Jäin miettimään, oliko... Lähteekö paljon pisteitä, jos... Miten paljon haittaa, että...
Mikä sinua ihmetytti tämän kevään yo-kokeessa?
Kevään historian koe järjestettiin 15.3.2017. Kokeen jälkeen kokelaat lähettivät meille kysymyksiä, joihin sensori Tom Gullberg vastasi koepäivän iltana.
Historian ylioppilaskoe ja hyvän vastauksen piirteet.
Kysymykset ja vastaukset
Tehtävä 9: Mikä olisi tehtävän 9 a) ihannevastaus ? Kuinka paljon pisteitä tarvitaan päästäkseen kokeesta läpi ? -Aada
Sensori vastaa: Ihannevastauksia voi aina olla monenlaisia. Kuvan hyvä tulkinta ja kytkeminen kontekstiin, sekä b-kohdassa analyyttinen, vertaileva ja analyyttinen vastaus antaa hyviä pisteitä. Tarkemmin voit lukea hyvän vastauksen kriteerit YTL:n kotisivulla. Approbaturin raja on useimmiten noin 8-10 pistettä, mutta siihen ei kannata tähdätä.
Tehtävä 6: Miten laajasti naisten yhteiskunnallista asiaa piti tarkastella suomessa. Onko eduksi jos pohjusti naisten oikeuksia ennen 1900 luvun loppua? -Vähintään C
Sensori vastaa: Paremman koulutuksen, sosiaalipoliittisten uudistuksien ja päiväkodien mainitsemisella pääsee jo pitkälle. Historiallinen tausta on aina eduksi, vaikka se ei tässä varsinaisesti vaadita. Vastauksen kokonaisuus kuitenkin ratkaisee.
Tehtävä 6: Käykö hormonaalinen ehkäisy syyksi naisen aseman vahvistumiselle? -Ehkäisy
Sensori vastaa: Ylipäänsä ehkäisymenetelmät on hyvä saada vastaukseen mukaan.
Tehtävä 9: Mitä jos ei lainannut sitä tekstiä ollenkaan ja vaan puhu siitä jutalaisvihasta ja niin pitikö selostaa sitä tekstiä? -Apuvaa
Sensori vastaa: Vastauksen kytkeminen tekstiin/dokumenttiin antaa aina korkeampia pisteitä.
Tehtävä 5: Kuinka vakava virhe on jos kirjoitti että EU on perustettu 1995 kun vahingossa muisteli Suomen liittymistä? --
Sensori vastaa: Se tuskin tämän tehtävän yhteydessä on vakava virhe, jos vastaus muuten kokonaisuudessaan on relevantti.
Tehtävä 10: Mihin presidentti viittasikaan ''aseellisella väkivaltaisella tiellä''? -nettilukiolainenespanjast
Sensori vastaa: Kyydytyksiin ha Mäntsälän kapinaan.
Tehtävä 7: Uskonpuhdistus, kirjakieli, sääty-yhteiskunta, arkkitehtuuri, koulutus ainakin sain tähän. Oliko nämä keskeisiä, mitä muuta tärkeää? -hissaabi
Sensori vastaa: Nuo ovat erinomaisia aspekteja. Saat varmasti korkeita pisteitä.
Tehtävä 9: b) Haittaako jos keskittyi pääasiassa muuhun kun piirrokseen ja runoon, mutta havainnollisti ne lyhyesti ja kertoi niistä. -vaasas
Sensori vastaa: Pääasia että vastaus on jotenkin kytketty piirokseen ja runoon.
Tehtävä 2: Oliko "sanomalehtikulttuuri" mitenkään oleellinen b-osiossa? Eli siis, että junissa oltiin lukemassa sanomalehteä että vältyttiin sosiaaliselta kanssakäymiseltä -vaasanAbi
Sensori vastaa: Ehkä ei juuri noin. Mutta junaliikenteen myötä myös postikuljetus nopeutui, joten "sama" sanolehti luettiin yhä laajemalla alueella. Eli myös Vaasalaiset saivat jo seuraavana päivänä tietää mitä Helsingissä oli kirjoitettu.
Tehtävä 6: Miksi taas naisten asema kysymys? Viime syksynä (2016) kysyttiin naisten asemaa paljon laajemmalta aika välitä. Oliks tää nyt ihan järkevä ratkaisu? -Hämmentynyt
Sensori vastaa: Nyt oli kyse Suomesta. Opetussunnitelman kannalta tälläisiä tehtäviä ovat erittäin keskeisä.
Tehtävä 1: Taas myös antiikki kysymys? Viime syksynä sekin oli. -Jälleen hämmentynyt
Sensori vastaa: Usein tulee valituksia siitä, että emme kysy vanhemmasta historiasta.
Tehtävä 10: Oliko b) kohdassa kyse Mäntän kapinasta+ -curious man
Sensori vastaa: Ilman muuta. Kyyditykset ovat myös hyvä mainita.
