Hyppää pääsisältöön

Tulokasartisti Bess on kulkenut kummallisen matkan hevin ja jazzin kautta uudenlaisen reggae-vaikutteisen popin pariin – kohtaaminen Nopsajalan kanssa muutti urasuunnitelmat täysin

Artistitulokasta ärsytti aiemmin kaikki peace and love -jutut. Sitten elämä muuttui yllättäen kolmessa päivässä.

Bess studiossaan. // Kuva: Ninni Suomalainen/YleX

Helsinkiläinen tulokasartisti Bess tunnetaan tuoreesta En pysty lopettaa -kappaleesta, jolla fiittaa reggae-artisti Nopsajalka. Kappale on nostettu YleX:n soittolistalle. Bessin eli oikealta nimeltään Essin musiikkiuran varrelle on mahtunut oikeastaan vähän kaikkea.

Teini-ikäinen Essi, joka säästi rahaa bassoa varten, ei varmasti tiennyt tekevänsä aikuisena musiikkia Nopsajalan kanssa samassa studiossa.

Miten tähän on tultu?

Lapsena Bess ihaili Michael Jacksonia enemmän kuin ketään muuta. 5-vuotiaana hän kulutti äidin nauhoittamat VHS-kasetit aivan puhki matkiessaan popin kuningasta.

- Olin aivan vakuuttunut siitä, että Michael Jackson on nainen. Olin hämmentynyt siitä, kun kuulin, että hän olikin mies, mutta sitten ajattelin, että on ihan ok olla miesnainen. Hän oli tosi kaunis, Bess kertoo YleX:lle.

Bessin perheessä on aina ollut rytmi läsnä. Kun hän oli pieni, isä soitti kitaraa, äiti tanssi, mummo lauloi ja vaari oli viuluntekijä. Bess meni jo varhain yksityisille pianotunneille mummonsa kannustamana.

- Ehkä 10-vuotiaana ajattelin, että opettelen vielä Für Elisen ja sitten lopetan kaiken.

Aivan näin ei kuitenkaan käynyt.

Elämä vei Bessin Pakilan musiikkiopistoon, josta tuli hänelle nopeasti tärkeä paikka. Siellä alkoi myös muusikon “hevikausi” viidennellä luokalla. Hän alkoi soittaa bassoa ja laulaa.

- Siellä oli kaksi bändiä, eikä kummallakaan ollut laulajaa, joten päädyin molempiin. Teimme omia biisejä, mutta soitin siihen aikaan myös Panteraa bassolla.

Bessin matka elektronisen reggae-vaikutteisen popin pariin on ollut aika kiemurainen. Ylipäätään aika harvan ihmisen lempiartisteihin kuuluu sellainen joukko artisteja kuin Antti Tuisku, Nightwish, Children of Bodom ja Armin van Buuren.

Musiikkiopinnoista huolimatta Bess ei ollut vielä omasta mielestään valmis seuraavalle tasolle eli Helsingin maineikkaaseen Pop & jazz -konservatorioon. Hän oli helpottunut siitä, ettei päässyt kouluun ensimmäisellä yrityksellä.

- Kyseenalaistin aluksi muodollista musiikkikoulutusta ja pelkäsin, että menetän aitouden, vaikka ei mua ole kukaan yrittänyt koskaan laittaa mihinkään muottiin missään musaopistossa. Mulla on ollut elämässäni upeita ja viisaita opettajia, joille olen sydämestäni kiitollinen.

- Onneksi en päässyt heti 16-vuotiaana sisään PJK:lle, koska olen muutenkin taipuvainen ylianalysointiin. Se ei olisi ollut hyväksi mulle vielä silloin.

Bess keksi opiskella parturi-kampaajaksi lukion ohella. Hän suoritti kaksoistutkinnon ja jatkoi samalla bändihommia harrastuksena.

- Ekana päivänä koulussa tuntui, että kaikki meni just oikein. Mulla oli hyvä olo.

Parturi-kampaajan tukka lähti

Opintojen ohessa Bess halusi nähdä maailmaa. Hän ajautui ranskalaisille reggaefestareille töihin, ja elämä muuttui odottamattomalla tavalla.

- Mua ärsytti kaikki, mitä tiesin reggaesta. Peace and love -jutut ja kaikki. Päädyin kuitenkin reggaefestareille duuniin. Olin juuri ajanut kolmen millin siilin ja halusin aloittaa puhtaalta pöydältä.

