Hyppää pääsisältöön

Fullsteamin tarina pienestä nyrkkipajasta megakeikkojen järjestäjäksi: Juha Kyyrö kuvailee Cheekiä realistiksi ja saa kiksit keikkabuukkauksien vaihtelusta

Juha Kyyrön rakkaasta musiikkiharrastuksesta kasvoi ammatti pienin askelin. Fullsteam juhlii nyt 15-vuotista taivaltaan.

Juha Kyyrö Fullsteamin neukkarissa. // Kuva: YleX

Miten Fullsteamin perustaja Juha Kyyrö onnistui tekemään Lapkon ja Disco Ensemblen löytäneestä pienestä indie-lafkasta moneen kertaan palkitun yhtiön, joka toi Justin Bieberin Suomeen ja järjesti Cheekin historialliset jäähallikeikat?

Juha Kyyrö ja Johannes Ylinen perustivat vuonna 2002 Fullsteam Records -levymerkin eli yhtiö juhlii tänä vuonna 15-vuotissynttäreitään. Tarina alkoi rakkaudesta musiikkiin.

- Halusimme perustaa levy-yhtiön bändeille, jotka meidän mielestä ansaitsi saada julkaista levyjä. Ensimmäinen julkaisu oli Johanneksen bändin Deep Insightin EP. Siitä se lähti, Kyyrö kertoo YleX:lle.

Pian Fullsteamille kiinnitettiin myös Callisto, Damn Seagulls, No Shame ja Disco Ensemble.

Fullsteam toimi aluksi harrastuspohjalta Juha Kyyrön toisen musiikkiyhtiön Sitruunamaailman alamerkkinä keskittyen pelkästään levyjen julkaisuun.

Vuoden 2003 lopulla Kyyrö perusti Fullsteam Records Oy:n, jonka toimintaan kuului levy-yhtiön lisäksi oheistuotteet ja Indie Center -treenikämppäkeskus. Nykyään Saaran managerina toimiva Johannes Ylinen jättäytyi pois Fullsteamin toiminnasta vuonna 2005, ja ohjelmatoimisto Fullsteam Agency perustettiin seuraavana vuonna.

Samoihin aikoihin Lapko-kangaskasseista tuli musadiggareiden keskuudessa ilmiö, kun lähes jokaisen fanin olalla oli simppelillä logolla varustettu kassi. Kyyrö kiistää, että coolia brändiä olisi hiottu tarkkaan.

- Ei me kauhean harkitusti brändätty itseämme. Totta kai halusimme, että artisteilla on asiat mahdollisimman hyvin, mutta kyllä se lähti siitä, että kysyntä oli olemassa.

Kyyrö muistaa huvittavan esimerkin Disco Ensemblen uran alusta, kun hän oli tilannut 20 laatikollista bändipaitoja Helsingin Konalan toimistoon, jossa sijaitsi myös treenikämppäkeskus.

- Kaikki ihmettelivät, mitä helvettiä duunaatte. Eihän nämä paidat tule menemään ikinä kaupaksi, mutta ei siinä lopulta kauaa mennyt, että kaikki meni.

Kyyrö korostaa, ettei ole koskaan ottanut sellaista riskiä tai lainaa, jota ei olisi pystynyt kantamaan. Siksi Fullsteamin kasvu on ollut maltillista ja harkittua.

- En ole tilannut yhtään levyä, jota en pystyisi maksamaan tai buukannut sellaista ulkomaalaista bändiä keikalle, jonka palkkiota en pystyisi maksamaan, jos se menisikin huonosti.

Tästä kertoo myös se, että Juha Kyyrö meni vuonna 2004 pariksi vuodeksi palkkatöihin Welldonelle keikkamyyjäksi ja promoottoriksi, vaikka hänellä oli jo oma yritys Fullsteam.

- Treenikämppätoiminta toi silloin jatkuvuuden toimintaan, kun joka kuukausi oli taloudellista toimintaa. Silloin palkattiin myös ensimmäiset työntekijät Fullsteamille. En siinä vaiheessa nostanut itselleni vielä ollenkaan palkkaa.

Indie vs. mainstream

Vuonna 2009 Fullsteam järjesti Helsingin Suvilahdessa kaksipäiväisen Pitkä kuuma kesä -festivaalin, jossa esiintyivät muun muassa Social Distortion, The Flaming Lips ja The Sounds. Vuosi oli muutenkin merkittävä Fullsteamille. Silloin yhtiö järjesti ensimmäistä kertaa jäähallikeikan, kun kanadalaisyhtye Billy Talent saapui Suomeen.

- Viisi tuhatta myytyä lippua oli meille iso juttu silloin, Kyyrö muistelee.

Fullsteamin historian suurimpia keikkoja ovat olleet Princen show Helsingissä vuonna 2011, Cheekin Alpha Omega -jäähallikiertue, joka kattoi lähes koko Suomen sekä Justin Bieberin kohua herättäneet Hartwall Arena -vedot viime vuonna.

- Prince oli eka megajuttu. Se oli ollut neuvotteluissa kauan.