Tehtävä yleinen: Jokereissa myös samat aiheet piti huomioida kun viime syksyn kokeessa. Miksi näin? -Hämmennys part 3
Sensori vastaa: Jokerit tulevat pääsääntöisesti Kansainväliset suhteet- ja Suomen historian käännekohdat-kursseista, ja opettajat tietävät että niin yleensä on. Samoja tehtäviä ei kuitenkin käytetä, mutta molemmat tehtävät liittyy opetussuunnitelman keskeisiin teemoihin.
Tehtävä 10: Mitä kaikkea piti c-kohdassa mainita? Eheyttäminen, kommunistien toiminta...? -:)
Sensori vastaa: Aivan, ainakin eheyttäminen. Hyvän vastauksen kriteereissä sanotaan m.m. näin: Poliittisten ääriliikkeiden kieltäminen, torpparilaki ja muu sosiaalilainsäädäntö,kansan koulutustason nouseminen. 1930‐luvun tietoinen eheyttämispoKansan valistustason nousu tiedotusvälineiden kehityksen myötä (mm. Yleisradio).
Tehtävä 3: Liittyikö imperalismi kohdan b) vastaukseen? Sillä rautatiet voimistivat teollistumista ja teollistumisen seurauksena imperalismi voimistui.. -Mietteliäs
Sensori vastaa: Aivan hyvä huomio!
Tehtävä 7: Mitä tässä tehtävässä olisi pitänyt ottaa huomioon? -Kummastunut
Sensori vastaa: Näin sanotaan hyvän vastauksen kriteereissä: Tyydyttävässä vastauksessa kuvataan, kuinka kristinusko tuli nykyisen Suomen alueelle ja miten siitä tuli valtauskonto. Vastauksessa kuvataan myös uskonnon merkitystä keskiajan yhtenäiskulttuurin perustana. Siinä voidaan käsitellä esimerkiksi seuraavia asioita: koulutusta, arkkitehtuuria, taidetta, kirkon roolia hallinnossa ja verotuksessa. Vastauksessa tulee myös ottaa huomioon keskeiset reformaation aiheuttamat muutokset kirkon yhteiskunnalliseen asemaan, kuten valtiokirkon synty, kirkon omaisuuden takavarikointi kruunulle ja kansankielen käytön lisääntyminen. Kiitettävässä vastauksessa käsitellään monipuolisesti ja kriittisesti edellä esitettyjä näkökulmia. Täysiin pisteisiin vaaditaan myös ortodoksisen kirkon vaikutuksen huomioimista itäisessä Suomessa.
Tehtävä 3: Mitä kaikkea tähän olisi pitänyt vastata? -luonnontieteellinenmuutos
Sensori vastaa: Esimerkiksi: uuden mekanistisen maailmankuvan vähittäisen syntymisen uuden ajan alussa ja sen, että empiristinen kokeisiin perustuva luonnontiede syntyi. Lisäksi voi mainita rationalistisen, järkeen perustuvan tieteellisen metodin kehittymisen antiikin pelkän kirjanoppineisuuden sijaan. Katso mitä olemme kirjoittaneet hyvän vastauksen kriteereissä (YTL:n kotisivulla).
Tehtävä 9: Miten pilakuvaa voi tulkita? Sotilaassa ei ollut mitään tunnistusmerkkejä, joten piti päätellä erinäisen tehtävän annon kautta. Miksi juutalaismerkillä koristettu hahmo puukottaa saksalaista (?) sotilasta selkään jo ensimmäisen maailmansodan jälkeen? -En tii
Sensori vastaa: Tämä oli m.m. Hitlerin selitys/tulktinta ensimmäisen maailmansodan tappioon: tikarinpistoteoria. Tästä syntyi yhä voimakkaammin viha juutalaisia kohtaan.
Tehtävä 10: B) miksi tehtävästä kaksi pistettä? Koskiko mäntsälän kapinaa -En tii
Sensori vastaa: Aivan.Sekä esimerkiksi kyyditykset. Kaksi pistettä juuri siksi, että hyvä kokelas voi keksiä enemmän kun Mäntsälän kapinaa.
Tehtävä 1: Meikäläisellä tuli aika lyhyt vastaus (kaupankäynnistä pääasiassa ja "se joka hallitsi välimerta, hallitsi koko tunnettua maailmaa"), olivatko nämä nyt niitä tärkeimpiä pointteja, vai unohdinko täysin jonkin olennaisen? -Seppo
Sensori vastaa: Aivan tyydyttävä vastaus, varmasti. On hyvä myös m.m. mainita, että meri oli yhdistyvä tekijä, ja että kaikenlaiset kultturivaikutukset tulivat meren kautta. Meren kautta kuljetukset olivat helpoimpia, ja tämä koskee tietysti myös sotilaiden kuljettamista.