Bess rakensi festaria ja kantoi aitoja kolmen päivän ajan. Iltaisin ihmiset kokoontuivat nuotion äärelle juttelemaan ja soittamaan kitaraa. Silloin Bess alkoi ymmärtää, mistä reggaessa on todella kyse.

- Aloin kuunnella, mitä ihmiset sanovat. Se oli mulle ihan tajunnanräjäyttävä kokemus. Hiffasin skeban silloin. Tajusin, että se on tosi kätevä, kun sen voi ottaa mukaan joka paikkaan, Bess nauraa kovaan ääneen.

Reissu jatkui Ranskasta Marokkoon. Puuduttavien matkustuspäivien aikana Bess otti kitaran haltuun auton takapenkillä.

Bess kirjoittaa biisejä Nopsajalan kanssa. // Kuva: Ninni Suomalainen/YleX

Darrassa elämän mullistavaan tapaamiseen

- Tulin Suomeen ja ajattelin tehdä vain parturi-kampaajan hommia, mutta sitten tulikin maili, jossa mua kysyttiin tapaamaan Nopsajalkaa hänen studiolleen.

Suomireggaen suurmiehen Lanteilla-kappale oli soinut aikoinaan Bessin luokkakavereiden teemabiisinä, joten hän tiesi hyvin, kenestä oli kyse.

- En keksinyt mitään syytä kieltäytyä. Ajattelin, etten voi hävitä mitään.

Bess meni ensimmäistä kertaa Grind Studiolle tapaamaan Nopsajalkaa hieman tärisevin käsin, koska hänellä oli ollut edellisenä iltana Pop & Jazzin valmistujaisbileet. Bess hämmästeli kultalevyjä seinillä. Siellä oli muun muassa hänen suuresti ihailemansa Nylon Beatin jalometallilevyjä. Bess teki jo tarhassa Nylon Beat -esityksiä.

- Jäi varmaan pari sydämenlyöntiä välistä, kun menimme keittämään kahvia ja Erin tuli portaita ylös keittiöön. Esittelin itseni ja hän sanoi olevansa Erin. Olin ihan, että “iih” tiedän. Seuraavaksi kättelin Maija Vilkkumaan kanssa. On etuoikeutettua, että saan olla mua kokeneempien huippuammattilaisten seurassa ja voin oppia heiltä paljon.

Bessin musiikki on sekoitus popia, elektroa ja reggae-vivahteita. Se on kaukana siitä suomireggaebuumista, joka hallitsi soittolistoja 2010-luvun alussa. Oli Jukka Pojan Silkkii, Elokuun Soutaa huopaa ja monet muut. Tätä aiemmin suomireggaeta olivat edustaneet valtavirrassa muun muassa Soul Captain Band ja Kapteeni Ä-ni.

Nykyään suomireggaessa kuuluu vahvasti elektropop, kuten Nopsajalan ja Jukka Pojan tuotannoista on voinut viime vuosina kuulla. Nykyreggaelle on myös tyypillistä, että kierretään paljon pienemmällä kokoonpanoilla kuin ennen eli usein vain DJ:n kanssa, kun aiemmin keikoilla sai nauttia esimerkiksi Sound Explosion Bandin upeasta soitosta.

- Kehitys ja muutos on väistämätöntä. Suunta ei ole huono. Hyviä biisejä tehdään edelleen ja tullaan tekemään. Musaohjelmien myötä on valtavat mahdollisuudet tehdä mitä vaan. Tropical house ja dancehall kuuluvat biiseissä tänä päivänä.

Bessin ja Nopsajalan tekemä musiikki syntyy pääosin tietokoneella, mutta kaksikko soittaa biiseihin bassot, kitarat ja koskettimet keskenään. Biisejä on syntynyt kourallinen ja artisti tähtää esikoislevyyn.

- Olen aina ajatellut, että musiikki tapahtuu oikeita soittimia soittamalla. Siinä on ollut pureksimista, koska ajattelin pitkään, ettei tietokoneella tehty musiikki ole oikeaa musaa. Mutta sitten ihastuin Armin van Buureniin, Bess nauraa taas.

Bess ja Nopsajalka tekevät musaa Grind Studiolla. // Kuva: Ninni Suomalainen/YleX

Lue myös:

BESS: Päädyin erinäisten sattumusten kautta Ranskaan reggaefestareille duuniin

Suomi-reggaen suuret vuodet ovat ohi – Nopsajalka: ”En voi sanoa, että musiikkini edustaa reggaeta”