Hyppää pääsisältöön
Aihesivun Elämänkatsomustieto pääkuva

2017 kevät: Elämänkatsomustieto – YTL:n sensorin vastaukset abien kysymyksiin kokeesta

Kysy sensorilta elämänkatsomustiedon yo-kokeesta.
Kysy sensorilta elämänkatsomustiedon yo-kokeesta. Kuva: Yle/Annukka Palmén-Väisänen/Shutterstock Abitreenit

Jäin miettimään, oliko... Lähteekö paljon pisteitä, jos... Miten paljon haittaa, että...

Kevään elämänkatsomustiedon koe järjestettiin 24.3.2017. Kokeen jälkeen kokelaat lähettivät meille kysymyksiä, joihin sensori Eero Salmenkivi vastasi koepäivän iltana.

Täältä löydät kokeen ja sen hyvän vastauksen piirteet.

Kysymykset ja vastaukset

Sensori vastaa: Ei mennyt ohi. Hyvän vastauksen piirteet (HVP) tulevat julkisiksi ihan kohta ja sieltä näkee tarkemmin, mutta lyhyesti noihin mainitsemiisi asioihin voisi liittää teknologian tukeman fyysisen passiivisuuden. Kyse on sarjakuvan tulkinnasta, joten lähestymistapa on varsin vapaa.
Sensori vastaa: Hyvään vastaukseen (= 3 p eli 2 p a:sta ja 1 p b:stä) pääsee luultavasti melko lyhyellä vastauksella. Kiitettäviin pisteisiin vaaditaan pidempää vastausta. Kun ”demokratian muodot” on suoraan OPS-perusteissa oleva kohta, sitä on toivottavasti vähän laajemmin käsitelty myös opetuksessa.
Sensori vastaa: Voi toki. Sisältö ratkaisee, ei pituus. Tosin ET:ssähän nämä ovat viimeiset paperiset kokeet, joissa käsialat voi vaihdella aika lailla. Voin kyllä hyvin kuvitella sellaisen (vaikkapa joka toiselle riville kirjoittavan) käsialan, jolla ei melkein mihinkään vastaukseen saa kaikkea asiaa 2 sivulle.
Sensori vastaa: ”Haittaako?” on vaikea kysymys. Kuten kirjoitat, tehtävässä lukee selvästi, että ”voit hyödyntää”, joten materiaalia ei ole pakko hyödyntää. Eli täydet pisteet voi saada viittaamatta kertaakaan materiaaliin eikä viittauksen puuttumisesta rankaista arvostelussa. Se, että haittaako aineiston käyttämättä jättäminen, on monimutkaisempi kysymys. Pääseekö yhtä hyvään vastaukseen ilman aineistoa, riippuu lähestymistavasta ja muista lähteistä, joita on vastauksessa käyttänyt.
Sensori vastaa: Kuten kirjoitat t1 ja t10 tehtävänannossa on selvä ero. 10:ssä aineistoa pitää käyttää. Se ei tarkoita, että sitä olisi pakko käyttää kaikissa kohdissa. Toki 10 on jokerivastaus, johon liittyy varsin pitkä aineisto, joten sen melko laaja käyttö on luultavasti eduksi. Tätä koskee suurin piirtein samanlainen pohdinta aineiston hyödyllisyydestä kuin edellisen kysymyksen kohdalla.
Sensori vastaa: Yleisesti yo-koe Et:ssä (kuten muissakin aineissa) mittaa lukion opetussuunnitelman perusteiden (LOPS) mukaista osaamista. Tämän kevään koe on kaikissa aineissa viimeinen koe, joka mittaa pelkästään v. 2003 LOPSia. Ensi syksystä kevääseen 2020 mitataan yhtä aikaa sekä 2003 että 2015 LOPsia. Tässä nykyisessä/vanhassa mallissa et:ssä on yleensä ollut periaatteena, että tehtävät 1-5 tulevat saman numeroisesta kurssista ja loput tehtävistä eri kurssien yhdistelmistä. (Ensi syksystä lähtien numerointi noudattaa uutta LOPS15:ta ja tilanne muutenkin vähän muuttuu, kun kokeen rakenne muuttuu sen sähköistyessä.) Taitto vaatii joskus (esim syksyllä 2015) poikkeamaan tästä. Sen lisäksi eri et-kursseissa käsitellään usein samankaltaisia asioita eri näkökulmista, esim. pakolaisuutta yhteiskunnallisena, kulttuurisena tai ihmisoikeuskysymyksenä.
Eri kokeissa eri LOPSn kohtia kysytään jonkinlaisella vuorotteluperiaatteella. Esim. nyt kysyttiin 3. kurssista demokratiaa, koska sitä on (luullakseni) kysytty viimeksi 2007 (ja se ei sitä paitsi ole ihan nykyisessä muodossa 2015 LOPS:ssa). 5. kurssista taas kysyttiin kristinuskosta, koska 2016 kysyttiin ateismista ja taikauskosta. ET:ssä kysymysten määräytymisen kannata aihealuetta tärkeämpää ovat ne taidot, jota vastaaminen ilmentää, joten tällainen sisällön pohjalta tapahtuva luokittelu kertoo vain osan totuudesta. Eri vaadittuja taitoja, esimerkiksi aineiston tulkintaa ja omaa argumentaatiota, sekä kokeen vaikeustasoa pyritään pitämään silmällä, jotta koe mittaisi kokelaiden LOPS:ssa vaadittuja taitoja ja ns. kypsyyttä mahdollisimman tasapainoisesti vuodesta toiseen.
Sensori vastaa: Periaatteessa kohdat pitäisi erottaa, mutta useina vuosina sensorikokous on päättänyt, että tuollaisesta ei vähennetä pisteitä. Sensorikokous päättää aikanaan asiasta tämän vuoden osalta. Ensi syksystä lähtien ongelmaa ei ole, koska eri kohdille on omat vastauskohdat.
Sensori vastaa: HVP:n mukaan tällainen rajaus kolmeen ryhmittymään ei ole este edes kiitettäville pisteille, jos ”käyttää johdonmukaisesti vähemmistön käsitettä ja osoittaa ymmärtävänsä vähemmistöjen luokittelun periaatteita.”

