Hyppää pääsisältöön

Uusia siltoja betonisyyniin

Viranomaiset laajentavat tutkimuksia selvittääkseen, miten paljon silloissa on liian heikkoa betonia.

Liikennevirasto jatkaa pistokokein betonisiltojen lujuuden tarkistuksia. Viime vuonna tehdyissä ensimmäisissä pistokokeissa tutkittiin kahdeksantoista siltaa: kuusi siltaa ei täyttänyt lujuusvaatimuksia.

”Nyt lähdetään sitten tutkimaan lisää tätä uusinta polvea eli 2011 jälkeen rakennettuja siltoja sen mukaan, mitkä ovat merkittävimpiä”, yksikön päällikkö Minna Torkkeli Liikennevirastosta sanoo MOT-ohjelmalle.

Virasto alkaa myös selvittää viiden vuoden jaksoissa, miten kaukaa betoniongelma juontaa juurensa. Pelkästään maantiesiltoja on noin 15 000, ja siksi siltoja tutkitaan pistokokeiden avulla.

Betonin lujuusongelmiin alettiin herätä viime vuonna, kun Kemijärvellä jouduttiin purkamaan valmis rautatiesilta huonon betonin vuoksi.

”Eihän semmoista pitäisi tapahtua. Se kuuluu perusasioihin, että betonin lujuus on kunnossa”, Torkkeli sanoo.

”Olin puulla päähän lyöty ja totesin, että kyllä täytyy olla betonissa paljon vikaa”, Betoniteollisuus ry:n toimitusjohtaja Jussi Mattila muistelee reaktiotaan Kemijärvi-uutiseen.

Yksi mahdollinen syy ongelmiin ovat lisäaineet, joita betoninvalmistuksessa käytetään. Lisäaineiden taitamaton käyttö voi tuottaa betoniin liikaa ilmaa, mikä heikentää betonia.

MOT: Betonin pahat ilmavaivat
TV1 maanantaina 13.3. klo 20.00
Uusinnat:
TV1 keskiviikkona 15.3. klo 16.20
TV1 torstaina 16.3. klo 5.55
Ohjelman voi katsoa myös Yle Areenasta

MOT: Betoniongelmia ainakin kolme vuotta

Ohjelman käsikirjoitus

Yle Uutiset 10.3.: Liikennevirasto tutkii 93 siltaa – taustalla betonin lujuusongelmat

Muokattu: vaihdettu trailerin tilalle koko ohjelma katsottavaksi 14.3.2017 MK