Tehtävä yleinen: Miksi niin monta kysymystä 1990-luvusta? Aika hölmöä että kolme kysymystä kymmenestä on vain yhdestä ajasta. -Ärsyyntynyt
Sensori vastaa: Tietysti siksi että nykypäivän hisorian kautta voidaan tulkita sekä nykypäivää ja historian merkitystä (ja käyttöä). Toisaalta, nyt valitaan myös että kysytään liian paljon vanhemmasta historiasta, joten ollaan ehkä onnistuneet.
Tehtävä 10: Menikö ihan metsään jos puhui Mäntsälän kapinasta vallankaappausyrityksenä? -taasko uusintaan?
Sensori vastaa: Ei mennyt.
Tehtävä 5: Hei! Jos käsitteli viitoskysymyksen lopussa Neuvostoliiton hajoamisesta syntynyttä Venäjän federaatiota ja Eun nykyistä mutkikasta suhdetta kyseiseen valtioon, niin menikö aihe mielestäsi jo ulkopuolelle ? -Abi-17
Sensori vastaa: Ei, oletan että siitä syntyi aika fiksu ja analyyttinen vastaus!
Tehtävä 3: Heippa! Jos kritisoi vastauksen lopussa maailmankuvan edistystä siltä kantilta, että kyseisenä aikakautena kuitenkin harjoitettiin mm noitavainoja, sekä astrologiaa ja alkemiaa täysin tieteellisenä osana, samaan aikaan kun ajanjaksolla keksittiin gravitaatiolait ja maailman kuva aukeni heliosentrismin myötä ja löytöretkien myötä, niin menikö kritiikkki aivan metsään? Tämä siis osanamuutakritiikkiä -Tuleva abi
Sensori vastaa: Ei, siis kuullostaa että olet kirjoittanut erittäin fiksun ja analyyttisen vastauksen.
Tehtävä 3: Vähentääkö kuinka paljon pisteitä, jos kirjoitti Galileo Galilein olevan ranskalainen? -Anonyymi
Sensori vastaa: Tämä on kokonaisuudessa luultavasti niin pieni virhe, että ei vähennä pisteitä lainkaan.
Tehtävä 10: Mitä kaikkea piti mainita C:ssä? -Salon Abi
Sensori vastaa: Näin sanotaan hyvän vastauksen kriteereissä:
Poliittisten ääriliikkeiden kieltäminen (kommunistit, Lapuan liike). 1920‐luvun laman ja joukkotyöttömyyden väistyminen. Yhteiskunnallisten olojen parantuminen torpparilain ja muun sosiaalilainsäädännön kautta. Elintason vähittäinen nouseminen. Kansan koulutustason nouseminen (esim. oppivelvollisuuslaki). 1930‐luvun tietoinen eheyttämispolitiikka (punamultahallitukset). Kansan valistustason nousu tiedotusvälineiden kehityksen myötä (mm. Yleisradio).
Tehtävä 2: Jos kirjoitti b) kohtaan myös imperalismista, niin meneekö ohi? Koska rautatiethän nopeutti teollistumista ja teollistuminen johdatti imperialismin syntyyn -huhhuh
Sensori vastaa: Ei mennyt ohi. Hyvä pointti!
Tehtävä yleinen: Mikä olisi sellainen optimaalinen vastauksen pituus? Itsellä yhteen tehtävään sain 2 sivun vastauksen, muut jäivät puoleentoista sivuun. Ovatko liian lyhyitä? -Epätoivoisesti E haussa
Sensori vastaa: Ei ole liian lyhyitä! Sisältö ja analyyttisyys ratkaisee. Et tarvitse olla epätoivoinen.
Tehtävä 2: Kuinka tarkasti tehtävään piti vastata. Riittikö perusteluksi teollistumisen kasvu ja esim Venäjällä uudistuishaluisemman keisarin valtaantulo -Ekat kirjotuksey
Sensori vastaa: Nuo esimerkit ovat aivan hyviä. Voi tietysti m.m. lisätä, että rautateillä oli myös esimerkiksi sotilaalliset, poliittiset ja kultturiset merkitykset. Katso hyvän vastauksen kriteeriet YTL:n sivuilla.
Tehtävä 5: Oliko tässä tarkoitus keskittyä euroopan maiden integroitumiseen? -:)
Sensori vastaa: Ytimesti voi sanoa noin. Tietysti kyse oli kylmän sodan lopusta, sekä varsinkin Itä-Euroopan todellisesta uusiutumisesta. Katso hyvän vastauksen kriteerit YTL:n sivuilla.
Tehtävä yleinen: Kuinka paljon menettää väärästä vuosiluvusta pisteitä tai epätarkasta vuosiluvusta esim. 1970 luvun alkupuolella?? -Tuleeko 0
Sensori vastaa: Jos vastaus on kokonaisuudessa hyvä, pistettä ei välttämättä menetä lainkaan.
