Hyppää pääsisältöön

Rakkauden ja menetyksen sankarittaret

Laulut ovat aikojen alusta kuuluneet ihmiskulttuurin tärkeimpiin polttoaineisiin, ja ne ovat olleet sitä myös klassisen musiikin historiassa. Enkä puhu vain ooppera-aarioista tai romanttisista saksalaisista Liedeistä: laulettu musiikki ja laulelmat ovat toimineet inspiraationa kaikissa musiikinlajeissa ylipäätään. Sen vuoksi on mielenkiintoista tutustua sopraano Ruby Hughesin uuteen kamarimusiikkilevyyn, joka vie kuulijan 1600-luvulle, matkaan ajan laulukulttuuriin sekä naispuolisten musiikintekijöiden maailmaan.

cd-levyn kansi
cd-levyn kansi CD-levyt

Ruby Hughes sekoittaa yhdessä sellisti Mime Yamahiro Brinkmannin ja luutisti Jonas Nordbergin kanssa laulunumeroiden lomaan soolokappaleita luutulle sekä Antonio Vivaldin Sellosonaatin osia. Ratkaisu rytmittää mukavasti laulunumeroita ja osoittaa samalla toiseen suuntaan auttaen kuuntelemaan Vivaldin Sonaattia tai luuttusooloja Hughesin laulun puhdistamin korvin. Lauluissa pääpaino on sanoissa, joiden esiintuomiseen ja värittämiseen yhtyeen kaikki jäsenet oivaltavasti osallistuvat.

Lukuunottamatta englantilaisherroja John Bennet ja Henry Purcell levyn laulunumerot ovat naispuolisten muusikoiden kynästä 1500-luvun lopulta ja 1600-luvulta. Naiset saattoivat toimia säveltäjinä joko luostareissa tai laulajina eli kirjoittaessaan musiikkia itselleen tai yhteisölleen. Claudia Sessa ja Lucrezia Vizzana olivat bolognalaisia hengennaisia, joiden laulut kertovat syvästä vihkiymyksestä paitsi hengentyöhön, myös ajan viimeisimpiin musiikillisiin virtauksiin.

Francesca Caccini oli puolestaan kuuluisan musiikkivaikuttajan Giulio Caccinin tytär ja maineikas oopperalaulaja sekä ylipäätään yksi 1600-luvun alun häikäisevimpiä muusikoita. Kun kuuntelen lähestyvää kuolemaa syleilevää laajamuotoista säkeistölaulua Lasciatemi qui solo, en ihmettele aikalaislausuntoja, joiden mukaan Francescan musiikki muutti kuulijansa ikiajoiksi.

Erityinen on myös Barbara Strozzi, niin musiikillisesti kuin historiallisesti: isänsä ystävälleen parittama lahjakas laulajatar ja säveltäjä onnistui ajan rasitteista huolimatta julkaisemaan laajan tuotannon. Kaksi levyltä löytyvää teosta, aaria L’Eraclito amoroso ja lamento Lagrime mie ovat kerta kaikkiaan upeita varhaisbarokin helmiä. Levyn täydentää O death, rock me asleep, jonka on sanottu syntyneen itsensä Anne Boleyn kynästä tämän odottaessa mestaustaan Towerissa.

“Heroines of love and loss”. - Giovanni Kapsberger: Toccata arpeggiata. Henry Purcell: Oh! lead me to some peacuful gloom; Dido’s lament. Antonio Vivaldi: Sellosonaatti g-molli. John Bennet: Venus’ Birds. Barbara Strozzi: L’Eraclito amoroso; Lagrime mie. Alessandro Piccinni: Ciaccona. Claudia Sessa: Occhi io vissi di voi. Francesca Caccini: Lasciatemi qui solo. Lucrezia Vizzana: O magnum mysterium. Kansansäv.: The Willow Song; O death, rock me asleep. - Ruby Hughes, sopraano, Mime Yamahiro Brinkmann, sello, Jonas Nordberg, teorbi, luuttu ja arkkiluuttu. (Bis, BIS-2248)

Kuuntele Uudet levyt 10.3.2017, toimittajana Ville Komppa.

  • Kapellimestari Juha Kangas on Kokkolan musiikkielämän rakentaja – Musiikin syntymäpäiväkalenteri

    Onnittelemme syntymäpäivänä 27. marraskuuta!

    Kun kapellimestari Juha Kangas palasi viuluopintojen jälkeen Helsingistä takaisin Keski-Pohjanmaalle, hän ryhtyi Kokkolassa viuluopettajan työn ohessa Keski-Pohjanmaan musiikkiopiston oppilasorkesterin kapellimestariksi. Työskentely lapsiorkesterin kanssa oli alusta pitäen tavoitteellista ja johti lopulta Keski-Pohjanmaan kamariorkesterin syntymiseen ja orkesteritoiminnan vakiintumiseen Kokkolassa.

  • Kaari-ensemble koostaa taidokasta audiomosaiikkia

    Kaari-ensemble koostaa taidokasta audiomosaiikkia

    Saara Aittakummun ja Laura Salovaaran vuonna 2008 perustama sopraano- ja alttolaulajista koostuva Kaari-ensemble jatkaa tasaista kehittymistään. Salovaara vastaa ensemblen kuorosoinnin kehittämisestä ja kuoronjohtaja Aittakumpu jakaa aikansa muun muassa Polyteknikkojen Kuoron, Kamarikuoro Kampin Laulun ja mieskuoro Valkian kesken.

  • Anna Clyne jatkaa orkesterimusiikissaan elektroakustisten teostensa äänimaailmaa

    Anna Clyne jatkaa orkesterimusiikissaan elektroakustisten te

    Isobritannialainen säveltäjä Anna Clyne tuli ensin tutuksi etenkin elektroakustisen musiikin tekijänä, mutta on sittemmin päässyt näyttämään kyntensä myös orkesterimusiikin alueella. Uusin julkaisu tehnyt tuloaan jo kauan. Käytännössä se on kooste Clynen teosten orkesteritaltioinneista vajaan kymmenen vuoden ajanjaksolta neljän eri kapellimestarin johtamana.