei pitäisi olla mitään väliä. Pete Parkkonen on paljon muutakin kuin Kohta sataa -biisi ja paljasta pintaa. Hän on aidosti hyvä laulaja: siitä osoitus on muun muassa Tähdet, tähdet -ohjelman voitto marraskuulta 2016.

YleX After Ski on Parkkosen ensimmäinen keikka Kohta sataa -videon julkaisun jälkeen. Nyt saadaan esimakua siitä, onko Parkkonen nykyisen statuksensa osoittamalla tasolla myös esiintyjänä.

Mustaan hihattomaan paitaan, tiukkoihin mustiin farkkuihin ja ohueen, kiiltävään nahkatakkiin pukeutunut Parkkonen aloittaa keikkansa peräti viidellä englanninkielisellä cover-vedolla. Biisikavalkadi koostuu legendaarisesta Lenny Kravitzin Are You Gonna Go My Way -rokkihitistä James Brownin funk-soul-klassikko I Feel Good -kappaleeseen.

Parkkosen ääni sopii huikean hyvin etenkin I Feel Good -biisiin sekä Kings Of Leonin Sex On Fire -hittiin. Sex On Fire kuulostaa jopa paremmalta kuin biisin alkuperäislaulaja Caleb Followillin vetämänä.

Pete Parkkonen. // Kuva: YleX / Elina Leino

Biisivalinnat sopivat Parkkosen tyyliin, mutta. Nämä kappaleet ovat vanhoja hittejä, joita Pete Parkkosen parikymppiset fanit eivät välttämättä edes tunne. Kenelle Parkkonen oikein esiintyy? Ei ainakaan sille porukalle, joka kiinnostui artistista Koska sataa -musavideon vuoksi. Ainoan poikkeuksen tekee se hetki, jolloin hän avaa kiinni olleen leijonanharjansa Kings of Leonin Sex Is On Fire -biisin jälkeen. Yleisö huutaa, ja kohta saattaisi sataa.

Parkkosen esiintyminen on kokonaisuudessaan varmaa, mutta jotain siitä puuttuu. Parkkonen tanssii biisien aikana samalla tavalla kuin sellainen henkilö, jota pyydetään imitoimaan rokkistaran liikehdintää biisin aikana. Aivan kuin hän ei olisi ihan aito? Mutta toisaalta, Uptown Funk -coverin lopulla parkkonen potkii ilmaa vähintään yhtä tyylikkäästi kuin Michael Jackson. Ja onhan se hienon näköistä, kuinka letkeästi Parkkosen jalat vispaavat I Feel Good -biisin tahtiin.

Parkkosen vedossa heikointa ovat välispiikit. Kohta sataa -videon vuoksi artisti sellaisessa asemassa, että hän voisi flirttailla räävittömästi yleisölle. Siitä pidettäisiin, koska se olisi osa sateentekijän roolia.

Yleisö huutaa, ja kohta saattaisi sataa.

Niin Parkkonen ei kuitenkaan tee. Useimmiten hän joko kertoo, mikä edellinen biisi oli tai mikä on tulossa seuraavaksi. Muutamien biisien välissä Parkkonen kysyy, että vieläkö jaksaa. Ennen Doupein-biisiä artisti sanoo, että katsotaan miten tämä menee.

Näinä hetkinä Parkkosesta tulee mielee se mukava naapurinpoika, joka hän on aina ollut. Se ei kuitenkaan ole se Parkkonen, joka tutkii sut kokonaan, ihan joka pisaraan.

Tyylikäs ja yllättävä ratkaisu

- Tätä ei tarvitse esitellä, tää on mun lempibiisi kaikista, Parkkonen sanoo.

Ja sitten se alkaa: Kohta sataa. Yleisö, etenkin siinä olevat naiset, huutavat. Parkkonen riisuu nahkatakkinsa.

Hän tanssii hihattomassa paidassa kiemurrellen samalla tavalla kuin sillä videolla. Välillä Parkkonen käy syvemmässä kyykyssä kuin PMMP-aikainen Paula Vesala. Tukka heiluu enemmän kuin Paperi T:n piiska.

Mutta paita pysyy päällä. Yleisön ilmeistä päätellen ainakin muutamaa tuntuu harmittavan.

Se, että paita pysyi päällä, kertoo Parkkosesta paljon.

Hän ei sittenkään halua profiloitua artistina, joka myy musiikkiaan vain seksillä. Se on hyvä asia, sillä Kohta sataa -videon tuoma seksisymbolistatus ei ole ikuista. Parkkonen haluaa olla vakavasti otettava artisti.

Vaikka Parkkonen joutui kamppailemaan yleisöstä samaan aikaan järjestettyjen hiihtäjä Iivo Niskasen kultajuhlia vastaan, hän osoitti olevansa esiintyjä, joka saa yleisön mukaan muillakin kuin Kohta sataa -biisillä − vaikka Kohta sataa oli ehdottomasti keikan parasta antia. On mielenkiintoista nähdä, onko yleisö yhtä hyvin messissä esimerkiksi kesäfestareilla, joissa Parkkosen voi olettaa esiintyvän. Jos on, niin Parkkosen voi alkaa laskea samaan kategoriaan esimerkiksi Antti Tuiskun ja JVG:n kanssa.

Esimerkisi lämpimänä ja hiostuttavana kesäpäivänä Parkkonen voi tarpeen tullen heittäytyä tavalla, johon muut suomalaiset miesartistit eivät pysty tai jota he eivät halua tehdä.

Ja silloin sataa.

Lue myös:

Litimärkänä kiemurrellut Pete Parkkonen odotti videostaan paskamyrskyä, mutta toisin kävi: Ehkä jengi on odottanut tätä niin paljon

Pete Parkkonen voitti Tähdet, tähdet -kisan, mutta jotain puuttuu yhä – tuleeko kivasta naapurinpojasta ikinä supertähteä?