Tehtävä 8: Onko kirjoittanut ihan ohi aiheen jos on pohtinut esim. Kylmän sodan aikaisia kriisejä (miten suurvallat puuttuivat niihin), sopimuksia (eu, yk, Nato yms), kehitysyhteistyötä -Näillä mennään
Sensori vastaa: Tuskin. Vaikeata tietää mitä olet kirjoittanut, mutta jos kokonaisuus pysyy tehtävän kontekstissa, en näe minkäänlaisia ongelmia.
Tehtävä 9: Vertasin saksalaista sotilasta vamppyyriin ja juutalaisen asetta puuvaarnaan. Onko peli menetetty? -APUA
Sensori vastaa: Riippuu vastauksen kokonaiskuvasta ja analyyttisyydestä.
Tehtävä 2: Meneekö mahdollisuudet kiitettävään pistemäärään, jos ei maininnut rautateiden geopoliittista ja sotilaallista merkitystä? Mainitsin kuitenkin teollistuneiden maiden kilpailun rautateistä, sekä sen että ne olivat ylpeyden aihe. Lisäksi mainitsin, että niitä kuvattiin esim. taiteessa ja elokuvissa. Tätä ei löytynyt hyvän vastauksen piirteistä. -abina
Sensori vastaa: Sinulla on hyviä ja analyyttisiä lisäyksiä. Geopolitiikka ja sotilaaliset seikat ovat toki myös tärkeitä. Kokonaisuus ratkaisee, mutta jos et ole käsitellyt esim. geopolitiikkaa ja sotilaallista strategiaa, kiitettävät pisteet voi olla vaiketa saavuttaa.
Tehtävä 1: Miksi kokeessa ei kysytty mitään vuodesta 1917? Nythän on kuitenkin Suomen itsenäisyyden juhlavuosi. -xcx
Sensori vastaa: Juuri nyt ei kysytty....
Tehtävä 9: Vastasinko ohi aiheen, kun selostin miksi ihmiset alkoivat kannattamaan natseja? Esim. natsien yhteisöllisyys, Hitlerin puheet, talousongelmat ja turhautuneiden ihmisten johdattelu? Mainitsin myös myöntyväisyyspolitiikasta. -abi
Sensori vastaa: Ainoastaan hyviä pointteja, hyvijä pisteitä saat varmasti!
Tehtävä 5: Tuleeko pisteitä jos ymmärsi kommunismin hajoamisen merkityksen Eurooppalaisessa poliitikassa? -TH
Sensori vastaa: Juuri siitä pisteitä tulee!
Tehtävä 2: Oliko kaupungistuminen oikea vai väärä seuraus B kohtaan? -Kok
Sensori vastaa: Sopi ilman muuta hyvin kontekstiin.
Tehtävä 9: 9b.
Itse ymmärsin tehtävän käskevän etsimään syitä MIKSI Kansallissosialistien puolue nousi valtaan. YTL:n hyvän vastauksen piirteissä sen sijaan listataan asioita MITEN Kansallissosialistit nousivat valtaan. Miksi? -ihmettelijä
Sensori vastaa: Kyllä miksi ja miten kuuluvat yhteen. Olet varmasti kirjoittanut hyvän vastauksen. Lopullisistä kriteereistä sensorikokous päättää hieman myöhemmin.
Tehtävä 6: Mainitsin naisten äänioikeuden, oikeuden asettua ehdolle ja hiljaittaisen kehittymisen samanarvoiseksi kuin mies, menikö päin mäntyä? -Lly
Sensori vastaa: Ei mennyt. Vaaditaan toki vielä syvällisemmän vastauksen Suomen hyvinvointivaltion syynystä, ja naisten asemasta siinä.
Tehtävä 1: Mainitsin valloitusten helpottumisen laivaston avulla (Rooman valtakunta) onko oikein vai väärin? -Tj
Sensori vastaa: Ilman muuta oikein.
Tehtävä 1: Oliko väärin käsitellä foinikialaisia esimerkkinä? Tai uskonnon merkitystä kreikkalaisille, esim. Poseidon? -Epävarma
Sensori vastaa: Niin kauan kun vastaus on kytketty Välimereen, kaikki vastaukset toimii.
Tehtävä 7: Otin esille suomen alueen jakautumisen pähkinäsaaren rauhassa idän ja lännen kirkon näkökulmasta, oliko ohi aiheen? -?
Sensori vastaa: Ei ollut, voi olla että olet kehittynyt varsin hyvän ja omanluontoisen vastauksen.
Tehtävä 7: Nostin esille kirkkokuntien tavoitteet laajentaa vaikutusaluettaan (ristiretket) onko tämä sitä yhtenäiskulttuuria? -Krisse
Sensori vastaa: Ristiretket ei sinäänsä kai kehittänyt yhteinäiskulttuuria, mutta tehtävään liittyen oleellinen asia.
