Hyppää pääsisältöön

Tuoksut syrjäyttävät järjen ja houkuttelevat herkkuostoksille – emmekä me voi sille mitään

Kuvassa inkeri haistelee popcornia.
Kullankeltaisten popcornien tuoksua on vaikea vastustaa Kuvassa inkeri haistelee popcornia. tuoksukuva

Houkutteleeko lähikaupan paistopisteen tuoksu pasteijaostoksille? Etkö pysty vastustamaan elokuvateatterin popcorn-hyllyjä? Aivan kuten näkö- ja kuuloaistia, myös hajuaistia hyödynnetään markkinoinnissa. Ihminen reagoi tuoksuihin alitajuntaisesti: tuoksujen lähettämät signaalit prosessoidaan siinä osassa aivoja, joka vastaa tunteista ja muistoista. Tuoksut siis syrjäyttävät järjen.

Elokuvateatterien popcorn-koneiden poistoilman tuoksu tavoittaa asiakkaan jo teatterin ovelta. Seuraavaksi oletkin jo kassalla paukkumaissien kanssa. Miten tässä näin kävi?

Ihmisen reagointi tuoksuihin perustuu alitajuntaiseen toimintaan. Kuulo- ja näköaistin lähettämät signaalit kulkevat aivoissa siihen osaan, joka vastaa järkeilystä ja rationaalisuudesta. Tuoksujen lähettämät signaalit puolestaan prosessoidaan siinä osassa, joka vastaa tunteista ja muistoista. Tämän takia moni meistä osaa kysyttäessä nimetä monta erilaista tuoksumuistoa. Lapsuuden lempikarkin tuoksu voi palauttaa mieleen kokonaisen tilanteen ja tapahtuman, entisen seurustelukumppanin käyttämätä hajuvesi muistuttaa yhteisistä kokemuksista vuosikymmenenkin jälkeen. Juuri tämän takia tuoksuilla on meihin niin suuri vaikutus – järjen panssari ei suojele meitä niiden vaikutukselta.

Kuvassa mies haistaa paitaa.
Uuden t-paidan tuoksu on sekoitus homeenestoainetta ja rypistymiseltä säästäviä kemikaaleja. Kuvassa mies haistaa paitaa. tuoksukuva

Sitruunasta työtehoa ja nahan aromilla käsitys laadukkuudesta

Erilaisilla tuoksuilla saadaan aikaan erilaisia reaktioita. Tutkimusten mukaan tuoksujen avulla on mahdollista parantaa mielialaa ja esimerkiksi sitruunan tuoksun on havaittu parantavan työtehoa. Onnistuneella tuoksusuunnitelulla voidaan vaikuttaa asiakkaan laatukäsitykseen yksittäisestä tuotteesta tai kokonaisesta ympäristöstä. Paras lopputulos saadaan aikaan silloin, kun käytetty tuoksu on niin vieno, ettei asiakas tiedosta haistavansa sitä.

Paras lopputulos saadaan aikaan silloin, kun käytetty tuoksu on niin vieno, ettei  asiakas tiedosta haistavansa sitä.
Kuvassa hedelmäosasto.
Tuoksumarkkinoinnin keinoilla on saatu hyviä myyntituloksia myös vihannes- ja hedelmäostastolla. Kuvassa hedelmäosasto. tuoksukuva

Suomalainen luksus tuoksuu havumetsältä ja merenrannalta

Tuoksumarkkinointia suunnitellessa pitää aina ottaa huomioon kunkin maan kulttuuri: se mikä toimii Yhdysvalloissa ei välttämättä hivele ranskalaisen asiakkaan hajuaistia ja toisinpäin. Toimiakseen toivotulla tavalla asiakkaan täytyy pystyä samaistumaan tuoksuun ja liittämään siihen tunnepitoisia kokemuksia. Suomessa piparit, glögi ja joulukuusi virittävät hetkessä juhlapyhien tunnelmaan. Mieleen tulvii myönteisiä ajatuksia ja muistoja, joten yhtäkkiä piparipaketin ja kauniin kalliin lasisen joulupallon ostaminen tuntuukin erinomaiselta ajatukselta.

Suomalaisille rakkaita ovat myös raikkaat ja luonnonläheiset tuoksut, kuten metsän ja meren tuoksut. Niillä luodaan mielikuvaa levosta, laadusta ja luksuksesta. Aivan aitoja nämä tuoksut eivät silti yleensä ole, sillä ammattilaiset suosivat synteettisiä tuoksuja. Niiden valmistamisessa kun ei ole käytetty allergisoivia ainesosia.


 

Uusimmat sisällöt - Puoli Seitsemän