Hyppää pääsisältöön

Aurinkoista ajanvietemusiikkia Salzburgista

Vaihtelevan kokoisille orkestereille kirjoitetut Serenadit olivat 1700-luvun loppupuolen suosituinta orkesteriohjelmistoa saksalaisella kielialueella. Ajanvietteisiin, niin ulkoilmajuhliin kuin sisälle tarkoitetut Serenadit olivat yleensä viidestä yhdeksäänosaisia, hyvinkin kolme varttia pitkiä orkesterisarjoja. Ne olivat erityisen suosittuja Salzburgissa W.A. Mozartin nuoruudessa, ja niinpä niitä löytyy myös Mozartin itsensä tekemänä useita.

Monet Mozartin varhaisista sinfonioista ovat itse asiassa alunperin serenadeja, joista on karsittu osia pois niin, että jäljelle on jäänyt kolmi- tai neliosainen sinfonia. Serenadit sisälsivät yleensä parikin hidasta osaa ja menuettia trio-osineen, ja usein teoksen keskivaiheilla oli myös concertante-osia, joissa konsertoivan sooloroolin saattoi saada niin viulu, alttoviulu kuin puhaltimetkin. Mozartin serenadeista tunnetuin on notturno eli yömusiikki, jousikvintetille alun perin tarkoitettu Eine kleine Nachtmusik. Se oli alkujaan viisiosainen kaksine menuetteineen, mutta toisen niistä kadottua historian hämäriin teosta soitetaan neliosainena – jolloin se muistuttaa kovasti wieniläisklassista jousikvartettoa tai sinfoniaa.

Muutoin Eine kleine Nachtmusik on melko tyypillinen Mozartin Serenadien joukossa. Useat muutkin hänen paremmin tunnetuista serenadeistaan kestävät vertailun säveltäjän sinfonioiden rinnalla, kuten vuoden 1776 Haffner-serenadi tai kolme vuotta myöhemmin sävelletty Postitorvi-serenadi. Alkuperäissoittimin soittava saksalaiskokoonpano Die Kölner Akademie on tehnyt erinomaisen levyn Postitorvi-serenadista lisäten sen rinnalle pari marssia ja vanhan kunnon Eine kleine Nachtmusikin.

Mozartin orkestrointi on Postitorvi-serenadissa värikkäimmillään, ja solistiset puhallinosuudet sekä vaihteleva jousitekstuuri ovat suuremmassa asemassa kuin saman ajan sinfonioissa. Serenadin nimi tulee sen toisen Menuetin väliosassa eli Triossa olevasta postitorvisoolosta. Kölniläisten soitosta paistaa ilo ja aurinkoisuus; yhtye tuntuu tosissaan pitävän hauskaa ajanvietemusiikin parissa.

W.A. Mozart: Postitorvi-serenadi; Eine kleine Nachtmusik; Menuetti Jousikvartetosta KV 80; Marssit KV 355. - Die Kölner Akademie, joht. Michael Alexander Willens. (Bis, BIS-2244)

Kuuntele Uudet levyt 10.3.2017, toimittajana Ville Komppa.

  • Kapellimestari Juha Kangas on Kokkolan musiikkielämän rakentaja – Musiikin syntymäpäiväkalenteri

    Onnittelemme syntymäpäivänä 27. marraskuuta!

    Kun kapellimestari Juha Kangas palasi viuluopintojen jälkeen Helsingistä takaisin Keski-Pohjanmaalle, hän ryhtyi Kokkolassa viuluopettajan työn ohessa Keski-Pohjanmaan musiikkiopiston oppilasorkesterin kapellimestariksi. Työskentely lapsiorkesterin kanssa oli alusta pitäen tavoitteellista ja johti lopulta Keski-Pohjanmaan kamariorkesterin syntymiseen ja orkesteritoiminnan vakiintumiseen Kokkolassa.

  • Kaari-ensemble koostaa taidokasta audiomosaiikkia

    Kaari-ensemble koostaa taidokasta audiomosaiikkia

    Saara Aittakummun ja Laura Salovaaran vuonna 2008 perustama sopraano- ja alttolaulajista koostuva Kaari-ensemble jatkaa tasaista kehittymistään. Salovaara vastaa ensemblen kuorosoinnin kehittämisestä ja kuoronjohtaja Aittakumpu jakaa aikansa muun muassa Polyteknikkojen Kuoron, Kamarikuoro Kampin Laulun ja mieskuoro Valkian kesken.

  • Anna Clyne jatkaa orkesterimusiikissaan elektroakustisten teostensa äänimaailmaa

    Anna Clyne jatkaa orkesterimusiikissaan elektroakustisten te

    Isobritannialainen säveltäjä Anna Clyne tuli ensin tutuksi etenkin elektroakustisen musiikin tekijänä, mutta on sittemmin päässyt näyttämään kyntensä myös orkesterimusiikin alueella. Uusin julkaisu tehnyt tuloaan jo kauan. Käytännössä se on kooste Clynen teosten orkesteritaltioinneista vajaan kymmenen vuoden ajanjaksolta neljän eri kapellimestarin johtamana.