Tehtävä 10: Lähteekö paljon pisteitä jos virheellisesti tungin YYA-sopimuksen 1930-luvulle? -Epätoivoinen
Sensori vastaa: Riippuu kokonaisuudesta, mutta tuo ei ainakaan mennyt oikein.
Tehtävä 9: Hei! Onko väärin, jos tehtävässä (b-kohdassa) keskittyi Hitleriin ja hänen ajatusmaailmaansa ja aatteisiinsa? -Elfi
Sensori vastaa: Ei ole väärin, mutta sen lisäksi vaaditaan hieman enemmän saadaaksesi korkeita pisteitä.
Tehtävä 4: Kuinka paljon pisteitä lähtee, jos unohti mainita valkoisen miehen taakan? Oliko se jotenkin oleellinen? Kuinka tarkkaan Darwinin tutkielmista piti kertoa? -Hissan ystävä
Sensori vastaa: Olisi hyvä jos imperialismi jotenkin tulisi esille vastauksessa, mutta kokonaisuudesta rippuu kuitenkin kuinka monta pistetttä menetät. Pääpiirteet Darwinin ideoista on tärkein; en hänellä paljon tutkielmia ollutkaan.
Tehtävä 8: Hei,
Entä jos puhui globalisaatiosta ja sen vaikutuksista ja mainitsi maailman jakautumisen länsimaihin, sosialistisiin ja kolmanteen maailmaan.
Sekä maininnut asioita, kuten vähemmistöjen muutto suuriin kaupunkeihin jne. Onko tehtävä enemmän tulkinnainen kuin muut? -Hieman epävarma
Sensori vastaa: En vertaisi muihin vastauksiin tässä vaiheessa, mutta ainakin globalisaatio on tietysti vastauksessa olennainen asia.
Tehtävä 3: Kuinka paljon haittaa jos kirjoitin vahingossa luonnontieteilijöiden nimet väärin? Kopernikus oli Kopernius ja vahingossa tuli mainittua Bruno eikä Brahe... -nimet sekaisin...
Sensori vastaa: Jos kokonaisuus on hyvä ja analyyttinen, pienet kirjoitusvirheet eivät haita paljon.
Tehtävä 9: Miten paljon haittaa jos tulkitsi pilakuvan naishahmon ennen kaikkea versaillesin sopimuksen tulokseksi, eli Saksan mielestä häpeärauhaksi? Ja taas sotilaan kuvaavan Saksaa, tehtävässä 9. -tulkitsija..
Sensori vastaa: Häpeärauha sinäänsä hyvä, mutta piirros kuvaa enemään eräitä selityksiä siitä, miten Versaillesin sopimuksestä tuli häpeärauha.
Tehtävä 9: En hoksannut erikseen manta, että kansallissosialistit pääsivät valtaan laillisesti demokratian keinoin. Mainitsin kuitenkin, että ne saivat enemmistön vuoden 1932 vaaleissa. Tulkitaanko tämä niin, että ymmärsin valtaanpääsyn tapahtuneen laillisesti? -ymmärsin kyllä
Sensori vastaa: Luultavasti, koko vastaus luetaan toki kokonaisuudessa.
Tehtävä 9: Mitä jos tehtävän 9. a kohta tulkitsi enimmäkseen kuvaa "häpeärauhan" kuvaajana. Mutta muuten b) kohta käsitteli hyvän vastauksen piirteiden määrittämiä asioita. Onko suurta merkitystä pisteytyksessä? -???
Sensori vastaa: Ei välttämättä, hieman riippuen mitä olet kirjoittanut kuvan kytkennästä häpeärauhaan.
Tehtävä 5: Saako pisteitä siitä jos mainitsee NL:n hajoamisen seurauksena itsenäisistä valtioista perustettu IVY ja sen tehtävät. -Moi
Sensori vastaa: Ilman muuta tulee siitä pisteitä.
Tehtävä 3: Hyväksytäänkö jos on maininnut sen että maapallo ei ole kaiken keskipiste, kaikki taivaankappaleet liikkuvat jatkuvasti ja maapallo on suurempi mitä keskiajalla ajateltiin, joka johti siihen että Euroopan maat lähti löytöretkille -Ananas
Sensori vastaa: Kyllä nämä seikat(kin) liittyy vastaukseen.
Tehtävä 9: Jos laitto vasta b.kohtaan juutalaisista.. Ja puhu a.kohdassa väreistä, lähteestä ja saksan sotilaan ilmeestä... +siitä että se juutalaishemmo olis siinä muu maailma joka tuomitsi saksan yksin syylliseks ekasta maailmansodasta -Huhhuhettäjännitti
Sensori vastaa: Riippuu kokonaisuudesta, mutta juutalaisuus kuluu kuvaan, eli a-kohtaan.