Abitreenit

  • Navigaatiokuva aineelle Biologia.
    Navigaatiokuva aineelle Biologia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Elämänkatsomustieto.
    Navigaatiokuva aineelle Elämänkatsomustieto. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Englanti.
    Navigaatiokuva aineelle Englanti. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Espanja.
    Navigaatiokuva aineelle Espanja. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Filosofia.
    Navigaatiokuva aineelle Filosofia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Fysiikka.
    Navigaatiokuva aineelle Fysiikka. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Historia.
    Navigaatiokuva aineelle Historia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Italia.
    Navigaatiokuva aineelle Italia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Kemia.
    Navigaatiokuva aineelle Kemia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Latina.
    Navigaatiokuva aineelle Latina. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Maantiede.
    Navigaatiokuva aineelle Maantiede. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Matematiikka.
    Navigaatiokuva aineelle Matematiikka. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Portugali.
    Navigaatiokuva aineelle Portugali. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Psykologia.
    Navigaatiokuva aineelle Psykologia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Ranska.
    Navigaatiokuva aineelle Ranska. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Ruotsi.
    Navigaatiokuva aineelle Ruotsi. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Saame.
    Navigaatiokuva aineelle Saame. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Saksa.
    Navigaatiokuva aineelle Saksa. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Suomi.
    Navigaatiokuva aineelle Suomi. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Terveystieto
    Navigaatiokuva aineelle Terveystieto Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Uskonto.
    Navigaatiokuva aineelle Uskonto. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Venäjä.
    Navigaatiokuva aineelle Venäjä. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Yhteiskuntaoppi.
    Navigaatiokuva aineelle Yhteiskuntaoppi. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Äidinkieli.
    Navigaatiokuva aineelle Äidinkieli. Abitreenit
  • Syksyn 2017 yo-kokeet löydät täältä!

    Ylioppilaskokeet ajalta 11.9.–4.10.2017

    Yo-kokeet ja hyvän vastauksen piirteet julkaistaan yo-koesivuilla aina koepäivinä kokeiden päättymisen jälkeen. Kommenttiketjuissa voi keskustella muiden kokelaiden kanssa. Täältä löytyvät linkit kaikille yo-koesivuille.

  • 10 kysymystä filosofeista – katso miten pärjäät!

    Ylioppilaskokeessa hyötyy paljon filosofien tuntemisesta.

    Valmistaudu filosofiseen koetukseen vastaamalla kymmeneen kysymykseen kuuluisista filosofeista. Ylioppilaskokeessa filosofien tuntemuksesta on iso hyöty, joten ota testi treenin kannalta äläkä lannistu, jos et saa heti kaikkia oikein – tehtävä on haastavammasta päästä. Kun olet vastannut kaikkiin kohtiin, tarkista koe.