Indie-yhtiönä aloittanut Fullsteam tuo nykyään Suomeen Justin Bieberin kaltaisia tähtiä, mutta samaan aikaan se järjestää kotimaisten nousevien artistien pieniä klubikeikkoja. Fullsteamin rosterissa ovat muun muassa YleX:ssäkin paljon soineet Vesta, Elias Gould ja **Kauriinmetsästäjät.

"Jos puhutaan omaehtoisesta toiminnasta, niin mikä olisi omaehtoisempaa kuin se, että voi tehdä samaan aikaan punkkikeikan tai Michael Bublén keikan."― Juha Kyyrö

- Tehdään tosi laajalla skaalalla. Mulle on henkilökohtaisesti ollut tosi tärkeää tehdä sellaisten artistien keikkoja kuin Michael Bublé ja Justin Bieber, joissa pääsee kokeilemaan rajojaan ja oppimaan uutta. En jaksaisi tehdä yhtä ja samaa aina. Tarvitsen uusia haasteita.

Mutta onko kukaan koskaan kuittaillut siitä, että cool indie-yhtiö on nykyään niin mainstream, että se järjestää esimerkiksi Cheekin jäähallikiertueen ja tuo Bieberin Suomeen?

- On joku saattanut joskus jotain kuittailla. Jos puhutaan omaehtoisesta toiminnasta, niin mikä olisi omaehtoisempaa kuin se, että voi tehdä samaan aikaan punkkikeikan tai Michael Bublén keikan tai ihan mitä haluaa.

- Saan itse valita, mitä teen. Sen sijaan, että pakottaisin itseni tekemään tiettyjä asioita vain siksi, koska multa odotetaan sitä.

Fullsteam on palkittu moneen kertaan. // Kuva: YleX

Miksi isot maailmantähdet eivät tule suomalaisille festareille?

Fullsteam on tehnyt aktiivisesti festaribuukkauksia lähes kaikille isoille kotimaisille festareille vuosien ajan. Kyyrö pitää Suomen festarimarkkinaa suhteellisen terveenä, mutta häntäkin harmittaa sama asia kuin ihan tavallisia festarikävijöitä eli se, ettei pieneen maahamme saada niitä kaikkein isoimpia tähtiä. Esimerkiksi Adele, Coldplay tai Beyoncé kuuluvat kauan odotettuihin artisteihin, jotka eivät ole koskaan esiintyneet Suomessa.

- Suomeen on vaikea saada isompia pääesiintyjiä, koska meidän festarit ovat pienempiä, eikä ole varaa maksaa samanlaisia palkkioita kuin Euroopan isoilla festareilla. Yhdelläkään kotimaisella festarilla ei ole tänä vuonna stadionluokan esiintyjää.

Kyyrö löytää asiasta positiivisiakin puolia, sillä supertähtien puute pakottaa festarit olemaan luovia, kun kattausta ei voi rakentaa “yhden Metallican varaan”.

Muun muassa Beyoncéa fanittava Juha Kyyrö tietää, miksi supertähti ei tule Suomeen.

- Syitä ovat sijainti, musiikkimarkkinan koko ja raha.

Fullsteamin järjestämä isoin rundi oli Cheekin viime vuonna toteutettu Alpha Omega -jäähallikiertue. Äkkiseltään 15 jäähallikeikkaa Suomen kokoisessa maassa voisi kuulostaa suuruudenhullulta, mutta Kyyrölle se oli koko ajan realismia.

- Tottakai on jännittävää, kun tietää tekevänsä jotain ennennäkemätöntä, mutta en voi sanoa, että se olisi hirvittänyt mua. Siisteintä yhteistyössä Jaren kanssa on se, että hän on artistina samaan aikaan niin kunnianhimoinen ja realistinen.

Hetkinen. Realismi ei ole yleensä ensimmäinen sana, joka tulee mieleen, kun ajattelee massiivisista projekteistaan ja saagoistaan tunnettua Cheekiä.

- Jos meillä olisi enemmän artisteja, jotka pystyisivät noin itsekriittisesti ja realistisesti arvioimaan oman suosionsa eli mitä kannattaa tehdä ja kuinka monta lippua voi mennä keikalle, silloin meillä olisi varmaan enemmän artisteja, jotka pärjäisivät noin hyvin, Kyyrö sanoo.

Fullsteamin juhlavuoden avajaisina toimii Tallinn Music Weekin yhteydessä perjantaina 31. maaliskuuta järjestettävä Fullsteam’s 15th Birthday Party -tapahtuma, jossa lavalle nousevat muun muassa Huoratron ja Paperi T sekä Kridlokk, jotka soittavat DJ-keikat.

Lue myös:

Disco Ensemble: Vaikea nähdä meitä jonkun genren tai musiikkilajin sanansaattajina

Yleisö söi playback-Bieberin kädestä, vaikkei hän edes teeskennellyt laulavansa itse 

Justin Bieber veti playbackina lähes koko show’n – keikkajärjestäjä: Sopimuksen mukaan artisti tekee, mitä tahtoo

Cheekin manageri Carla Ahonius oli koulukiusattu musafani: ”Päätin, että minusta tulee jotain” 

Cheek julkaisi Alpha Omega -kiertuedokumentin ensimmäisen osan – videolla kurkistetaan pukuhuoneeseen juuri ennen keikkaa