Tehtävä 5: En muistanut että hajosiko NL 91 vai 92, joten kirjoitin sitten että 92 mennessä Neuvostoliitto on hajonnut... kuinkahan paljon tästä rokotetaan pisteitä? -Vaasanabi
Sensori vastaa: Ei välttämättä ollenkaan, jos vastaus sinäänsä on fiksu ja analyyttinen.
Tehtävä 4: Onko riittävä selitys evoluutioteoriasta se että ihmiset ja eläimet käyvät jatkuvaa kamppailua paremmuudesta ja paremmin pärjäävä syrjäyttää muut? Käsittelin tehtävässä erikseen sosiaali, -että kulttuuridarvinismia, onko ok? -.
Sensori vastaa: Hyvältä kuullostaa, ja eri darvinismityyppejäon aivan ok mainita.
Tehtävä 3: Kysymys 3: "Mikä tuossa maailmankuvassa oli uutta ja miten se erosi keskiaikaisesta maailmankuvasta?"
Ymmärsin, että pitää vertailla maailmankuvia keskenään ja kertoa mikä tekee uudesta maailmankuvasta uuden.
Sen sijaan kiitettävän vastauksen piirteissä lukee, että olisi pitänyt kertoa kehityskulkuja, joiden kautta maailmankuva muuttui. Minusta kysymyksessä ei kysytty _miten_.
Miksi on näin? -Sanna
Sensori vastaa: "miten"-kysymyksen kauttaa voi toki juuri kertoa mikä tekee uudesta maailmankuvan uuden. Rippuu vastauksen kokonaisuudesta miten tämä tulkitaan, mutta sinulla on hyvä kommentti. Sensorikokous ratkaisee millainen pisteytyslinja tulee olemaan.
Tehtävä 3: Kysymys 3: "Mikä tuossa maailmankuvassa oli uutta ja miten se erosi keskiaikaisesta maailmankuvasta?"
Ymmärsin, että pitää vertailla maailmankuvia keskenään ja kertoa mikä tekee uudesta maailmankuvasta uuden.
Sen sijaan kiitettävän vastauksen piirteissä lukee, että olisi pitänyt kertoa kehityskulkuja, joiden kautta maailmankuva muuttui. Minusta kysymyksessä ei kysytty _miten_.
Miksi on näin? -Sanna
Sensori vastaa: "miten"-kysymyksen kauttaa voi toki juuri kertoa mikä tekee uudesta maailmankuvan uuden. Rippuu vastauksen kokonaisuudesta miten tämä tulkitaan, mutta sinulla on hyvä kommentti. Sensorikokous ratkaisee millainen pisteytyslinja tulee olemaan.
Tehtävä 9: Anteeksi mikä on tikarinpistoteoria mihin koko 9 tehtävän a-kohta näytti kietoutuvan tikarilla pistävän juutalaisen myötä? Ei ainakaan foorum-kirjasarjasta löydy. -Ärsyyntynyt
Sensori vastaa: Tämä tulkinta sinäänsä on kuitenkin oleellinen, jos haluaa ymmärtää miten juutalaisvihaa käytetään poliittisesti Saksassa.
Tehtävä 9: Tikarinpistoteoriasta ei lukenut mitään opetussuunnitelman mukaisissa oppikirjoissani.
Eikö kokeessa kysyttävien kysymysten pitäisi perustua oppikirjojen ja siis kurssien sisällöille?
Onko mahdollista, että 10. kysymyksen hyvän vastauksen piirteet muuttuvat vielä? -ihmettelijä
Sensori vastaa: Tässä on kyse prosessista, ei kaikki käsitteet sinänsä mainita opetussunnitelmassa.
Tämä tulkinta on kuitenkin oleellinen, jos haluaa ymmärtää miten juutalaisvihaa käytettiin poliittisesti Saksassa. Sensorikokous tietysti vielä päättää lopullisesta pisteytyslinjauksesta.
Tehtävä 6: Onko väärin, jos kritisoin hieman väitettä ja esitin että minkä takia naisen asema ei parantunut pelkästään hyvinvointivaltion ansiosta vaan taustalla oli myös vapaammat arvot ja elinkeinorakenteen muutos? -O.o
Sensori vastaa: Ei ole väärin.
Tehtävä 2: Miksi tehtävä oli täysin sama kuin 2007? Hämmentävää sillä silloinha tehtävä mittasi pelkästään ulkoa muistamista... -Hämmentynyt
Sensori vastaa: Jos olet kaikki vanhat tehtävät muistanut ulkoa, niin se on niin. Mitään ei estä kysyä samasta asiasta uudelleen, kun se kerraan liittyy opetussuunnitelman vaatimuksiin.
Tehtävä 9: Aikooko YTL ottaa huomioon että tikarinpistoteoriaa ei löydy (ainakaan kaikista) oppikirjoista? Ks. Keskustelupalsta -Niin että mikä teoria
Sensori vastaa: Se käsite sinäänsä ei välttämättä ole oleellinen. Sensorikokous tietysti vielä päättää pisteytyslinjauksesta.
Tehtävä 9: Hyvän vastauksen piirteissä vaaditaan tikarinpistoteorian mainitsemista. Kuitenkaan yhdessäkään lukemassani lukion oppikirjassa kyseistä teoriaa ei edes mainita. Onko tämän teorian puuttuminen vastauksesta kuinka haitallista? -Panda
Sensori vastaa: Kyse on enemmän prosessin tulkitsemisestä, kun yhden käsitteen käytöstä.
Tehtävä 9: Minkä takia kiitettävän vastauksen kriteerinä on, että osataan asioita, joita ei kirjoissa lue: TIKARINPISTOTEORIA? -Turhaantunut
Sensori vastaa: Kuvaa voi tulkita oikein ilman tuon käsitteen käyttöä.
Tehtävä 9: Lähteekö pisteitä jos ei tajunnut pikarinpistoteoriaa vaan nimesi puukottajan ympärysvalloiksi? :-D -RotiRokkaaJaRoinaa
Sensori vastaa: Sinäänsä mielenkiintoinen tulkinta - rippuu aivan kokonaisuudesta.
Tehtävä 3: Tehtävä 3 tehtävänanto ja hyvän vastauksen kriteerit ovat ristiriidassa. Hyvän vastauksen kriteerit eivät vastaa 3 kysymykseen. Lisäksi tikarinpistoteoriaa ei löydy ainakaan omasta opsin mukaisesta kirjastani. -en ymmärrä
Sensori vastaa: Et ole selittänyt miten tehtävänanto ha kriteerit ovat ristiriidassa. Kaikki käsitteet eivät mainita opsissa, ja tehtävän kuvaa voi ymmärtää ja tulkita myös ilman tuota käsitettä.
Tehtävä 3: Oliko tehtävässä toivotumpaa vertailla keskiaikaista ja tieteellistä maailmankuvaa keskenään, vai verrata keskiaikaista maailmankuvaa tieteellisen vallankumouksen jälkeisen ajan maailmankuvaan, tai siihen miten se kouluhistoriassa yleisesti esitetään? Tehtävänannossa puhutaan vain "uudesta maailmankuvasta" ja sen syntymäajasta. -Kissani puolesta kyselen
Sensori vastaa: Pääasia että jotenkin vertailee keskiaikaista maailmankuvaa niihin käsityksiin, jotka ilmenee myöhemmin. Oleellista on tietysti myös keskiajan maailmankuvan tulkitseminen ja selittäminen.
Tehtävä yleinen: Miten minun oletetaan tietävän käsite "maailmakylä" tehtävässä 8, jos sitä ei missään koulumme käytämässä Forum kirjasarjassa tai Editan Aikakirjoissa ole mainittu? Myöskin jokeritehtävä 9 mainittu käsite tikarinpistoteoriasta ei koskaan meidän koulun historian tunneilla ole mainittukaan, joten mihin tietoon tälläinen pitäisi perustua? Eikö YO kokeet perustukkaan lukion oppimäärään? -ärsyyntynyt
Sensori vastaa: YO perustuu opetussuunitelman vaatimuksiin. Tälläisiä käsitteitä ei sinäänä mainita opsissa, mutta näiden historiallisten ilmiöiden ymmärtäminen voi kyllä vaatia. Sensorikokous keskustelee toki varmasti vielä jos esim. käsite tikarinpistoteoria voi vaatia vastauksissa, mutta kuvaa voi tulkita hyvion myös mainitsemattaa tuota käsitettä.
Tehtävä 1: Mitä ykköstehtävässä on hyvä käsitellä? Oliko oikein jos laittoi esim. kaupasta ja orjista ja siitä että roomalla oli provinsseja ja että ne oli tärkeitä ja että kreikalla oli siirtokuntia yms -Epätoivoinen
Sensori vastaa: Aivan oikein.Meri oli yhdistävä, ei eroava, tekijä.
Tehtävä 5: Oliko oikein jos käsitteli Euroopan integraatiota baltian maiden itsenäistymistä (en maininnut tarkemmin siitä olisiko pitänyt olla lisää?) politiikan valtasuhteita (saksan hegemonia) usan ja venäjän ydinsolkusopimuksia ja ukrainan kriisiä -Voihan vempele
Sensori vastaa: Kaikki nuo mainitsemasi seikat on oikein hyviä.
Tehtävä 8: Mitä globalisaation piirteitä olisi ollut hyvä olla :D Käykö jos maailmankodin ymmärtää globalisaatioksi ja käsittelee sitten globalisaation ilmentymistä -Huhhuh
Sensori vastaa: Juuri niin ollaan ajatelleet.
Tehtävä 9: Oliko tässä tehtävässä pakollista mainita tikarinpistoteoria, jotta voisi saada tehtävästä täydet pisteet? Ihmettelen vain, sillä kyseistä teoriaa ei mainita kurssikirjoissa eikä abikirjassa. Miten ytl voi olettaa meidän tuntevan teorian? Onko tehtävästä mahdolista saada täydet pisteet, jos kuvaa on tulkinnut kansallissosialiatien propagandana, jolla pyrittiin mustamaalaamaan juutalaisia? -Hämmentynyt abi
Sensori vastaa: Juuri tuo on hyvä esimerkki siitä, miten kuvaa voi tulkita oikein mainitsematta tuota "teoriaa".
Tehtävä 2: Oliko oikein, jos sanoi, että Saksassa ja Venäjällä alkoi teollistuminen vasta myöhemmin kuin Iso-Britanniassa ja USA:ssa? -Rautatiet
Sensori vastaa: Oli oikein.
Tehtävä 10: Menikö hakoteille, jos pohti muiden asioiden lisäksi anarkismin pelkoa ja sen vuoksi halua pitää yhteiskuntajärjestys yllä. Ainakin Keski-Euroopassa anarkismin vastustus vaikutti yhteiskuntamalleihin ja anarkistinen liike oli Suomessakin vahvoilla erityisesti 1900-luvun alkupuolella. -Q
Sensori vastaa: Aivan relevantti pointti.
Tehtävä 10: Miksi hyvän vastauksen piirteissä lukee 10. tehtävän c) kohdassa 1920-luvun yhteiskunnallisia muutoksia, kun kysymys käsittelee nimenomaan 1930-lukua? Jääkö pisteitä saamatta, jos ei maininnut esim Lex Kalliota tai torpparilakia? -Kuukarhu
Sensori vastaa: Päätökset 20-luvulla vaikutti myös 30-luvun yhteiskuntaa. Kokonaisuudessa on tuskin katastrofi, jos joku seikka jää mainitsematta, jos vastauksesta ilmenee että kokelas kuitenkin ymmärtää ilmiön sinäänsä.
Tehtävä 8: Miten on mahdollista, että tehtävänannossa pyydettiin esittämään perusteluja väitteen puolesta, että globaalisaation myötä maailmasta on tullut maailmankylä, mutta silti hyvän vastauksen piirteissä kerrotaan, että kokelaan olisi pitänyt esittää väitteitä maailmankylä -teoriaa vastaan? Eikö vasta-argumenttien esittäminen tällöin ole kysymyksen ohi vastaamista? -Huolestunut
Sensori vastaa: Analyyttisessä vastauksessa on kuitenkin aina mahdollista olla krittinen. Sensorikokous tekee vielä lopullisen linjauksen.
Tehtävä 9: Vaadittiinko 9a kohdassa tikarinpistoteorian maininta, jotta saa täydet pisteet?
Onko b:stä mahdollisia saada yhtään korkeampia pisteitä kuin vain pari, jos ei maininnut saksalaisten 1. maailmansodan jälkeistä häperärauhaa? -I vai I-
Sensori vastaa: Kuvaa voi tulkita oikein mainitsemattaa teoriaa. Häpeärauha on tietysti melko oleellinen jos haluaa ymmärtää Saksan politiikkaa esnimmäisen maailmansodan jälkeen, mutta arvostelu rippuu kokonaisuudesta.
Tehtävä 9: Vaadittiinko 9a kohdassa tikarinpistoteorian maininta, jotta saa täydet pisteet?
Onko b:stä mahdollisia saada yhtään korkeampia pisteitä kuin vain pari, jos ei maininnut saksalaisten 1. maailmansodan jälkeistä häperärauhaa? -I vai I-
Sensori vastaa: Kuvaa voi tulkita oikein mainitsemattaa teoriaa. Häpeärauha on tietysti melko oleellinen jos haluaa ymmärtää Saksan politiikkaa esnimmäisen maailmansodan jälkeen, mutta arvostelu rippuu kokonaisuudesta.
Tehtävä yleinen: Miksi oli niin vaikea koe, jossa ei todellakaan selvinnyt kurssien tiedoilla monessakaan kysymyksessä? -eetuilija
Sensori vastaa: Monien mielestä koe ole helppo.
Tehtävä yleinen: Är det kul att vara finlandsvensk? -jajaja
Sensori vastaa: Du frågar inte om någon uppgift.
Tehtävä 8: Millä perusteella maailmankylä käsite olisi pitänyt tietää? --.-
Sensori vastaa: Kurssin sisällön perusteella.
Tehtävä 2: Miten on mahdollista, että tehtävä oli täysin sama kuin syksyn 2007 kokeessa??? -Missä ideat?
Sensori vastaa: Samanlaisista ilmiöistä voidaan aina kysyä uusiksi, varsinkin kun on kyse noin keskeisestä aiheesta.